خبرگزاری کار ایران

توماس مولر؛ بازمانده نسل رو به انقراض

asdasd
کد خبر : ۷۰۴۴۲۷

توماس مولر شنبه مقابل هانوفر برای سیصدمین بار برای بایرن‌مونیخ در بوندس‌لیگا بازی و جایگاه خود را به‌عنوان یکی از بازماندگان نسل رو به انقراض «تک‌باشگاهی‌ها» تثبیت کرد. هافبک هجومی 29 ساله در پیروزی 4 بر صفر تیمش در زمین حریف به این افتخار رسید و از میان همه افتخاراتی که به دست آورد شاید جالب‌تر از همه این است که بایرن در 84 بازی لیگ که او گل زده، شکست نخورده است.

به گزارش ایلنا، مولر اگرچه برابر هانوفر گل نزد اما گل اول را برای یاشوا کیمیش ساخت. او چهارشنبه در تساوی هیجان‌انگیز 3 بر 3 بایرن‌مونیخ برابر آژاکس در لیگ قهرمانان برای نخستین بار در دوران حرفه‌ای خود کارت قرمز مستقیم گرفت به خاطر لگدی که به شکل تصادفی به سر نیکلاس تالیافیکو زد. مولر اگرچه به تصمیم داور اعتراض داشت اما بعد از بازی سریعا عذرخواهی کرد.

اعتبار او زیر سوال رفت به خاطر بازی‌های ضعیف در ترکیب تیم ملی آلمان در جام جهانی ناامیدکننده اخیر اما دوباره خودش را به ترکیب اصلی بایرن‌مونیخ و نیکو کواچ رسانده در حالی که ماه گذشته مدتی از فرم ایده‌آل خارج شده و به نیمکت رفته بود.

او که سال 2000 وقتی 10 سال بیشتر نداشته به بایرن آمده در رقابت‌های مختلف برای غول باواریا 463 بازی انجام داده و 181 گل زده و 157 گل ساخته است.

توماس در شهر باواریایی پائل در جنوب مونیخ متولد شده و در تشکیلات جوانان بایرن رشد کرده. او در فصل 2008-2007 بعد از آنکه در تیم زیر 19 سال بایرن 18 گل در 26 بازی زد، نظر مربی نامدار باشگاه، یورگن کلینزمن را گرفت. مولر یک ماه قبل از تولد 19 سالگی‌اش و در نخستین بازی فصل 2009-2008 به‌عنوان بازیکن تعویضی به میدان رفت و نخستین بازی‌اش را در بوندس‌لیگا انجام داد.

 کلینزمن هفت ماه بعد اخراج شد اما یکی از جانشین‌های او، لوییز فان‌خال، مولر را در ترکیب تیم جا انداخت. مولر می‌گوید: «قبل از اینکه او بیاید نخستین بازی‌ام را انجام داده بودم اما فان‌خال به من مستمرا اعتماد کرد. باید بگویم لوییز فان‌خال بیشترین تاثیر را روی فوتبال من داشت چون آن موقع بهترین سن برای تاثیرپذیری بود.»

اعتماد فان‌خال جواب داد و مولر با 13 گل و 10 پاس گل نقش مهمی در قهرمانی لیگ و جام حذفی آلمان در فصل 2010-2009 داشت. مربی هلندی یک بار گفته بود: «حتی اگر فرانک ریبری و آرین روبن هم در دسترس باشند، مولر همیشه در تیم من بازی می‌کند.»

مولر در مارس 2010 نخستین بازی‌اش برای تیم ملی آلمان را در دیدار دوستانه با آرژانتین انجام داد در حالی که دیگو مارادونا مربی وقت آلبی سلسته او را با توپ‌جمع‌کن اشتباه گرفت!

اما همان سال در جام جهانی آفریقای جنوبی درخشید و جایزه کفش طلا را به‌عنوان بهترین گلزن به دست آورد با پنج گل و سه پاس گل ضمن اینکه جایزه بهترین بازیکن جوان را هم گرفت چون 20 سال بیشتر نداشت.

 درخشش او با بایرن ادامه داشت اما در فینال لیگ قهرمانان سال 2012 در ورزشگاه خانگی بایرن، آلیانتس‌آره‌نا به آرزویش نرسید. هفت دقیقه مانده به پایان بازی با ضربه سر او بایرن از چلسی پیش افتاد اما دیدیه دروگبا دقایقی بعد کار را به تساوی کشاند و تیم انگلیسی در ضربات پنالتی به پیروزی رسید.

بایرن و مولر 12 ماه بعد وقتی برای سومین بار در چهار سال در فینال لیگ قهرمانان شرکت کردند، بالاخره اروپا را فتح کردند و با پیروزی 2 بر یک برابر بوروسیادورتموند در ویمبلی جشن قهرمانی گرفتند اما اوج فوتبال مولر یک سال بعد بود که با آلمان جام جهانی برزیل را برد.

او دوباره پنج گل زد از جمله هت‌تریک در پیروزی تحسین‌برانگیز 4 بر صفر روز نخست برابر پرتغال و زدن گل اول در برد فراموش نشدنی 7 بر یک مقابل برزیل در نیمه‌نهایی.

او همچنین یکی از عناصر کلیدی شش قهرمانی پیاپی بایرن در بوندس‌لیگا بوده که در سال‌های اخیر با یوپ هاینکس، پپ گواردیولا و کارلو آنچلوتی به دست آمد. بهترین فصل هم 2016-2015 بود که 20 گل در لیگ و 32 گل در مجموع زد تا او در کنار روبرت لواندوفسکی 74 گل بزنند و دوگانه لیگ و جام حذفی را به دست آورند.

مولر فصل قبل برای نخستین بار توسط آنچلوتی به نیمکت رفت و این فصل با مربی کروات چنین اتفاقی تکرار شد اما هر بار او توانسته با سختکوشی جایگاه خود را پس بگیرد. حالا هدف او ماندن در بایرن است و رسیدن به رکورد هشت قهرمانی بوندس‌لیگا که بزرگانی چون الیور کان، باستین شواین اشتایگر، فیلیپ لام، فرانک ریبری و مهمت شول به دست آوردند. مولر که هفت قهرمانی لیگ با بایرن به دست آورده، به بیلد گفت: «قرارداد من تا سال 2021 اعتبار دارد و اگر تا آن موقع به هشتمین قهرمانی نرسم، حتما یک جای کار ایراد دارد.»

منبع: خبرگزاری فرانسه

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز