خبرگزاری کار ایران

الجزیره گزارش داد:

روند تحقیق درباره قتل خاشقجی در سال جدید چگونه پیش می‌رود/ بررسی ۳ سناریوی احتمالی

asdasd
کد خبر : ۷۱۱۵۷۶

سال ۲۰۱۹ آغاز شد اما پرونده تحقیق در قتل روزنامه‌نگار سعودی همچنان باز است و ترکیه به بین‌المللی کردن موضوع تهدید آل سعود برای بستن این رونده تلاش می‌کند.

به گزارش ایلنا به نقل از الجزیره،‌ سال ۲۰۱۹ در حالی آغاز شده که پرونده تحقیق در قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی همچنان باز است و نگاه‌ها به سمت کشف سرنوشت و مکان جسد او همچنان خیره است. حال باید پرسید که سال جدید چه دستاوردی در این زمینه خواهد داشت؟  
این موضوع با درخواست «عبدالحمید گل» وزیر دادگستری ترکیه از مقام‌های سعودی برای کشف مکان جسد خاشقجی و عدم سرپوش گذاشتن بر هر نوع اطلاعات حقیقی حادثه متوقف شده است. این در حالی است که جنایت قتل این روزنامه نگار موجی از خشم بین المللی را برانگیخته و بازتاب منفی را برای تصویر عربستان سعودی داشته است.
 
تحقیق چه زمانی پایان می‌یابد؟
 
در همین زمینه «اسماعیل یاشا» کارشناس ترک مسائل عربی گفت: «پرسش‌های بی‌شماری در مورد سرنوشت جسد خاشقجی و هویت همکار ترک این جنایت برای مخفی کردن جسد وجود دارد که هنوز عربستان به آنها پاسخ داده نداده است».
یاشا تاکید کرد که این پرونده با حل و فصل مسائل دو دولت ترکیه و عربستان سعودی بسته نخواهد شد. 
این کارشناس ترک معتقد است که پرونده خاشقجی در سال ۲۰۱۹ به دلیل عدم همکاری ریاض و عدم اعتماد آنکارا به دستگاه قضائی عربستان، موضوعی بین‌المللی خواهد شد. وی تاکید کرد که عدالت در ریاض محقق نمی‌شود. 
یاشا عدم همکاری عربستان در روند تحقیق را به ارتباط «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی با جنایت مذکور تعبیر کرد و آثار بین المللی شدن این پرونده را برای روابط آنکارا- ریاض منفی دانست.
«عمر فاروق توکاد» رئیس تحریریه خبر ترکیه نیز تاکید کرد که تحقیق در این پرونده تا زمان تحقق عدالت و محاکمه عاملان جنایت ادامه خواهد داشت به ویژه اینکه این حادثه یک موضوع انسانی است و مقام‌های ترکیه آن را نقض آشکار حاکمیت کشور می‌دانند. 
وی تاکید کرد که ترکیه هرگز رکود و تعلیق این پرونده را به عنوان نتیجه محدودیت‌های بین المللی و عدم همکاری عربستان نخواهد پذیرفت و تمام راه‌های قانونی را برای فعال ماندن پرونده طی خواهد کرد. 
از سوی دیگر، توران قشلاقچی رئیس انجمن رسانه‌های عرب در ترکیه نیز گفت که آنکارا اسناد و شواهد این پرونده را به صورت تدریجی منتشر می‌کند تا این پرونده را در مقابل تلاش‌های سعودی برای بسته شدن آن باز نگه دارد.
وی با اشاره به اینکه آنکارا چند ماه دیگر به سمت دادگاه بین المللی جنایی خواهد رفت، تأکید کرد که این پرونده طی سال جاری بسته نخواهد شد.
با توجه به آنچه گذشت، ناظران سیاسی سه سناریو برای پرونده قتل خاشقجی پیش بینی می‌کنند: 
۱- بدون اتخاذ رویکرد خاصی مانند سال ۲۰۱۸ همچنان معلق بماند.
۲- سازش ترکیه و عربستان و پایان روند تحقیق.
۳- بین المللی شدن تحقیق و باز شدن پرونده در دادگاه بین‌المللی جنائی.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز