خبرگزاری کار ایران

جذابیت لیگ هجدهم با یک جام و 5 مدعی تشنه

asdasd
کد خبر : ۷۰۵۹۷۷

لیگ برتر در حالی به میانه راه رسیده که 5 تیم مدعی قهرمانی دارد.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، نیم فصل نخست رقابت‌های لیگ برتر به پایان رسیده و تیم‌ها خود را آماده حضور پررنگ در پنجره نقل و انتقالات زمستانی و پس از آن ورود به رقابت‌های حساس نیم فصل دوم می‌کنند.

در این میان مثل هر فصل برخی از تیم‌ها مشخصاً برای بقا و ماندن در لیگ برتر می‌جنگند، برخی در میانه‌های جدول هستند و نیم نگاهی به رتبه‌های بالا و سهمیه دارند و چند تیم هم هستند که رقابت نفس‌گیری برای قهرمانی به راه‌ انداخته‌اند. لیگ هجدهم از این نظر که در حال حاضر 5 مدعی جدی قهرمانی دارد شاید یکی از خاص‌ترین و جذاب‌ترین دوره‌ها باشد.

سپاهان، پدیده و پرسپولیس 3 تیم هم امتیاز بالای جدول هستند که تفاضل گل آنها را رتبه بندی کرده و 2 تیم دیگر هم استقلال و تراکتورسازی هستند که آنها را تعقیب می‌کنند. البته هنوز نیمی از بازی‌ها مانده و نمی‌توان به طور قطع گفت که این 5 تیم تا پایان در کورس خواهند ماند و یا اینکه تیم دیگری به جمع مدعیان اضافه نمی‌شود ولی داده‌های نیم فصل نخست تا اینجا این تیم‌ها را به عنوان مدعی قهرمانی به ما معرفی کرده است:

 

سپاهان اصفهان؛ تکرار روزهای خوب با ژنرال

سپاهان در چند سال اخیر اوضاع خوبی نداشته و فصل قبل برای این تیم مثل یک کابوس بود که به موقع تمام شد و اجازه نداد رکورددار قهرمانی لیگ برتر برای سقوط نکردن بجنگد. پایان بردن فصل هفدهم را رتبه چهاردهم جدول دلیل کافی برای نیاز سپاهان به تغییرات اساسی بود و بازگشت قلعه‌نویی به نیمکت این تیم و جذب نفرات زیاد در پنجره تابستانی این باشگاه را به سمت تغییرات مورد نظر سوق داد. سپاهان فصل را خوب شروع کرد، خوب ادامه داد و به بهترین شکل به نیمه رساند و توانست  با امتیازاتی بیشتر از کل فصل گذشته، قهرمان نیم فصل شود. با این حال هم امتیاز بودن با 2 رقیب دیگر و البته اوج گیری تراکتور و استقلال نشان می‌دهد کار طلایی پوشان برای حفظ جایگاهشان اصلاً‌ راحت نیست. خصوصاً اینکه هر روز اخباری از تقویت رقبا به گوش می‌رسد و باید دید سپاهان می‌تواند با حضور خوب در نقل و انتقالات و ادامه روند اقتدار آمیز خود در نیم فصل دوم ششمین قهرمانی لیگ برتر را تجربه کند یا نه.

 

پدیده مشهد؛ غریبه‌ای در جمع

تیم گل‌محمدی از ابتدای لیگ به عنوان یک مدعی شناخته نمی‌شد و حتی با وجود بازی‌های خوب و نتایج درخشان هنوز هم اکثر فوتبالدوستان این تیم را جدی نمی‌گیرند و منتظر پایان نتایجی هستند که به عنوان جرقه از آن یاد می‌شود.

پدیده بدون شک پدیده فصل تا اینجای کار بوده است و مثال‌های زیادی برای تیم‌هایی از این دست وجود دارد که فراتر از انتظار ظاهر شده و در نیم فصل دوم با افت نتیجه روبرو شدند ولی مثال نقضی هم به نام استقلال خوزستان در فصل پانزدهم وجود دارد که انتظار رقبا برای پایین رفتنش را تا پایان فصل بی‌نتیجه گذاشت.

 پدیده تیم خوبی است، خوب بازی می‌کند و مهم‌تر از همه اینکه به معنای واقعی یک تیم است که بیش از آنکه به ستاره خاصی متکی باشد یک مجموعه قدرتمند است و نباید به سادگی از کنار نامش عبور کرد و نادیده گرفتنش برای نیم فصل دوم می‌تواند غافلگیری سایر مدعیان را به همراه داشته باشد. آنها البته مطابق معمول سال‌های اخیر با مشکلات مالی هم دست و پنجه نرم می‌کنند و در طول نیم فصل اول هم چند بار تا پای اعتصاب و تعطیلی تمرینات پیش رفتند و ممکن است این موضوع در نیم فصل دوم آنها را تضعیف کند.

 

پرسپولیس؛ پنجره‌ها باز شد

از ابتدای فصل تیم‌های مدعی قهرمانی مشترکاً یک ایده در سر داشتند تا بتوانند به نوار دو قهرمانی پیاپی پرسپولیس پایان دهند و آنهم استفاده از بسته بودن پنجره این تیم در نیم فصل نخست و فاصله گرفتن با آن بود تا با تقویت این تیم در نیم فصل دوم از این فاصله استفاده کرده و در پایان فصل جایگاهی بالاتر از آنها داشته باشند.

برخلاف انتظارها، محرومیت پرسپولیس و جدایی ستارگانش شاید قدرت این تیم را تا حد زیادی کاهش داد ولی روی نتایج اثر چندانی نداشت و حالا شاگردان برانکو تنها به خاطر تفاضل گل صدرنشین نیستند. تیمی که به بردن و قهرمان شدن عادت کرده تا کنون 4 ستاره مطرح به خدمت گرفته و به دنبال جذب نفرات جذاب دیگری هم هست تا یک تیم بی رحم مثل دو فصل اخیر تشکیل دهد و به عقیده خیلی از کارشناسان، مدعی اصلی قهرمانی باشد. شرایط به سمتی می‌رود که باید هتریک برانکو در قهرمانی لیگ برتر را به شدت جدی گرفت و باید دید رقبا می‌توانند بعد از 3 سال ترمز این تیم را بکشند یا بار دیگر نظاره‌گر جشن قهرمانی آنها خواهند بود.

 

تراکتورسازی؛ خطرناک‌تر از همیشه

تراکتورسازان پیش از این 3 بار مدعی قهرمانی لیگ برتر بودند و تا یک قدمی آن هم پیش رفتند ولی دستشان از جام کوتاه ماند ولی بدون شک این تیم خطرناک‌تر از آن تیم‌های دیگر است. واگذاری به بخش خصوصی، هزینه مناسب برای بستن یک تیم قدرتمند، باز کردن پای ستاره‌های خارجی و نفرات کلیدی تیم ملی به تبریز و جذب یک مربی بین‌المللی و پس از آن نتایج خوب با محمد تقوی باعث شده حال تراکتوری‌ها این روزها خوب باشد. شاید اگر بدشانسی جدایی اروین و استوکس در هفته‌های پایانی نیم فصل نخست نبود این تیم امتیازات بیشتری هم در نیم فصل جمع کرده بود و مدعی جدی‌تری به حساب می‌آمد. تراکتور برنامه‌های زیادی هم برای پنجره زمستانی دارد و قطعاً تیمی قدرتمندتر از نیم فصل نخست شاهد خواهیم بود که فاصله 5 امتیازی با صدر جدول نباید تیم‌های دیگر را فریب دهد و از تراکتور غافل شوند.

 

استقلال؛ آهسته و پیوسته

جدایی ستاره‌های کلیدی در پنجره تابستانی و خریدهای اشتباه باعث شده استقلال فصل هجدهم شفر در حد انتظار ظاهر نشود ولی جوان‌های این تیم به مرور در ترکیب جا افتادند و رفته رفته اوضاع تیم بهتر و بهتر شد و حالا شفر نسبت به روزهای اول فصل فشار انتقادات کمتری را تحمل می‌کند.

با این وجود اوضاع استقلال آنقدر خوب نیست که بدون نیاز به تغییر این تیم را مدعی بدانیم و اگر آبی‌ها بخواهند در رقابت باقی مانده و اختلاف امتیاز با صدر را کم کند، نیاز به تقویت و جذب چند مهره کارآمد دارد. جدایی نومایر و گرو هم تایید می‌کند که آبی‌ها خریدهای اشتباه داشتند و پنجره زمستانی فرصتی برای جبران است.

 

سایرین:

پیکان و سایپا به عنوان دو تیم خودروساز تهرانی عملکرد پرنوسانی در نیم فصل داشتند و اوضاع این روزهایشان هم نوید روزهای بهتر را نمی‌دهد. جدایی جلالی بعد از 3 فصل خوب و البته رفتن ترابی از سایپا و عدم توانایی باشگاه در رقابت‌های نقل و انتقالات باعث شده در نهایت بتوان این دو تیم را مدعی کسب سهمیه دانست. البته در فوتبال چیزی قابل پیش بینی نیست. پارس جم، صنعت نفت، نساجی و چند تیم دیگر هم بعید است بتوانند اوضاعی خیلی متفاوت با نیم فصل نخست رقم بزنند. در این میان دو تیم هستند که امید زیادی به تغییر در روند نتیجه‌گیری آنها وجود دارد. ذوب آهن با هدایت منصوریان این روزها در رتبه چهاردهم جدول حضور دارد و تغییر سرمربی در میانه نیم فصل نخست امیدواری زیادی برای بازگشت سبزها به روزهای اوج را فراهم کرده. فولاد هم که به تازگی گزینه جذابی مثل افشین قطبی را روی نیمکت نشانده با برتری برابر تراکتورسازی در تبریز گام اول را محکم برداشت و ممکن است نیم فصل دوم تیم غافلگیر کننده لیگ باشد.

 سایر تیم‌ها هم یا برای بقا می‌جنگند یا در بهترین حالت در میانه‌های جدول جای می‌گیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز