خبرگزاری کار ایران

نشست رسانه‌ای دهمین دوسالانه بین‌المللی كاریكاتور تهران برگزار شد‎؛

شرایط سخت اقتصادی عامل غیبت داوران خارجی

asdasd
کد خبر : ۷۱۴۹۱

كشور تركیه با 56هنرمند‏، برزیل با 46هنرمند، اندونزی با 43 و كشور چین با 23 شركت كننده به ترتیب بیشترین و كمترین هنرمند را در دوسالانه سال92 تشكیل می‌دهد.

ایلنا: نشست رسانه‌ای دهمین دوسالانه بین‌المللی كاریكاتور تهران ظهر امروز(22اردیبهشت) با حضور اصغر امیرنیا و مسعود شجاعی طباطبایی دبیر این رویداد در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اصغر امیرنیا سرپرست مركزتجسمی وزارت ارشاد با اشاره به اینكه تراكم برنامه‌های سال گذشته موجب شد نتوانیم دوسالانه را برگزار كنیم‏، گفت: خوشبختانه جایگاه كاریكاتور ایران در جهان مهم و جدی است و دوسالانه كاریكاتور برای اكثر كشورها شناخته شده است. ما نیز سعی كردیم كیفیت برنامه‌ها به نوعی باشد كه به این جایگاه خدشه‌ای وارد نشود.

سیدمسعود شجاعی طباطبایی(دبیر این جشنواره) ضمن ارائه آماری از تعداد آثار شركت كننده در این دوره، اظهار كرد: 3200 اثر از 89 كشور جهان به دبیرخانه جشنواره رسید كه از این میان 488 اثر سهم هنرمندان ایرانی بود و این آمار در قیاس با گذشته نشان از بیشتر شدن علاقه هنرمندان به این رشته دارد.

وی با تاكید بر اینكه 514 اثر برای بازدید مخاطبان در گالری صبا نصب خواهد شد، افزود: این دوسالانه از 5بخش تشكیل شده است كه در این دوره به طراحی كاركتر نیز به بخش‌های قبلی اضافه شده است كه با عنوان «گربه‌های ایرانی» شناخته می‌شود. عنوان بخش اصلی دوسالانه سال جدید «خرافه پرستی» است كه آثار زیادی با این موضوع به دبیرخانه رسیده است. همچنین بخش كمیك استریپ نیز یكی دیگر از بخش‌های چندگانه ما را تشكیل می‌دهد كه 64اثر برای قضاوت نهایی به آن راه یافته است.

دبیر دهمین دوسالانه كاریكاتور همچنین در ادامه به ارائه آمار كشورهای شركت‌كننده پرداخت و اظهار داشت: كشور تركیه با 56هنرمند‏، برزیل با 46هنرمند، اندونزی با 43 و كشور چین با 23 شركت كننده به ترتیب بیشترین و كمترین هنرمند را در دوسالانه سال92 تشكیل می‌دهد كه داوری‌ این بخش برعهده جمال رحمتی، بهرام عظیمی، محمدرضا دوست‌محمدی و بهرام ارجمندیان گذاشته شده است.

وی همچنین تصریح كرد: نكته جالب دیگر اینكه 153نفر از مجموع هنرمندان ایرانی شركت كننده در این دوره را بانوان ایرانی تشكیل می‌دهند كه عمدتا از شهرستان‌های كشور هستند كه اتفاق بسیار نادری است و در دیگر كشورهای جهان تا این اندازه شاهد حضور فعال خانم‌ها در این رشته نیستیم.

شجاعی طباطبایی اضافه كرد: در مجموع تعداد 77اثر در بخش گربه‌های ایرانی، 64اثر در بخش كمیك استریپ، 146اثر در بخش ازاد، 146اثر در بخش اصلی و 107اثر در بخش چهره‌ها حضور خواهد داشت.

امیرنیا در ادامه این نشست به برگزاری دوسالانه در دیگر استان‌های كشور نیز اشاره كرد و اظهار داشت: طبق هماهنگی‌های صورت گرفته قرار شد هم‌زمان با این برنامه در تهران منتخبی از اثار در استان كهكیلویه و بویراحمد نیز برای علاقه‌مندان به نمایش گذاشته شود. همچنین بلافاصله پس از اتمام دوسالانه در تهران آثار به مدت یك ماه در استان خوزستان در معرض دید تماشاگران گذاشته خواهد شد.

این مدیر به حضور داوران خارجی نیز اشاره كرد و گفت: پیش از این قرار بود آنجل بولیگان از كشور مكزیك و ادوراد بابتیستا به عنوان داور با دوسالانه همكاری كنند كه متاسفانه شرایط مالی موجب شد این دو هنرمند را در كشور نداشته باشیم اما باتوجه به اینكه امكانات فنی اجازه برقراری ارتباط از راه دور را برای ما فراهم می‌كرد؛ قرار شد اثار به شكل اینترنتی داوری شود.

امیرنیا در پایان به كاهش بودجه نیز اشاره كرد و گفت: در ارتباط با بودجه تابع شرایط عمومی كشور هستیم و اگر مشكلی در این زمینه وجود داشته باشد قطعا نباید از ناحیه ما دیده شود. اما باتوجه به اینكه 20% افزایش اعتبارات برای دوسالانه امسال درنظر گرفته شد در زمینه پرداخت جوایز مشكل نخواهیم داشت. اما هرچه تلاش كردیم امكان دریافت ارز مرجع برای ما فراهم نشد اما به هرحال افزایش 20% اعتبارات بودجه 110میلیون تومانی جوایز این دوره را تامین می‌كند.

دهمین دوسالانه كاریكاتور تهران از 23 اردیبهشت تا 22خردادماه در موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز