خبرگزاری کار ایران

تسهیلات اشتغالزایی روستایی راهی برای مقابله با مهاجرت

asdasd
کد خبر : ۷۰۷۹۰۰

یکی از مولفه‌های مهم در اقتصاد هرکشوری، توجه به اقتصاد روستاها به عنوان کانون تولید و اشتغال در کشور است. توسعه روستا منجر به توسعه کارآفرینی، اشتغال‌زایی و ایجاد ارزش افزوده بالا در کشور می‌شود. اما قطعا بدون وجود استراتژی، نمی‌توان انتظار توسعه روستاها را داشت.

به گزارش ایلنا، امروزه مهاجرت به عنوان یک پدیده مخرب، دامنگیر روستاها شده و بسیاری از روستانشینان با ترک زادگاه خود راهی شهرهای بزرگ می‌شوند. مهاجرت افراد جوان جویای کار از روستا، کاهش رشد جمعیت و سالخورده‌تر شدن جمعیت کشاورز و جوان‌تر شدن جمعیت شاغل در بخش های صنعت و خدمات شهری را در پی خواهد داشت. با این اوصاف برای مقابله با رکود و بیکاری در اقتصاد کشور و تحقق سیاست‌های کلی اشتغال در راستای تقویت زمینه‌های کسب و کارهای روستایی باید به فکر چاره بود.

در همین راستا سیستم بانکی به عنوان محور اصلی تامین مالی پروژه های تولیدی، صنعتی و عمرانی کشور، تاثیر مستقیم و‌ نقش مهمی در افزایش تولید، رونق اقتصادی، اشتغال آفرینی و توانمندسازی مناطق روستایی و عشایری و همچنین بنگاه‌های تولیدی کوچک و بزرگ در کشور بر عهده دارد.

یکی از بانک هایی که با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت برای ایجاد اشتغال توانسته است عملکرد مناسبی در رونق تولید و اقتصاد روستاها  و جلوگیری از مهاجرت ارایه دهد، بانک پارسیان است.  

به همین منظور با حضور بنیاد برکت و معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری به عنوان دو ضلع یک مثلث و بانک پارسیان به عنوان ضلع سوم، مثلث توانمند و حرفه ای برای تامین مالی طرح‌ها منجر به اشتغالزایی روستایی با نرخی پایین تر از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار (8 درصد در حال حاضر) برای مناطق محروم و روستایی شکل گرفت. تاکیدات ویژه معاونت توسعه روستایی بر این بود که پرداخت ها هدفمند باشد و درپروژه هایی مصرف شود که ارزش افزوده ایجاد می کند.

از این رو در نهایت، تفاهم نامه ای بین سه طرف امضا شد و مقرر شد 3 هزار و 400 میلیارد ریال منابع داخلی بانک به این پروژه اختصاص یابد. همچنین کارگروهی در استانداری ها تشکیل شد که نماینده استانداری، نماینده بنیاد برکت، نماینده بانک و نماینده دستگاه اجرایی مربوطه در این کارگروه حضور داشته و ضمن بررسی، درخواست ها درصورت تصویب به بانک احاله می شود. امتیاز این پروژه  برای بانک، اختیار بانک در انتخاب این پروژه ها برای تامین مالی است که  این طرح‌ها در فضایی کاملا حرفه ای مورد بررسی و تصویب کارگروه  قرار گرفته و به نماینده بانک در هر استان ارجاع می‌شود.

عملکرد بانک از ابتدای اجرای طرح تا پایان مهرماه 97 بدین نحو بوده است که از 1272 طرح دریافتی، به مبلغ 8 هزار و 235 میلیارد ریال، 133 طرح به مبلغ 608 میلیارد ریال مصوب و پرداخت های آن از این محل صورت گرفت. همچنین طرح مذکور برای یک دوره یکساله دیگر نیز تمدید شد که درحال اجرا است. ما به التفاوت سود نیز(10 درصد در حال حاضر) ، توسط بنیاد برکت و معاونت توسعه روستایی پرداخت خواهد شد که با فعالیت مدیرعامل بانک، 200 میلیارد ریال در ابتدای طرح به حسابهای بانک واریز  این امر موجب شد تا نرخ مورد نظر بانک تامین شود. نکته این که در نظارت بر مصرف منابع این طرح حساسیت بالایی وجود دارد و تلاش می شود که درمحل مصرف خود به درستی صرف شود.  

طرح اشتغالزایی روستایی، باعث اشتغال پایدار شده است

استان همدان جزو استان‌هایی به شمار می‌رود که همواره مردم روستاهای این استان با تولید محصولات کشاورزی و صنایع دستی توانسته اند نقش مهمی در رونق اقتصاد کشور ایفا نمایند. بنابراین اعطای تسهیلات به روستانشینان این استان می تواند آثار مثبتی بر اقتصاد استان همدان و در سطح وسیع‌تر بر کشور داشته باشد.

در این خصوص استاندار همدان عنوان کرد: هماهنگی بنیاد برکت با معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری و مشارکت فعال بانک پارسیان در طرح اشتغالزایی روستایی، کمک شایانی به اشتغال پایدار و طرح های توسعه ای روستاهای استان همدان کرده است.

محمد ناصرنیک بخت افرود: با هماهنگی و همکاری چشمگیر بانک پارسیان، کمک های بسیاری برای طرح های کشاورزی، دامداری و حتی طرح های کوچک روستایی انجام شد و تاکنون یک میلیارد تومان از سوی این بانک جذب اعتبار صورت گرفته است و به روستاهای این استان اعطا شده است.

نیک بخت همچنین پیشنهادهایی در خصوص روان سازی تضمین ها و وثایق به منظورسهولت جذب منابع به روستاهای استان ارایه کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز