خبرگزاری کار ایران

وزیر ارشاد:

امنیت اجتماعی محصول اقدامات نرم‌افزارانه است

asdasd
کد خبر : ۷۱۷۲۰۶

وزیر ارشاد گفت: امنیت اجتماعی محصول اقدامات نرم افزارانه است، یعنی امنیتی که خود جامعه آن را خلق کند. ما باید از ظرفیت و توانمندی خود جامعه برای امنیت استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید عباس صالحی، وزیر ارشاد صبح امروز در بیست و یکمین گردهمایی معاونان اجتماعی استان ها و پلیس های تخصصی ناجا به چهار دهه تلاش نیروی انتظامی اشاره کرد و گفت: زحمات این نیرو در چهاردهه نشان می دهد که از نظر سازمانی این نیرو توانسته موفقیت های زیادی را پیدا کند و گام های پیشرفت کاملا ملموس و مشهود است. در اتفاقات متعدد می توان دید که نیروی انتظامی گام های موثر برداشته و برای امنیت داخلی و مقابله با دشمنی های خارجی به شکلی موثر اقدام می کند.

وی ادامه داد: نیروی انتظامی با کمترین هزینه بیشترین فایده را حاصل کرده که این نشان می دهد که این نیرو توانسته یک التزام خوب در سازمان خود را ایجاد کند که نمونه های آن را می توانید در اتفاقات دی ماه سال پیش و خیابان پاسداران دید.

وزیر ارشاد با تاکید بر امنیت اجتماعی گفت: امنیت اجتماعی حلقه وصل بین امنیت فردی و امنیت ملی است و این امنیت اجتماعی می توان  جامعه را با ثبات نگه دارد، در پدید آوردن امنیت اجتماعی دو رویکرد مهم است، رویکرد اول رویکرد سخت افزارانه است که ما امنیت اجتماعی را محصول فضاهای فیزیکی بدانیم و احساس کنیم با تقویت سخت فزاری امنیت اجتماعی حاصل خواهد شد و از گذشته دور این نوع نگاه وجود داشته است و مردم از گذشته از قلعه ها استفاده می کردند و امروز با دوربین ها مختلف این امنیت برقرار می شود پس نگاه سخت افزاری را نمی توان نادیده گرفت.

صالحی خاطر نشان کرد: آنچه مطالعات نشان می دهد امنیت اجتماعی محصول اتفاقات نرم افزارانه است یعنی امنیتی که خود جامعه آن را خلق کند ما باید از ظرفیت و توانمندی خود جامعه برای امنیت استفاده کنیم.

وی ادامه داد: باید تلاش کرد جامعه امن داشت و نقش پلیس انتطامی نقش این جامعه امن باید باشد. نیروی انتظامی را مولد امنیت تلقی نکنید بلکه نیروی انتطامی را فضای امنی برای این امنیت بدانیم.

وزیر ارشاد با بیان اینکه به نظر می آید که برای یک جامعه امن پاره ای از ویژگی ها اهمیت دارد، ادامه داد: ابتدا امنیت اخلاقی در یک جامعه باید رصد شود، در مرحله باید جامعه امن‌ را جامعه مشارکت گرا دید، در وهله سوم جامعه امن جامعه ای است که اعتماد اجتماعی را بالا ببرد.

صالحی گفت: جامعه امن جامعه ای است که امینت اخلاقی همدلی و اعتماد موج بزند، هرچه این سه ویژگی بیشتر در جامعه باشد امنیت ما بیشتر خواهد بود و فاصله از این ویژگی ها کار نیروی انتظامی را سخت تر می کند، البته بخشی از مطالعات اجتماعی ما نشان می دهد که ما با یک جامعه ای که این ویژگی ها را داشته باشد فاصله داریم.

وی افزود: در حوزه امنیت اخلاقی مطالعات نشان می دهد که در حوزه های مختلف جامعه نسبت به شرایط اخلاقی خودش خوشبین نیست، این کار ما در حوزه فرهنگ و نیروی انتظامی را در حو‌زه امنیت با مشکل مواجه می کند، در فضای دروغ، تهمت، تظاهر، تقلب در جامعه در سطح بالایی است و افکار عمومی احساس می کند آمار این موضوع در جامعه زیاد است.

وزیر ارشاد با بیان اینکه ما باید در حوزه مشارکت اجتماعی فعالیت بیشتری را با ناجا داشته باشیم، گفت: جامعه اگر همدل و همکار باشد خودش تولید امنیت می کند و اگر فردگرا و انزواگر باشد خودش تهدیدی برای امنیت به شمار می آید، اینکه مردم چقدر در این حوزه ها تلاش می کند آمارهای ما در کمک به خیریه ها، تحت پوشش قرار دادن بچه های بی سر‌پرست، اهدا خون،تهیه جهیزیه و... نشان می دهد که آمارها خوب نیست، این یعنی ما در حوزه خیرات، انفاق اجتماعی که می تواند یک تعاون اجتماعی را رقم بزند ضعف های قابل توجهی داریم.

وی گفت: همچنین در حضور در انجمن ها و تشکل ها مختلف مطالعاتی انجام شده است که رقم های عدم حضور بالا است، شهرو‌ندهای ما در قالب یک گرو‌ه اجتماعی که بخواهد آنها را فعال کند کمتر حضور دارند.

صالحی تاکید کرد: در شاخص سوم یعنی اعتماد اجتماعی باید چندشاخه اعتماد به نهادهای اجتماعی حوزه های اجتماعی و گروه های اجتماعی و در آخر اعتماد به قاطبه مردم است، در این چهار فضا ما فاصله های قابل توجهی را داریم، در یک جامعه اسلامی انتظار می رود اعتماد به قوا سه گانه بالای ۵۰درصد باشد اما این قالب را نداریم، نسبت به سازمان های اجتماعی هم همین وضعیت حاکم است و مطالعات نشان می دهد فاصله خیلی زیاد است.

وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: در گرو‌ه های اجتماعی هم شرایط برهمین شکل است، هرچند وضعیت قدری بهتر است اما در همین محدوده هم بالاترین آمار مربوط به معلمان است.

وزیر ارشاد گفت: در فضای عمومی و‌مردم و اعتماد به مردم ۳۵/۶ درصد اعتماد مطرح می شود. ما اگر بخواهیم نگاه راهبردی داشته باشیم که امنیت برقرار شود در این سه نقطه فاصله داریم و از همین رو کار نیروی انتطامی را سخت می کنیم.

صالحی گفت: نیروی انتظامی  در انقلاب اسلامی به خصوص در دهه اخیر توانسته داده های اجتماعی را رصد کند اما ناجا هم در همه موضوعات مقصر نیست و آنها راهبرد نرم دارند و نمی توانند دائم به دنبال گرفتن مردم باشند، پس این جامعه است که دارای یکسری اختلالات است، براساس تفاهم نامه بین ناجا و وزارت ارشاد تلاش براین است که امنیت بیشتر محقق شود این یک بهره وری دو جانبه است.

وی ادامه داد: در نگاه اول برای امنیت اجتماعی باید تحولات اجتماعی را شناخت و نباید این تحولات غافل شد و درست ر این زمینه بررسی ها انجام شود. وزارت ارشاد در این زمینه مطالعاتی دارد و باید رصدهای فرهنگی و اجتماعی  را داشته باشیم، در این حو‌زه ها باید نشست های اجتماعی خود را بیشتر کنیم.

وزیر ارشاد ادامه داد: مطالعات اجتماعی در نیروی انتظامی صورت می گیرد، این هم می تواند در ارتباطات ما موثر باشد، ما باید ببینیم داده ها چه چیزی را به ما منتقل می کند و پس از آن ما چگونه می توانیم این داده ها را به سمت حل کردن ببریم.

تعامل با رسانه ها هم‌ از زاویه همان تولید امنیت اجتماعی می تواند جامعه مولد برای امنیت را پدید بیاورد. رسانه می تواند کارکرد درست نیروی انتظامی را نشان دهد از این رو تعامل با رسانه بسیار مهم است، رسانه ملی رسانه های حقیقی و مجازی در قالب وزارت فرهنگ و ارشاد به هنوان یک خط ارتباطی می تواند نقطه های تعامل را برای ایجاد یک جامعه امن بیشتر کند.

وزیر ارشاد تاکید کرد: موضوعاتی که به امنیت اجتماعی کمک می کند باید با رسانه ها در میان‌گذاشت و بعد از همفکری به همکاری رساند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز