خبرگزاری کار ایران

به میزبانی دانشگاه کردستان؛

مراسم گرامیداشت معصومه خاتون، همسر ماموستا هەژار برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۷۰۳۱۷۹

گرامیداشت معصومه خاتون، همسر عبدالرحمن شرفکندی (ماموستا هەژار) در دانشگاه کردستان برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در آغاز این مراسم بهروز چمن آرا رئیس پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان ضمن تقدیر از خانواده ماموستا هه ژار به جهت تقدیم حق چاپ آثارش به دانشگاه کردستان، اظهار کرد: همسر ماموستا هەژار حق چاپ آثار وی را بە دانشگاە کردستان داده و خرسندیم که دانشگاه کردستان و پژوهشکده کردستان شناسی مورد اعتماد مردم کردستان و خانواده بزرگان و علمای کرد است.

در ادامە نیز زیرک کمال، مشاور نچیروان بارزانی، رئیس حکومت اقلیم کردستان نیز کە مهمان ویژه این مراسم بود، در سخنان خود به ارزش و عظمت آثار ماموستا هەژار و خدمات فرهنگی وی و همچنین تاثیرش بر ادبیات کردی و فارسی اشاره کرد و گفت: ماموستا هەژار به دلیل خدمات فرهنگی ارزنده ای که به زبان فارسی، کردی و عربی و ترجمه های نفیسش، گنج بزرگی برای همه اقوام ایران است.

در بخش دیگری از این مراسم، پنل تخصصی با حضور عباس غزالی نماینده پیشین پارلمان کردستان عراق و نویسنده و مترجم، صلاح الدین آشتی مترجم و محقق مهابادی، عطا نهایی نویسنده بانه ای و ماجد مردوخ روحانی محقق و مترجم و از شاگردان ماموستا هه ژار برگزار و در آن در خصوص نقش معصومه خانم بر پیشرفت و موفقیت ماموستا هەژار در نوشتن آثار نفیس اش سخن گفته شد.

در بخش دیگری از این مراسم عدنان برزنجی نویسنده و مترجم کرد ضمن معرفی تمام آثار ماموستا هه ژار, از محتوا و جایگاه این آثار در ادبیات جهان سخن گفت.

رونمایی متفاوت!

در این مراسم همچنین از سند تقدیم حق چاپ آثار ماموستا هەژار بە دانشگاه کردستان توسط دختران کردی پوش رشته زبان و ادبیات کردی دانشگاه کردستان رونمایی شد.

در ادامه نیز رحمت صادقی, رییس بنیاد نخبگان کردستان ضمن اشاره به برترین جوایز دنیا و برندگان آنها، جایزه سالانه ماموستا هەژار برای تحقیق و پژوهش کردی را نیز معرفی کرد.

وی افزود: این جایزه توسط دانشگاه کردستان به برترین تحقیق و پژوهش ها پیرامون کرد و کردستان در همه زمینه ها, اهدا و هزینه آن نیز توسط دانشگاه کردستان و اسپانسرها تامین خواهد شد.

رونمایی از جایزه سالانه ماموستا هەژار

در ادامه نیز از جایزه سالانه ماموستا هەژار توسط اساتید, ادیبان, نویسندگان و مسئولان دانشگاه کردستان رونمایی و توسط آنها امضا شد.

در پایان نیز به رسم یادبود هدایایی به زیرک کمال, عباس غزالی, برهان مفتی زاده, یحیی برزنجی, صلاح الدین آشتی و ماجد مردوخ روحانی اهدا شد.

لازم به ذکر است, ماموستا هەژار شاعر, نویسنده و مترجم بزرگی است که سال 1300 در بوکان متولد و 1369 در کرج درگذشت و به سبب آثار ارزشمند و فاخر و همچنین به سبب فعالیت های سیاسی و اجتماعی اش, جایگاه خاصی در بین کردها دارد و همسرش را بهترین شانس زندگی خود معرفی می کند کە برای اولین بار در مراسمی باشکوە در دانشگاه کردستان یادش گرامی داشتە شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز