خبرگزاری کار ایران

کارگران پیمانکاری پتروشیمی رازی گرفتار تبعیض/ دستمزد و مزایای پیمانکاری‌ها کمتر از رسمی‌هاست

asdasd
کد خبر : ۷۱۴۱۲۹

کارگران پیمانکاری پتروشیمی رازی از اختلاف دستمزد، پاداش و مزایای بین خود و کارکنان رسمی و قراردادی این شرکت انتقاد کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگران پیمانکاری پتروشیمی رازی واقع در بندر امام خواستار پرداخت تسهیلات، رفع تبعیض در پاداش، حقوق و مزایای مزدی نسبت به کارگران رسمی و قراردادی و اجرای طرح طبقه‌بندی شاغل هستند.

اختلاف زیادی در دریافتی‌های حقوق کارگران پیمانی پتروشیمی رازی که زیر مجموعه سه شرکت پیمانکاری فن‌اندیش، فارس FCP و نیروگاه‌های خوزستان کار می‌کنند، نسبت به کارگران رسمی و تامین اجتماعی وجود دارد.

کارگران پیمانی پتروشیمی رازی می‌گویند: برخلاف نیروی کار پیمانی دیگر شرکت‌های پتروشیمی بندر امام از تسهیلاتی چون وام، کارت هدیه، بن و خدمات دیگر محروم هستیم و پاداش نیروهای پیمانکاری کمتر از یک چهارم کارگران قراردادی این شرکت پتروشیمی است.

این کارگران می‌گویند: ما پیمانکاری‌ها بسیار کمتر از رسمی‌ها درآمد داریم. وقتی در یک محیط و نزدیک به هم کار می‌کنیم و می‌بینیم که رسمی‌ها از انواع مزایای مزدی ازجمله بدی آب و هوا، کمک هزینه‌ی رفاهی و بسیاری مزایای دیگر بهره‌مند هستند ولی ما هیچکدام از این مزایا را نمی‌گیریم، با چه انگیزه‌ای کار کنیم؟

به گفته آنها؛ کارفرما بعد از ۳ روزی که کارگران پتروشیمی رازی در مرداد ماه امسال دست از کار کشیدند، متعهد شد که پاداش کارگران پیمانی را مساوی با کارگران قراردادی پرداخت کند. باید ببینیم که در بهمن ماه این تعهد اجرایی می‌شود یا خیر؟

کارگران از تعهد کارفرما نسبت به اجرایی کردن «طرح طبقه‌بندی مشاغل» تا پایان سال خبر دادند. این درحالیست که کارگران پیمانی پتروشیمی رازی با میانگین ۱۶ تا ۱۷ سال سابقه کاری کمترین پایه حقوق را در بین دیگر کارگران پیمانی پتروشیمی در بندرامام با حدود ۱۴-۱۵ مجموعه پتروشیمی دریافت می‌کنند.

طبق اظهارات کارگران پیمانی پتروشیمی رازی، کارفرما متعهد شده است تا مزایای مزدی همچون سختی کار، بدی آب و هوا و شرایط صعوبت زندگی را بعد از اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل پرداخت کند که فعلا علی‌الحساب آن با پایه حقوق پرداخت شده است.

کارگران پیمانی پتروشیمی رازی بیش از ۵ سال است که نسبت به آنچه وجود تبعیض در حقوق و مزایای کارگران پیمانی و کارمندان رسمی می‌خوانند، انتقاد دارند. در تجمعات شهریور سال ۹۵ کارگران حدود دو هفته در اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل دست از کار کشیدند با این وجود وعده‌‌های مساعد مسئولان فقط در حد وعده باقی مانده است.

در ادامه این اعتراضات ۱۰ نفر از کارگران پتروشیمی رازی به کارخانه ممنوع‌الورود شده بودند که برخی از آنها در سال ۹۳ در ادامه تجمعات صنفی کارگران با شکایت کارفرما و با اتهام اخلال در نظم عمومی به شلاق و حبس محکوم شده بودند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز