خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

تحریم همه ایرلاین‌های داخلی ممکن نیست

asdasd
کد خبر : ۷۰۷۰۴۲

با وجود اینکه گمانه‌زنی‌ها از تحریم ایرلاین‌های ایرانی حکایت می‌کند، رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران تحریم همه ایرلاین‌های ایرانی را محتمل نمی‌داند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بعد از تصویب برجام صنعت هوایی ایران از لیست تحریم‌ها خارج شد. همین موضوع فرایندی را ایجاد کرد تا ایرلاین‌های ایرانی به خرید هواپیماهای تازه رو بیاورند و در عین حال به نوسازی قطعات هواپیماهای قدیمی‌تر خود بپردازند. بعد از خروج آمریکا از برجام، مجددا تحریم‌ها علیه صنعت هواپیمایی ایران به اجرا درآمد و حال نیز گمانه‌زنی‌ها از تحریم برخی ایرلاین‌های ایرانی دیگر حکایت می‌کند.

براساس سخنان رئیس جمهور در فروردین ماه سال ۹۶ سالانه از کشور ما، چهار میلیارد دلار برای استفاده از خدمات ایرلاین‌های خارجی هزینه می‌شده است. بر این اساس اگر قرار باشد که مجددا ایرلاین‌های داخلی تحریم شوند، قطعا شاهد خروج ارز بیشتری از کشور خواهیم بود. با چنین اتفاقی قیمت‌های سفر به خارج از کشور نیز افزایش خواهد یافت. در این صورت در شرایطی که کشور با مشکل تامین ارز برای کالاهای اساسی خود مواجه است، ارز زیادی از کشور خارج خواهد شد. در صورتی که اگر ایرلاین‌های داخلی به کار خود ادامه دهند، حداقل بخشی از هزینه‌ها به شرکت‌های داخلی می‌رسد و سبب رونق صنعت هوایی و در نتیجه اقتصاد کشور خواهد شد که با اعمال تحریم‌ها این پول به ایرلاین‌های خارجی رسیده و حاصلش رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی برای کشورهای همسایه است.

حرمت‌اله رفیعی (رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران) درباره احتمال تحریم‌ ایرلاین‌های ایرانی به ایلنا گفت: اگر بنا باشد که تحریم‌ها اجرایی و برجام برچیده شود، این موضوع طبیعی است که تحریم‌های سابق مجددا برگردد. آمریکا فشار خود را روی برخی از ایرلاین‌های ما وارد کرده تا آنها را تحریم کند ولی اینکه گفته می‌شود آلمان یکی از ایرلاین‌های ما را تحریم کرده، شایعه‌ای است که براساس اخبار یک سایت شکل گرفته است. در حال حاضر پرواز در مسیر آلمان برقرار بوده و تحریم برای هیچ کدام از ایرلاین‌های داخلی ما صورت نگرفته است.

وی همچنین درباره صحبت‌های رئیس جمهور مبنی بر چهار میلیون دلاری که سالانه صرف ایرلاین‌های خارجی می‌شود نیز توضیح داد: به‌دلیل اینکه بنده آدم سیاسی نبوده و عقل سیاسی ندارم، نمی‌توانم در مورد سخنان آقای رئیس جمهور اظهارنظر کنم اما شخصا آن را قبول ندارم و می‌دانم که در نهایت همه ایرلاین‌های ما تحریم نمی‌شوند. بنا به بعضی از دلایل همچون کمک به سوریه امکان دارد که برخی از ایرلاین‌ها تحریم‌ شوند. ولی دلیلی برای تحریم ایرلاین‌های دیگر ایران وجود ندارد.

رفیعی افزود: جدا از همه این موضوعات در ایام لوسیزن بنا به شواهدی که موجود است، هواپیما‌ها خالی بوده و ناوگان هوایی ما پاسخگوی نیاز مردم است. با این تفاسیر اگر برای برجام اتفاقی بیفتد، ما دغدغه‌ این موضوع را نداریم که پول زیادی را به جیب ایرلاین‌های خارجی بریزیم.

وی ادامه داد: اگر صحبت‌های رئیس جمهور مبنی بر هزینه ایرلاین‌های خارجی درست باشد، چرا در شرایط کنونی، ایرلاین‌های خارجی در حال ترک بازار ایران هستند. دلیل این موضوع مشخص است. چون بازار ایران برایشان صرف نمی‌کند. خیلی از ایرلاین‌ها بازار ایران را ترک کرده‌اند و این موضوع هیچ ربطی به برجام نداشته و مربوط به نوسانات ارزی بوده است.

رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران در پایان گفت: در نهایت باید بگویم که از نظر من آنچه برای ایرلاین‌ها مشکل‌زا خواهد بود، تهیه قطعات است که باید به هر طریقی قطعات مورد نظر خود را تامین کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز