خبرگزاری کار ایران

برای نخستین بار در ۱۰ سال اخیر رخ داد

سرریز شدن پنج سد آبی در کردستان

asdasd
کد خبر : ۵۰۴۰۴۷

امسال برای نخستین بار در 10 سال اخیر ؛ پنج سد استان با وجود کاهش 29 درصدی بارش های سالانه سرریز شده است.

 به گزارش ایلنا ،  این خبری بود که امروز بر روی سایت خبری  شرکت آب  و فاضلاب منطقه ای کردستان و به نقل از مدیر عامل این شرکت قرار گرفت.

اقبال شاه‌نظری مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان در این باره گفت:امسال برای نخستین بار در 10سال اخیر از مجموع سدهای استان سدهای قشلاق، زریوار، گاوشان، آزاد و گاران سرریز شدند این در حالی است که  امسال بارش‌ها در استان کردستان  با کاهش 29 درصدی مواجه بود.

کردستان با مساحت 29 هزار کیلومتر مربع دارای حجم بارشی معادل 13.2 میلیارد متر مکعب در سال (3.1 درصد کل بارندگی کشور) و 17 رودخانه دائمی و 24 رودخانه فصلی با حجم منابع آب سطحی 4.3 میلیارد مترمکعب(6.6 درصد روان آب های کشور) بوده و دارای سه حوضه آبریز درجه یک کشور است.

وجود 10 سد مخزنی در استان که بهره برداری از 2 سد گاوشان در اختیار کرمانشاه و سدشهید کاظمی در اختیار آذربایجان غربی قرار دارد، این استان را به سرزمین غنی از لحاظ منابع آبی تبدیل کرده و با احتساب این 2 سد در مجموع بیش از 2 میلیارد و 92 میلیون متر مکعب آب را پشت سدهای استان ذخیره شده است.

اقبال شاه نظری با اشاره با اینکه به منظور مهار و توسعه بهره برداری از منابع آب استان، هم اکنون 34 طرح سد مخزنی در استان در حال بهره برداری، ساخت و مطالعه بوده افزود: از مجموع 34 سد استان، 9 طرح در حال بهره برداری، 11 طرح اجرایی و 14 طرح مطالعاتی است.

وی اضافه کرد: سد شهید کاظمی در شمال استان کردستان قرار دارد و با حجم مخزن 808 میلیون متر مکعب بزرگترین سد در حوضه استان است که بهره برداری از آن در اختیار آذربایجان غربی قرار دارد.

وی اظهار کرد: دومین سد بزرگ در استان سد گاوشان است که بهره برداری از این سد نیز با حجم مخزن 554 میلیون مترمکعب در اختیار استان کرمانشاه قرار دارد.

شاه نظری گفت: بعد از این 2 سد بزرگ، سدهای آزاد با 300 میلیون مترمکعب، قشلاق با 215 میلیون مترمکعب، گاران با 84 میلیون مترمکعب و زریوار با 64 میلیون مترمکعب حجم مخزن در جایگاه های بعدی قرار دارند.

وی افزود: سد بانه با حجم مخزن 4.12 میلیون مترمکعب کوچک ترین سد استان بوده و سدهای سورال با 11.42 میلیون متر مکعب و سنگ سیاه با 33 میلیون متر مکعب حجم مخزن در جایگاه های بعدی قرار دارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان گفت: امسال 416 میلیون مترمکعب آب از سدهای استان برای مصرف شرب، کشاورزی و صنعت رهاسازی می شود.

اقبال شاه نظری افزود: از این مقدار آب 329 میلیون متر مکعب برای مصارف کشاورزی با بیش از 11 هزار و 156 بهره بردار رهاسازی می شود.

وی اضافه کرد: سهم مصرف شرب شهری 49.81 میلیون مترمکعب و شرب روستایی 20.12 میلیون مترمکعب بوده و 17.73 میلیون مترمکعب نیز برای بخش صنعت رهاسازی می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان گفت: هزینه بالای تولید آب به علت وضعیت توپوگرافی استان و عدم رعایت مصرف بهینه آب به خصوص در بخش کشاورزی از مهمترین چالش های بخش آب کردستان است.

اقبال شانظری افزود: عدم وجود برنامه ریزی منسجم در گذشته در مبحث ورود به صنعت و صنایع وابسته به کشاورزی، عدم توجه به افزایش بهره وری آب در استان و عدم توجه به بهبود وضعیت کیفی منابع آب از دیگر چالش های این بخش است.

وی اضافه کرد: واقع شدن دشت های وسیع مانند دشت دهگلان و قروه در بخش شرقی استان و قرار گرفتن منابع آبی در قسمت غربی استان و دشواری شرایط انتقال آب از دیگر مشکلات این بخش است.

وی اظهار کرد: در حالی که در بسیاری از دشت های این منطقه مقدار ورودی آب بسیار کمتر از خروجی آن بوده (دارای بیلان منفی)، در نیمه غربی استان بخشی از آب رودخانه ها به مناطق مرزی و استان های همجوار سرریز می شوند./

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز