خبرگزاری کار ایران

ارنست مونیز:

شواهد قطعی از پایبندی ایران به برجام در دست داریم

asdasd
کد خبر : ۷۲۳۱۰۱

وزیر انرژی پیشین آمریکا گفت که شواهدی قطعی در دست است که پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید می‌کند.

به گزارش ایلنا به نقل از یورنیوز، «ارنست مونیز» وزیر پیشین انرژی آمریکا درباره پایبندی ایران به چارچوب‌های مورد نظر برجام گفته «تحقیقات دانشمندان ایرانی چیزی خارج از توافق برجام نیست بلکه بر اساس موارد تعیین شده و مورد توافق است. شواهد قطعی داریم که ایران مطابق توافق هسته‌ای عمل کرده‌است.»

«دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری آمریکا با ادعای اینکه ایران به توافق هسته‌ای پایدار نبوده از برجام خارج شد. با این حال گزارشی که دستگاه امنیتی آمریکا به تازگی در سنا ارائه کرده نیز نشان از آن دارد که ایران تا کنون هیچ عملیاتی خارج از برجام انجام نداده است.

مونیز که در فرآیند مذاکرات هسته‌ای همیشه پای ثابت کار بود و حضوری پررنگ داشت، همچنین گفت: « ژالزامات مشخصی برای ایران به مدت ۱۵ سال در نظر گرفته شده که این مرحله رویه نظارتی سفت و سختی دارد. امید این بود که بتوانیم در این ۱۵ سال روابطی مبتنی بر اطمینان در حوزه توافق هسته‌ای ایجاد کنیم اما نکته مهم اینکه ذات این توافق بر اساس اعتماد نیست بلکه بر تحقیق و تصدیق مدام استوار است.»

اشاره ارنست مونیز به گزارش‌های ممیزی مداومی است که سازمان بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران منتشر می‌کند. «فدریکا موگرینی» مسئول بخش سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به تازگی در پی ثبت کانال مالی اروپا با ایران تاکید کرده بود که مطابق ۱۳ گزارش سازمان انرژی اتمی، ایران در چارچوب توافق هسته‌ای عمل کرده و به آن پایبند است.

گزارش «جینا هسپل» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و «دن کوتز» رئیس‌کل تشکیلات اطلاعاتی این کشور به سناتورهای کنگره نشان از آن داشت که بر اساس تحقیقات آنها ایران از توافق هسته‌ای تخطی نکرده است. البته در بخش‌هایی از این گزارش به اظهار نظر برخی مقام های ایرانی برای از سر گیری و توسعه غنی‌سازی هسته‌ای اشاره شده بود.

او همچنین به گزارش سرویس‌های امنیتی آمریکا، گزارش سازمان بین‌المللی انرژی اتمی و اسناد اسرائیلی‌ها درباره مسائل هسته‌ای ایران اشاره کرده و گفت: «بر اساس اطلاعات مندرج در این گزارش‌ها ایران تا سال ۲۰۰۴ در موضوع هسته‌ای برنامه‌هایی را دنبال می‌کرد و برخی از این فعالیت‌ها تا پنج سال بعد نیز ادامه داشت. اما بعد از آن هیچ شواهد و قراینی از حمایت دولت ایران در برنامه ساخت و توسعه سلاح هسته‌ای مشاهده نشد.»

«جرمی هانت» وزیر امور خارجه انگلیس نیز در سخنرانی کوتاه خود در اعلام رسمی راه‌اندازی حساب مالی اروپا و ایران تایید کرده بود که بر اساس گزارش‌ها ایران مطابق توافق هسته‌ای عمل کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز