خبرگزاری کار ایران

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور:

برای اشتغال و تولید در روستاها باید تحرکی صورت بگیرد

asdasd
کد خبر : ۷۱۹۸۴۲

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: مهم‌ترین دغدغه ما استفاده مناسب از منابع مالی در حوزه‌های روستایی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جلسه‌ای با حضور محمد امید، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، ابولفضل رضوی، معاون سابق توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، کاوه معراجی معاون برنامه‌ریزی و امور زیر بنایی، منوچهر رزمجو معاون سرمایه گذاری، فرهنگی و اجتماعی و همچنین با حضور مدیران کل دفاتر روستایی و شوراهای استان داری‌های سراسر کشور در محل سالن جلسات ساختمان کوثر ریاست جمهوری برگزار شد.

محمد امید در این نشست عنوان کرد: این جلسه با هدف شنیدن نظرات همکاران استانی پیش بینی شده است. ما اکنون در شروع یک حرکت جدید هستیم به این معنی که جنبه‌های مختلف کار خود را مد نظر قرار دهیم.

وی با اعلام تشکر از آقای رضوی و اقدامتی که انجام داده است، گفت: نتایج کارهای آقای رضوی در سراسر روستاها قابل مشاهده است. مسیری که ما در حال حاضر داریم ادامه فعالیت‌های ایشان است از این رو از او درخواست می‌کنم راهنمایی‌اش را مثل قبل از ما دریغ نکند. برای اشتغال، پویایی و تولید روستا باید تحرکی صورت بگیرد. مهم‌ترین دغدغه ما استفاده مناسب از منابع مالی در حوزه‌های روستایی است.

امید تصریح کرد: این جلسه اول است که توقیف شد من در خدمت شما باشم. من معتقدم رویکردهای کلی حوزه معاونت روستایی باید تبیین شود و بدانیم که ما دقیقا به دنبال چه چیزی هستیم؟

او در خصوص وضعیت ساختارها در کشور گفت: بحث ساختار در کشور ما یک بحث قدیمی است و به هر کسی که می‌گوییم تعداد نیروهایش مناسب هستند می‌گویند نه! نیروهایمان تعدادش همچنان کم است.

او اضافه کرد: شاید ما مدیران خوبی داشته باشیم، اما باید سیاست خودمان را داشته باشیم و بدانیم که باید کجا برویم و در مسیرمان روند خوبی باشیم و در واقع هدف‌مان مشخص باشد.

امید با بیان اینکه ما حوزه معاونت توسعه روستایی را به عنوان یک حوزه مطالبه‌گر تبدیل خواهیم کرد، گفت: بنا داریم معاونت توسعه روستایی را به یک حوزه مطالبه‌گر در زمینه توسعه روستایی تبدیل کنیم. حدود ۴۹ دستگاه اجرایی دولتی در روستاها کار می کنند اما ما نمی‌خواهیم در اجرا ورود کنیم و می‌خواهیم همه دستگاه‌ها پاسخگوی معاونت توسعه روستایی باشند.

وی اضافه کرد: اقدامات خوب و زیادی در روستاها از ابتدا تا به الان صورت گرفته است. خدماتی که نظام در روستاها انجام داده از افتخارات ماست‌. ناگفته نماند بسیاری از روستاهای ما خدماتی دریافت کرده‌اند که از استانداردهای کشورهای پیشرفته دنیا جلوتر است. در این زمینه برخی‌ها اذعان داشته‌اند که ایران در توسعه روستایی افراط داشته است. به عنوان مثال ۸۳ درصد روستاهای ما گازرسانی شده‌اند.  

امید اضافه کرد: باید یک ساختار متناسب برای مطالبه‌گری به کارها در روستاها انجام شود. شما باید در جلسه آتی بگویید که چه ساختاری می‌تواند برای این کار مناسب باشد. ما از این طریق می‌خواهیم به یک نقطه اتفاق جهت یک راه کاربردی برسیم.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور اشاره کرد: در حال حاضر و در این شرایط امروز وقت انسجام بخشی است. نهادهای دولتی، غیردولتی و نهادهای مردمی همه به این اتفاق نظر رسیده‌اند که باید انسجام داشته باشیم. ما می‌خواهیم هم افزایی کنیم و کارهای نتیجه بخشی را انجام دهیم.

وی ادامه داد: نکته بعدی حول محور سند توسعه است ما باید بحث سند توسعه را در روستاها در نظر بگیریم. دولت در روستاها خدمات بسیار ارزنده‌ای انجام داده است اما این خدمت آخر(توسعه اشتغال) که در دولت دوازدهم اتفاق می‌افتد به عنوان مکمل است.  بحث اشتغال از ضروری‌ترین مسایلی است که امروز در روستاها مدنظر است. از این رو دوستان ما در روستاها باید به بحث سند توسعه توجه داشته باشند.نکته بعدی بحث توسعه روستایی است، ما در بحث تسهیلات توسعه روستایی نیز مطالبه‌گر هستیم. ما می‌خواهیم اعتبارات به روستاها برود و اشتغال ایجاد کند، یعنی اگر اعتبارات به  روستاها برود اما اشتغال ایجاد نکند مطلوب ما نیست.

امید با بیان اینکه در بحث اشتغال روستایی یک سری رشته‌ها است که واقعا رشته‌های خوبی هستند گفت: رشته‌هایی از جمله بوم گردی که در استان گیلان به صورت بسیار مطلوبی دیده شده  است. این‌گونه فرصتها بسیار خوب است و می‌تواند ماندگار و حتی امکان دارد باعث مهاجرت معکوس شود.

معاون توسعه روستی و مناطق محروم بیان کرد: من تاکیدم این است که باید سازوکار جدیدی برای ارتباطات در نظر بگیریم. ما باید در راستای خدماتی که انجام می‌دهیم ارتباطات مان را با رسانه‌ها قوی‌تر کنیم. ضمن اینکا فعالیت‌های که ما در اینجا تعریف می‌کنیم باید کاملاً صمیمانه باشد و همه دوستان به اجرایی شدن روندی که اشاره کردم کمک کنند. همه مسایلی که گفتم قابلیت اجرایی شدن را دارند و رویاپردازی نیست و خیلی راحت می‌توان به آنها برسید. ما باید به آن سمتی برویم که حق طبیعی روستاها است. تاکید دارم که باید از همه ظرفیت‌های کشور در توسعه روستا ها استفاده کنیم.

رضوی معاون سابق توسعه روستایی و مناطق محروم کشور عنوان کرد: خداوند خیلی شماها را دوست دارد که در مسئولیت‌های روستایی مشغول هستید و مسئولیت‌هایی در این زمینه به شما محول شده است. هر کسی در این عنوان خدمت می‌کند مورد محبت خدواند قرار گرفته است. ضمن اینکه مستند کردن فعالیت‌‌ها اهمیت زیادی دارد تا به نوعی به عنوان یک ثروت برای آینده ثبت شود.

رضوی اضافه کرد: روز آخری که در جمع دوستان بودم گفتم تشکیل اتحادیه‌ها در استان‌ها از کارهای واجب است. در خواست می‌کنم بحث تشکیل زنجیره و تشکیل اتحادیه برای حوزه‌های گردشگری جدی گرفته شده و پیرو آن اقدام شود.

او در پاسخ به این سوال که توسعه یا پیشرفت کدام صحیح‌تر است گفت: با توجه به آیه‌های سوره اسرا خدواند می‌فرماید به فرزندان انسان کرامت داده شده است. لذا کامل‌تر از توسعه و پیشرفت جامعه، مورد تکریم قرار گرفتن آن جامعه است. مانند جامعه‌ای که انسان محور است و انسانیت در آن حرف اول را می‌زند.

معاون سابق توسعه روستایی و مناطق محروم کشور اظهار داشت: هدف از ایجاد حکومت قسط و عدل این نیست که درجا بزنیم، بلکه ابزاری است برای نزدیکی بیشتر انسان‌ها به خدواند. قطعا خدمتی از ما قبول خواهد شد که ما را به خداوند نزدیک کند. عقل، علم و تجربه را باید کنار هم گذاشت و به سرنوشت گذشتگان بنگریم و بعد با دیگران مشورت کنیم.

رزمجو، معاون سرمایه گذاری، فرهنگی و اجتماعی توسعه روستایی و مناطق محروم در این نشست عنوان کرد: بناست که در بحث توسعه روستایی مدل تعریف شود، اما این مدل هنوز شکل نگرفته تا توسعه متوازنی در روستاها اتفاق بیافتد، البته فعالیت‌های بسیار ارزنده‌ای انجام شده است. همچنین این دولت توجه ویژه‌ای به روستاها کرده است.

وی ادامه داد: ما به دنبال تدوین مدلی هستیم که برگرفته از وضعیت موجود و طرح‌های کشورهای مختلف است و برای این مدل اهداف متعددی در نظر گفته شده است. اهداف مدلی که در جهت توسعه روستایی است عبارتند از  شناسایی ظرفیت‌ها، ارتقای اطلاعات روستاییان، هدایت‌های درست تحصیلی و شغلی روستاییان ‌ ارتقا وضعیت سلامت، مسکن و آب، توسعه روستاها از طریق توسعه اشتغال و... است.

رزمجو افزود: طبیعتا این مدل دستاورهایی خواهد داشت مثلا می‌تواند از مهاجرت بی‌رویه روستا جلوگیری کند. همچنین این مدل می‌تواند افزایش تولیدات روستایی را در پی داشته باشد.

معاون سرمایه گذاری، فرهنگی و اجتماعی توسعه روستایی و مناطق محروم گفت: برای این مدل چهار وجه متمایز دیده‌ایم که عبارتند از استفاده درست از بنگاه های اقتصادی، تعیین نوع و میزان کمک و کاری که این بنگاه ها باید انجام بدهند،استفاده بهینه از ظرفیت نهاد‌های مردمی اعم از ان جی او ها،  موسسات و خیریه های عامل المنفعه. نکته دیگر شناسایی درست ظرفیت‌ دستگاه‌های دولتی و غیردولتی است در اینجا باید ظرفیت ها به درستی شناخته شود تا بتوانند با توسعه روستایی هم راستا شوند.

وی به ضلع دیگر این مدل اشاره کرد وگفت: مشارکت مردمان روستایی ضلع دیگر مدل توسعه روستایی است. ما برای نهایی کردن این مدل نیاز به همکاری دیگر دستگاه ‌ها داریم.

رزمجور در پایان اشاره کرد: حدود یک و نیم میلیارد دلار برای ایجاد اشتغال پایدار روستایی به دستور رهبری از منابع صندوق توسعه ملی اختصاص پیدا کرده است. این هزینه برای نسل آینده در نظر گرفته شده بود، اما با عنایت رهبری و با توجه به وضعیت اشتغال برای توسعه اشتغال در روستاها در نظر گرفته شد.

در این جلسه هر یک از  مدیران استانی حوزه روستایی بکی از تجربیات موفق خود در استات مربوطه را مطرح کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز