خبرگزاری کار ایران

گزارش یکساله پروژه همکاری آموزش شغلی دوگانه ایران و آلمان در سال ۲۰۱۸

asdasd
کد خبر : ۷۲۱۰۰۷

تفاهم‌نامه که بین بنیاد SBH آلمان، سازمان فنی حرفه‌ای و اتاق بازرگانی امضا شده قدم مهمی در اقتصاد کشور خواهد بود. هدف این پروژه این است که در امر مهارت شغلی به صنایع کمک شود که به سمت سیستم بهینه آموزش یا اصطلاحاً سیستم آموزشی دوگانه بروند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری «ارائه دستاوردهای پروژه همکاری آموزش شغلی دوگانه ایران و آلمان در سال ۲۰۱۸» با حضور شورای راهبری پروژه شامل محمد علیشاهی، کارشناس امور بین‌الملل سازمان فنی حرفه‌ای کشور، اباذر براری، مدیر توسعه معاونت استان‌ها اتاق بازرگانی ایران، علیرضا مقیدی، مدیر پروژه ایران بنیاد SBH برگزار شد.

اباذر براری (مدیر توسعه معاونت استان‌ها اتاق بازرگانی ایران) با اشاره به اینکه امضای تفاهم‌نامه این پروژه یکی از اتفاقات مهم در اقتصاد کشور در سال گذشته بود، اظهار داشت: یکی از چالش‌های بخش خصوصی نبود نیروی کار ماهر است و نیروها غالبا برای بخش دولتی تربیت می‌کند. 

وی افزود: اما در کشورهایی مثل آلمان می‌بینم که هر واحد صنعتی یک بخش آموزشی در کنار خود تأسیس می‌کند. 

براری تاکید کرد: یکی از دلایل بیکاری نبود نیروی کار ماهر است. به نظر می‌رسد چالش جدی بین نیاز بخش خصوصی و توانمندی نیروی کار است.

وی با بیان اینکه همکاری بین سازمان فنی حرفه‌ای و اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی از دستاوردهای این پروژه است، گفت: آموزش‌ها در بخش‌های مختلف در ایران مبتنی بر تقاضاست اما یکی از دلایل توفیق آلمان و کشورهای دیگر تطبیق آموزش با نیاز بنگاه‌های اقتصادی است نه عرضه.

مقیدی (مدیر پروژه ایران بنیاد SBH) این تفاهم‌نامه که بین بنیاد SBH آلمان، سازمان فنی حرفه‌ای و اتاق بازرگانی امضا شده قدم مهمی در اقتصاد کشور خواهد بود، اظهار داشت: هدف این پروژه این است که در امر مهارت شغلی به صنایع کمک کنیم که به سمت سیستم بهینه آموزش یا اصطلاحاً سیستم آموزشی دوگانه برویم. به این معنا که نیروی کار هفتاد درصد در دانشگاه آموزش می‌بیند و سی درصد مهارت آموزی با تمرکز بر نیاز صورت می‌گیرد. 

وی افزود: شرکت‌ها کارآموز می‌گیرند و قرارداد کاری بین فرد و شرکت منعقد می‌شود. هزینه آموزشی طبق نیازهای واقعی شرکت‌ها خواهد بود و تناسب به وجود می‌آید. 

مقیدی با اشاره به اینکه آلمان کمترین میزان بیکاری در اروپا یعنی هفت درصد است، گفت:  آموزش‌های فنی حرفه‌ای کشور باید در همین راستا باشد و اتاق بازرگانی نیز همکاری می‌کند تا بتوانیم سیستم آموزش بر حسب نیازها را تبیین کنیم.

او ادامه داد: در عین حال کشورها را ترغیب می‌کنیم با ما همکاری کنند. در این یک سالی که تفاهم‌نامه امضا شده با استان‌های مختلف ارتباط گرفتیم و پروژه را به آن‌ها معرفی کردیم؛ نشست‌های مختلف با انجمن‌های مختلف داشتیم؛ سعی کردیم نیازسنجی کنیم؛ نیازها را به اتاق بازرگانی معرفی کردیم و در اکثر استان‌ها جلسات حضوری داشتیم. 

علی طرخان (کارشناس امور آموزشی سازمان فنی حرفه‌ای)  در ادامه این نشست با بیان اینکه سازمان فنی حرفهای به عنوان تنها مرجع آموزشهای غیررسمی زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فعالیت می‌کند، بیان کرد: به کارآموزان بعد از دوره‌های آموزشی مدرک تعلق می‌گیرد. یکی از مشکلات ما مسأله فاصله صنعت و دانشگاه بود و سال‌ها از این نقیصه رنج می‌بردیم و تلاشش بر این بود که سطح مهارت‌های فنی را بالا ببریم.

وی افزود: این مساله هرچند شناخته شده نیست علیرغم اینکه کوشیدیم شناخت بیشتری به جامعه دهیم. ما دوره‌های آموزش مهارتی را به شکل رایگان در کشور در اختیار جامعه قرار می‌دهیم.

او با بیان اینکه آموزش‌ها تاکنون عرضه محور بوده است، گفت: این پروژه و ارتباط ما با بخش خصوصی این بستر را فراهم می‌کند آموزش‌ها هدفمندتر شود و ارتباط اتاق بازرگانی و سازمان فنی حرفه‌ای بیشتر شود. 

علیشاهی (کارشناس امور بین الملل سازمان فنی حرفه‌ای کشور) با اشاره به اینکه این پروژه سه ساله در فاز نخست و سال اول بحث نیازسنجی را دنبال کرد. در سال دوم اجرایی شدن برنامه در دستور کار قرار می‌گیرد و در سال سوم ارزیابی پروژه دنبال می‌شود. استان‌های مختلف بررسی و ارزیابی شدند و برخی استان‌ها طبق ظرفیت برای این‌ کار انتخاب شدند.

وی افزود: این پروژه در عین حال می‌تواند هدف جانبی تامین کند. اجرای زیرساخت‌ها به عنوان پیش‌نیاز است که جزو دستاوردهای ان محسوب می‌شود. 

او ادامه داد: تاکنون یزد، اراک، همدان، ارومیه و تبریز انتخاب شدند تا پروژه آزمایشی انجام شود. 

علیشاهی در پایان خاطرنشان کرد: اگر شرکتی می‌خواهد نیروی خود یا نیروی کار جدیدش را آموزش دهد، می‌تواند از خدمات آموزشی فنی حرفه‌ای بهره گیرد. همچنین بنگاه‌های اقتصادی عضو اتاق بازرگانی در این پروژه شرکت خواهند کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز