خبرگزاری کار ایران

جلالی‌زاده:

برای دموکراتیک‌تر شدن جامعه نیازمند شفافیت جامعه هستیم

asdasd
کد خبر : ۷۱۶۰۵۱

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد:ما برای بازگشت جامعه مدنی اسلامی نیازمند بازگشت به اصل شورا، تقدس‌زدایی از قدرت، نقد و... هستیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، جلال جلالی‌زاده عصر امروز در دهمین نشست گفت‌وگوهای راهبردی حامیان جامعه مدنی با موضوع جامعه مدنی و انقلاب اسلامی گفت: سوالی که برای مطرح می‌شود این است که انقلاب محصول چه چیزی است و چه دستاوردهایی به غیر از تغییر حکومت است؟‌ انقلاب به خاطر چه عواملی بوده است؟ و اینکه انقلاب و جامعه مدنی چه رابطه‌ای با یکدیگر دارند؟

وی با طرح این سوال که انتظار ما از انقلاب چه بود؟ اظهار داشت: ما فکر می‌کردیم وقتی انقلاب می‌شود وضعیت مثل مکه و مدینه می‌شود و دزدی و اختلاس و رشوه‌خواری هم تمام می‌شود. با این حال در پی شعار استقلال آزادی جمهوری اسلامی قانون اساسی تدوین شد ولی این قانون اساسی توانست شامل همه گروه‌ها شود؟

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان عدم اجرای کامل قانون اساسی موجب بروز شکاف در جامعه شده است، تصریح کرد: پر کردن این شکاف‌ها بدون جامعه مدنی، سندیکاها، احزاب و رسانه‌های آزاد پر نمی‌شود و به همین خاطر جامعه مدنی ارزش پیدا می‌کند.

جلالی‌زاده با بیان اینکه جامعه مدنی موجب جلوگیری از انحصار قدرت و پاسخگویی دولت می‌شود، خاطرنشان کرد: جامعه مدنی به افراد شکلیت می‌دهد و موجب ساماندهی گروهی شده و فرهنگ توسعه سیاسی نیز گسترش می‌یابد و در این شرایط، حقوق شهروندی بسط یافته و افراد به خاطر برخی وابستگی‌ها از حقوق خود محروم نمی‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه جامعه مدنی در جامعه امروز ما نقش مهمی می‌تواند ایفا کند، ابراز داشت: جامعه مدنی هم می‌تواند عقلانیت را رشد داده و موجب ایجاد سبک زندگی بهتری برای مردم می‌شود. از سویی، آنچه موجب می‌شود جامعه مدنی قوام یابد، خود مردم هستند. جامعه مدنی مکانیزم درونی از جامعه است و پویاست.

این نماینده مجلس ششم با بیان اینکه در جامعه مدنی از حقوق شهروندی مدنی و انسانی خود برخودار می‌شوند، ابراز داشت: در این جامعه شاهد فاصله طبقاتی و تبعیض نیستیم. به عبارتی در جامعه مدنی از دست‌اندازی به حقوق مروم جلوگیری می‌شود.

جلالی‌زاده با بیان اینکه از اسلام می‌توان تفاسیر مختلفی می‌توان داشت و براساس رویکرد ما می‌تواند چارچوب رویکردی و اندیشه‌ای داشت، عنوان کرد: اسلامی که اخلاق در آن فربه است با اسلامی که سیاست و فقه فربه است، تفاوت دارد ولی باید قبول کنیم اسلام خود دینی سیاسی است و نمی‌تواند بدون توجه به شرایط جامعه راه خود را طی کند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه باید برای دموکراتیک‌تر شدن جامعه نیازمند شفافیت جامعه هستیم، بیان کرد: همانطور که در صدر اسلام دسترسی به پیامبر و خلفا آسان بود، دسترسی آسان به حاکمان فراهم است؟ ما برای بازگشت جامعه مدنی اسلامی نیازمند بازگشت به اصل شورا، تقدس‌زدایی از قدرت، نقد و... هستیم.

جلالی‌‌زاده ادامه داد: متاسفانه مردم نتوانستند تشکل‌ها و گروه‌هایی را ایجاد کنند که از حقوق مردم دفاع کنند. البته قدرت هم از ایجاد این گروه‌ها جلوگیری کرده ولی مردم باید این گروه‌ها را می‌ساختند. تا زمانی که مردم با حقوق خود آشنا نیستند نباید هم انتظار خاصی از جامعه داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز