خبرگزاری کار ایران

وارثی در گفت‌ وگو با ایلنا بیان کرد:

فعالیت 3 مرکز مشاوره ژنتیک در استان قزوین

asdasd
کد خبر : ۷۱۴۷۶۵

مدیر کل بهزیستی استان قزوین گفت: مراکز مشاوره پزشکی ژنتیک دولتی و خصوصی تحت نظارت سازمان بهزیستی در شهرستان‌های قزوین، بوئین‌زهرا و آبیک فعال هستند.

علیرضا وارثی در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: 5.2 درصد نوزادانی که زنده متولد می‌شوند، دچار بیماری‌های ژنتیکی هستند و در هر دقیقه هشت کودک معلول در دنیا متولد می‌شود که در کشور ما سالانه 50 هزار کودک مبتلا متولد می‌شود.

وی افزود: 3.1 درصداز جمعیت‌های مختلف در دنیا به عقب‌ماندگی ذهنی مبتلا هستند که در کشورهای در حال توسعه 2تا4 برابر است.

مدیر کل بهزیستی استان قزوین با بیان اینکه دو هزار و 200 بیماری ژنتیکی تاکنون شناخته شده ادامه داد: پنج درصداز علل معلولیت‌های شدید بینایی، شنوایی و عقب‌ماندگی ذهنی، ژنتیک است .

وارثی اضافه کرد: در بررسی 300 هزار زوج ایرانی 38درصد ازدواج فامیلی هستند که بیش از 27درصد آنها (71درصدکل آنها)از بالاترین درجه خویشاوندی (درجه 3) برخوردار هستند .

وی خاطرنشان کرد: خانواده‌هایی بیش از 6 معلول ذهنی دارند و روستایی هم وجود دارد که بیش از 70 درصد جمعیت آن ناشنوا هستند.

این مسئول تصریح کرد: به نظر می‌رسد مشاوره ژنتیک می‌تواند در پیشگیری از معلولیت،ارتقای سطح سلامت جسم و روان جامعه از طریق کاهش تولد نوزاد معلول بسیار موثر باشد.

مدیر کل بهزیستی استان قزوین افزود: مشاوره ژنتیک به معنی ایجاد یک رابطه دو طرفه است که در آن مشاور به فرد مراجعه‌کننده در زمینه‎‌های مختلف کمک می‌کند.

وارثی ادامه داد: در مراکز مشاوره ژنتیک، مشاوره در مورد تشخیص و پیش آگهی و کنترل بیماری با هدف پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از اختلالات ژنتیک،بررسی روش به ارث رسیدن بیماری و خطر تکرار آن در سایر افراد خانواده و شناسایی روش‌های موجود برای کاهش عوامل خطرزا ارائه می‌شود.

وی با اشاره به وجود مراکز مشاوره پزشکی ژنتیک دولتی و خصوصی  تحت نظارت سازمان بهزیستی در شهرستان‌های قزوین و بوئین‌زهرا و آبیک توضیح داد: در این مراکز به ارائه مشاوره‌های تخصصی و تعیین ریسک خطر برای مراجعان در زمینه‌های پیش از ازدواج، قبل از بارداری ، حین بارداری ، وجود بیماری‌های پر خطر و تکرار شونده در خانواده ، وجود فرزند معلول و غیره پرداخته می‌شود.

این مسئول افزود: در صورتی که پزشک مشاور ژنتیک جهت تشخیص ضروری است، مراجعان برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه‌های تخصصی ارجاع داده می‌شوند که برای مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی و افراد نیازمند کمک هزینه آزمایش در نظر گرفته می‌شود.

مدیر کل بهزیستی استان قزوین با بیان اینکه در ازدواج‌های فامیلی مشاوره ژنتیک الزامی است، اذعان کرد : در صورتی که در خانواده سابقه عقب‌ماندگی، نقص‌های مادرزادی ، بیماری‌های متابولیکی، ناشنوایی و نابینایی و غیره وجود داشته باشد، مشاوره ژنتیک لازم و ضروری است.

وارثی یادآور شد: در سال گذشته دو هزار و 300 نفر به مراکز مشاوره ژنتیک در استان قزوین مراجعه کرده‌اند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز