خبرگزاری کار ایران

جنگ سه جانبه بین سپاهان، پدیده و پرسپولیس؛

قلعه‌نویی در یک قدمی قهرمانی نیم فصل

asdasd
کد خبر : ۷۰۱۵۹۰

سپاهان در شرایطی بهتر از دو رقیب خود در آستانه کسب عنوان غیر رسمی قهرمانی نیم فصل است.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، لیگ برتر به ایستگاه پایانی خود در نیم فصل اول رسیده است و برخی از تیم‌ها 15 بازی خودشان را انجام داده و برخی از تیم‌ها تنها یک بازی دیگر در پیش دارند تا به تعطیلات بروند.

یکی از مواردی که همیشه در نیم فصل نخست مورد بحث است عنوان غیررسمی قهرمانی در این مقطع است که اگرچه اهمیت چندانی به صورت رسمی ندارد ولی برای هواداران تیم‌ها موضوع مهمی است که تیمشان به عنوان صدرنشین به نیم فصل دوم برود.

در فصل جاری و با توجه به شرایط کنونی جدول تنها 3 تیم شانس قهرمانی نیم فصل را دارند که سپاهان، پدیده و پرسپولیس هستند و تراکتورسازی به عنوان تیم چهارم جدول شانسی برای رسیدن به این عنوان ندارند.

در این میان حالت‌های مختلف برای قهرمانی هر 3 تیم را با توجه به تک بازی باقی مانده بررسی می‌کنیم:

 

بازی‌های باقی‌مانده:

استقلال تهران - پدیده / پنجشنبه 22 آذر (معوقه از هفته دوازدهم)

پرسپولیس - پارس جنوبی/ جمعه 23 آذر

استقلال خوزستان - سپاهان/ شنبه 24 آذر

 

سپاهان، شانس اصلی قهرمانی

سپاهان با توجه به صدرنشینی خود طبیعتاً شانس اصلی و محتمل قهرمانی نیم فصل است. شاگردان قلعه‌نویی اوضاع خوبی در تفاضل گل دارند و به واسطه همین موضوع بالاتر از پدیده قرار گرفته‌اند و این نشان می‌دهد در صورت کسب پیروزی برابر استقلال خوزستان قهرمان نیم فصل خواهند شد و اگر پدیده بخواهد در صورت پیروزی سپاهان بر فرض با اختلاف یک گل، بالاتر از این تیم قرار بگیرد باید با اختلاف 7 گل برابر استقلال تهران در ورزشگاه آزادی به پیروزی برسد که مشخص است احتمال ثبت چنین نتیجه‌ای چقدر است.

پرسپولیس با 28 امتیاز پایین تر از سپاهان و پدیده 30 امتیاز قرار گرفته و در صورت پیروزی سپاهان هیچ شانسی برای برتری ندارد.

در صورت تساوی سپاهان مقابل استقلال خوزستان پدیده باید مقابل استقلال پیروز نشود و تساوی هم منجر به قهرمانی سپاهان خواهد شد و در این صورت هم پرسپولیس مزاحمتی برای قهرمانی طلایی پوشان ندارد چرا که 7 تفاضل گل اختلاف میان آنها و سپاهان است.

در صورت شکست خوردن طلایی پوشان مقابل استقلال خوزستان پدیده باید برابر استقلال تهران امتیاز نگیرد و پرسپولیس پارس جم را شکست ندهد.

 

پدیده؛ منتظر لغزش شاگردان قلعه‌نویی

پدیده در حال حاضر با تفاضل گل پایین‌تر از سپاهان ایستاده و با این تیم هم امتیاز است برای همین باید در آخرین دیدارش در نیم فصل نخست با این تیم اختلاف امتیاز پیدا کند چرا که در تفاضل قادر به رقابت با آنها نیست.

همانطور که گفته شد سپاهان اگر استقلال خوزستان را شکست دهد قهرمانی‌اش در نیم فصل قطعی است و موقعی می‌توانیم شانس قهرمانی برای شاگردان یحیی قائل شویم که سپاهان به تساوی برسد یا ببازد. اگر سپاهان و استقلال خوزستان با تساوی به کار خود پایان دهند پدیده نیازمند بردن استقلال تهران در آزادی است و اگر سپاهان شکست بخورد یک تساوی هم برای پدیده کافی است تا در صدر جدول تکیه بزند. در صورت باخت سپاهان و تساوی پدیده یک خطر به نام پرسپولیس جایگاه این تیم را تهدید می‌کند. پرسپولیس در این شرایط نباید با اختلاف 3 گل از سد پارس جم عبور کند چرا که در این صورت پدیده قهرمان نخواهد شد.

پدیده در صورت باخت مقابل استقلال هیچ شانسی برای قهرمانی نخواهد داشت.

 

پرسپولیس، کورسوی امید

بررسی شرایط روی کاغذ نشان می‌دهد شاگردان برانکو خیلی شانس برای قهرمانی در نیم فصل ندارد. دو رقیب بالای سر سرخپوشان یعنی پدیده و سپاهان هیچ کدام نباید پیروز شوند تا پرسپولیس شانس قهرمانی داشته باشد و پیروزی هر کدام از این دو تیم شانس قهرمانی نیم فصل برای برانکو را از بین می‌برد.

کسب هر نتیجه به جز برد هم برای پرسپولیس به منزله خط خوردن از فهرست مدعیان قهرمانی نیم فصل خواهد بود. پس باید چهار حالت پیروزی سپاهان، پیروزی پدیده، تساوی پرسپولیس و شکست پرسپولیس را از احتمالات قهرمانی این تیم خط بزنیم.

اگر سپاهان برابر استقلال خوزستان در اهواز به تساوی برسد هم نباید شانسی برای قهرمانی پرسپولیس قائل باشیم. سرخپوشان اختلاف 7 تفاضل گل با سپاهان دارند که در یک بازی قابل جبران نیست. پس اولین خواسته برانکو برای صدرنشینی در نیم فصل شکست سپاهان مقابل استقلال خوزستان است.

اگر سپاهان شکست بخورد و پدیده مساوی کند پرسپولیس باید با اختلاف 3 گل پارس جم را شکست دهد تا اختلاف 2 تفاضل گل با شاگردان یحیی را جبران کرده و به صدر جدول برسد.

در صورت شکست خوردن همزمان سپاهان و پدیده مقابل استقلال های خوزستان و تهران، پرسپولیس با برتری مقابل پارس جم بدون مزاحمت و با اختلاف یک امتیاز بر صدر جدول تکیه می‌زند و قهرمان نیم فصل خواهد شد.

 

جمع بندی:

موارد بالا بررسی شرایط مختلف روی کاغذ بود و اشاره‌ای به شرایط تیم‌ها نداشت. باید در نظر گرفت که با توجه به شرایط حال حاضر تیم‌ها سپاهان که صدرنشین است و شرایط خوبی در تفاضل گل هم دارد به نظر ساده‌ترین بازی را میان رقبایش خواهد داشت. شاگردان بوستانی در 14 بازی قبل فقط 2 بار پیروز شدند که برابر سپیدرود و ذوب آهن بود و 7 بازی از آخرین برتری آنها می‌گذرد. آنها 5 تساوی و 7 شکست داشتند و بدترین شکست نیم فصل را برابر تراکتورسازی با نتیجه 6-0 رقم زدند. پس شانس بالای پیروزی در این بازی برای سپاهان است.

پدیده که با توجه به هم امتیاز بودن با سپاهان باید شانس زیادی برای قهرمانی داشته باشد در ورزشگاه آزادی میهمان استقلال تهران است. در شرایطی که پدیده در دوبازی اخیر خود مقابل سپاهان و ماشین سازی به یک شکست و یک تساوی دست یافته، استقلال با شفر این روزها شرایط خوبی پیدا کرده و در اوج آمادگی قرار دارد و از حضور تماشاگرانش هم بهره می‌برد.

پرسپولیس هم با شانس کمی که برای قهرمانی نیم فصل دارد باید به مصاف پارس جنوبی برود که حریف آسانی نیست. بررسی شرایط تیم ها هم نشان می‌دهد سپاهان به نظر کار راحت تری در هفته پایانی داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز