خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن ارگانیک ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

توان مقابله با ذی‌نفعان تراریخته را نداریم/ رتبه چهل و سوم محصولات ارگانیک ایران در رنکینگ جهانی

asdasd
کد خبر : ۷۰۵۹۵۲

رئیس انجمن ارگانیک ایران گفت: ما نمی‌توانیم با بخش‌هایی مقابله کنیم که از این محصول حمایت می‌کنند و در دستگاه حاکمیتی رای‌شان از ما خوانا‌تر است.

سید رضا نورانی رئیس انجمن ارگانیک ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص اقدامات انجمن ارگانیک برای جلوگیری از ورود محصولات تراریخته به کشور اظهار کرد: ما تمام تلاش خود را در این زمینه انجام داده‌ایم اما نمی‌توانیم با وزارت جهاد کشاورزی که موافق این واردات است مخالفت کنیم. ما نقش خود را ایفا کرده‌ایم و نقطه نظرات خود را هم ارائه داده‌ایم اما از آنجایی که صدای ما به جایی نمی‌رسد علاقه‌ای نداریم در مقابل ذی‌نفعان واردات و تولید تراریخته جبهه‌گیری کنیم.

وی افزود: واردات کنندگان تراریخته باید بر روی محصولات خود برچسب‌گذاری کنند که این ضرورت از سوی مجلس شورای اسلامی هم تصویب شده تا کسانی که علاقه‌مند به مصرف آن هستند این محصول را تهیه کنند. ما نمی‌توانیم با بخشی مقابله کنیم که از این محصول حمایت می‌کنند و در دستگاه حاکمیتی رای‌شان از ما خوانا‌تر است.

رئیس انجمن ارگانیک ایران اذعان داشت: ما نگران سلامت جامعه و محیط زیست هستیم و امیدواریم حداقل مبحث ارگانیک نقش موثری در محیط زیست و سلامت جامعه داشته باشد و با اشتغال‌زایی که در بخش تولید داریم مسیر درستی را طی کند. اصلی‌ترین وظیفه ما حمایت از صنعت ارگانیک است. ما پنجمین کشور در سطح بین‌الملل هستیم که دفتر ارگانیک در جهان را داریم و محصول ارگانیک به کشورهای دیگر صادر می‌کنیم.

نورانی در ادامه تصریح کرد: مصرف ارگانیک در جهان نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده و عدم استفاده از سموم دفع آفات باعث شده رغبت و میل مردم نسبت به استفاده از این نوع محصولات افزایش یابد. تولید ارگانیک در ایران هم نسبت به سال گذشته 5 درصد افزایش یافته است. جایگاه ایران در جهان چهل و سوم است و اگر هدف‌گذاری درستی در این زمینه داشته باشیم می‌توانیم پیشرفت کنیم.

رئیس انجمن ارگانیک ایران با اشاره به بالا بودن قیمت محصولات ارگانیک گفت: قیمت بالای محصولات ارگانیک به این دلیل است که نهاده‌های کشاورزی مرتبط با آن قیمت بالایی دارد و تاکنون برای محصولات ارگانیک یارانه‌ای در نظر گرفته نشده است. در گذشته سموم و کودهای شیمیایی یارانه داشت اما در حال حاضر این‌طور نیست. با تخصیص یارانه قیمت این محصولات بسیار کاهش خواهد یافت. محصولات ارگانیک ارزش افزوده خوبی دارد و در صورت تخصیص یارانه، کشاورزان بیشتری به کشت این نوع محصولات ترغیب می‌شوند.

وی در خصوص همکاری این انجمن با وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: با وزارت جهاد کشاورزی در بحث گیاهان دارویی همکاری‌هایی داشته‌ایم اما در زمینه محصولات ارگانیک انجمن این توانایی و آمادگی را دارد که به عنوان یک بازوی اجرایی با ارگان‌ها همکاری کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز