خبرگزاری کار ایران

ظریف در نشست خبری با وزیر امور خارجه ترکیه: / ۲ /

اردوغان ژانویه ۲۰۱۵ به تهران می‌آید

asdasd
کد خبر : ۲۳۴۲۹۶

رهبران دو کشور در دیدارهای متعدد اخیر اهداف مهمی در حوزه‌های روابط اقتصادی، سیاسی و منطقه‌ای برای یکدیگر برنامه‌ریزی کرده‌اند.

وزیر امور خارجه کشورمان از سفر ماه آتی رئیس جمهور ترکیه به تهران خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدجواد ظریف در ابتدای نشست خبری مشترک خود با وزیر امور خارجه ترکیه با ابراز خوشحالی مبنی بر میزبانی‌اش از مولود چاووش اوغلو گفت: امیدوارم اولین سفر آقای چاووش اوغلو به جمهوری اسلامی ایران هم خاطرات خوبی برای ایشان داشته باشد و هم آغاز یک روند پرتحرکی برای دو همسایه مسلمان، برادر و دوست باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به روابط بسیار گسترده و مهم ایران و ترکیه در سال‌های گذشته اظهار داشت: رهبران دو کشور در دیدارهای متعدد اخیر اهداف مهمی در حوزه‌های روابط اقتصادی، سیاسی و منطقه‌ای برای یکدیگر برنامه‌ریزی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه هدف رسیدن به ۳۰میلیارد دلار روابط تجاری تا پایان سال ۲۰۱۵ در دستور کار دو کشور است٬ تصریح کرد: تشکیل کمیسیون روابط راهبردی دو کشور توسط روسای جمهور برای اولین بار در سفر آقای روحانی به ترکیه صورت گرفت و جلسه دوم این کمیسیون در سفر ماه آتی آقای اردوغان به تهران صورت می‌گیرد که نمونه روابط عالی و ویژه دو کشور است.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه موضوعات کوچک به سادگی و با کمک دو کشور قابل حل است٬ یادآور شد: ما با مشکل تردد کامیون‌ها روبرو بودیم که با تدبیر و اراده سیاسی دو کشور قابل حل است و تا حد زیادی این مشکل به شکل موقت حل شده و امیدواریم با همکاری مسئولان وزارتخانه‌های راه دو کشور به شکلی عادلانه و همیشگی حل شود.

ظریف با اشاره به مسائل منطقه‌ای خاطرنشان کرد: ایران و ترکیه دیدگاه‌های مشترک بسیاری در خصوص مسائل منطقه‌ای دارند که از دیدگاه اصولی دو کشور نشأت می‌گیرد هر چند که اختلافاتی هم داریم ولی با وجود خطر مشترک به نام فرقه‌گرایی نیاز به نزدیک شدن روابط دو کشور است و لازم است مانع از ورود تروریست‌ها به عراق و سوریه شویم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: البته نیاز به گفتگو و تبادل نظر بیشتر برای به حداقل رساندن تفاوت دیدگاه‌ها داریم. نه ایران و نه ترکیه دوست ندارند که مردم سوریه، قربانی خشونت و افراط و ترور باشند و علاقه‌مند به ایجاد صلح در سوریه هستیم و اینکه مردم سوریه خود سرنوشت آینده‌شان را بدون دخالت کشورهای خارجی ایجاد کنند که دراین موارد زمینه همکاری بیشتر وجود دارد.

وی اضافه کرد: در عراق زمینه همکاری بسیاری ایجاد شده که امیدواریم با حضور فعال دولت عراق این زمینه را ادامه دهیم سفر امروز چاووش اوغلو آغاز جدیدی برای روابط گسترده دوجانبه و منطقه‌ای و بین‌المللی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز