خبرگزاری کار ایران

سرپرست بهره‌برداری از سدهای کشور:

۵۲ درصد مخازن سدهای کشور همچنان خالی است

asdasd
کد خبر : ۷۰۶۶۸۹

سرپرست بهره‌برداری از سدهای کشور تاکید کرد: ذخایر مخازن سدهای کشور در حال حاضر­ ۴۸ درصد است.

به گزارش ایلنا، وحید عسگری‌‌نژاد با اشاره به اینکه در سال آبی ۹۸-۹۷ تا پایان پاییز میزان ورودی سدهای کشور ۹ میلیارد متر مکعب بوده است، گفت: تا پایان پاییز سال آبی ۹۷-۹۶ ورودی آب سدها چهار میلیارد متر مکعب بوده که این نشاندهنده افزایش قابل توجه میزان ورودی سدهای کشور در سال آبی جدید است.

وی ادامه داد: کل آب خروجی از سدهای کشور تا پایان پاییز ۹۷ حدود پنج میلیارد متر مکعب بوده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۴ درصد کاهش یافته است.

سرپرست بهره‌برداری از سدهای کشور موجودی مخازن سدهای کشور را تا پایان پاییز سال آبی ۹۸-۹۷ ، ۲۴ میلیارد متر مکعب دانست، اظهار داشت: ­­­این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد افزایش داشته است.

عسگری‌نژاد افزود: از ۱۷۸­ سد در حال بهره‌‌‌‌برداری کشور در حال حاضر ۲۳ درصد بیش از ۹۰ درصد ذخیره­ دارند و ۱۱۰ سد کشور کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت خود موجودی ذخیره کرده‌اند.

وی با بیان اینکه علیرغم افزایش بارش‌‌‌‌ها و جریانات ورودی به سدها در سه ماه گذشته تعدادی از سدهای بحرانی ما همچنان با محدودیت مواجه هستند، تصریح کرد: سد زاینده‌‌‌رود در اصفهان با ۸۹ درصد ظرفیت خالی، شمیل و نیان و استقلال در هرمزگان با ۷۰ درصد ظرفیت خالی و سد دوستی در خراسان رضوی با ۷۸ درصد ظرفیت خالی از جمله سدهای مهم اما بحرانی کشور هستند.

سرپرست بهره‌برداری از سدهای کشور با اشاره به اینکه تا پایان فصل پاییز امسال،­ ورودی سدهای تهران با ۳۲ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستند، خاطرنشان کرد: ولی مخازن این سدها با توجه به اینکه پاییز سال گذشته در کاهش بارندگی رکورددار است با ۱۲ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شده است.

عسگر‌نژاد با بیان اینکه پاییز ۹۸-۹۷ حجم بارندگی به طور متوسط در کل کشور ۹۲ میلیمتر بوده است، ابراز داشت: این حجم بارندگی نسبت به متوسط درازمدت با حدود ۴۹ درصد افزایش مواجه است زیرا حجم بارندگی در پاییز سال گذشته ۳۰ میلی متر بوده است.

وی اضافه کرد: در پاییز امسال در استان‌های یزد، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و اردبیل بارش‌ها نسبت به متوسط درازمدت با کاهش مواجه بوده است.

سرپرست بهره‌برداری از سدهای کشور با بیان اینکه پاییز امسال از لحاظ بارش‌ها و ورودی به سدها نسبت به سال گذشته وضعیت مناسبی داشتیم، عنوان کرد: البته شش ماه نخست سال آبی گذشته محدودیت شدیدی از لحاظ بارش در کشور وجود داشته است و چون ما در کشوری خشک و نیمه‌‌خشک هستیم، این محدودیت‌‌‌ها همیشه با ما همراه است بنابراین کنترل مصرف و ذخیره‌‌سازی آب در مخازن سدها در سال‌های پر آب و کم‌‌آب نکته بسیار مهمی است.

عسگری‌نژاد با اشاره به اهمیت رعایت الگوی مصرف و صرفه‌‌جویی در مصرف آب یادآور شد: سال آبی گذشته سال بسیار سختی بود و ما افزایش بارش‌های امسال را در مقایسه با سال کم‌‌‌بارش گذشته محاسبه می‌‌کنیم بنابراین نباید به دلیل خشک بودن زمین منتظر روان‌‌آب‌های خوب در کشور باشیم.

وی با تاکید بر اینکه سال آبی ۹۶-۹۵ ذخیره‌‌‌سازی مناسبی در سدهای کشور انجام شد، بیان کرد: به دلیل این ذخیره‌‌سازی مناسب،​­ ما توانستیم سال آبی ۹۷-۹۶ را با کمترین تنش ­به خوبی بگذرانیم این در حالی است که در سال آبی ۹۸-۹۷ بسیاری از سدها با تراز پایین مواجه هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز