خبرگزاری کار ایران

۲ پژوهشگر آمریکایی مطرح کردند:

چرخش غرب د در قبال عربستان سعودی/ آمریکا باید فرصت را غنیمت بشمارد

asdasd
کد خبر : ۷۰۰۸۲۵

دو پژوهشگر متخصص در امنیت خاورمیانه معتقدند فشارهای سیاسی وارده بر دولت­‌های غربی از داخل به دنبال سوء رفتارهای عربستان سعودی در جنگ علیه یمن و دخالت در قتل روزنامه‌نگار منتقد، آنها را به دوری از ریاض وامی‌­دارد.

به گزارش ایلنا به نقل از الجزیره، «الان گلدنبرگ» و «کلی توماس» در مقاله مشترکی در مجله «نشنال اینترست» نوشتند که شرکت‌های تجاری بین‌المللی ممکن است سرمایه‌گذاری خود را در عربستان سعودی محدود کنند و کنگره احتمالا محدودیت‌های جدید و سختی را در زمینه روابط با ریاض اعمال کند.

بسیاری از افراد خاندان سعودی با رویکرد حکومتی «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور مخالف بوده و احتمالا از فرصت پیش آمده برای به حاشیه راندن او و اعمال فشار برای برون‌رفت از بحران فعلی دیپلماتیک استفاده کنند.

این دو پژوهشگر تأکید کردند که آمریکا باید این فرصت را غنیمت شمرده و با عربستان وارد معامله شود، حال یا می‌­پذیرد یا رد می­‌کند. به اعتقاد این دو پژوهشگر احتمالا ریاض حاضر به معامله خواهد شد.

افزایش دخالت آمریکا در یمن

گلدنبرگ و توماس پیشنهاد می­‌کنند آمریکا به جای قطع ناگهانی حمایت‌­هایش از عربستان در جنگ یمن به این حمایت­‌ها ادامه دهد و حتی به شرط تغییر کامل رویکرد سعودی و ورود آمریکا به عرصه تصمیم‌گیری دامنه جنگ را گسترش دهند.

این موضوع در وهله اول مستلزم مشارکت آمریکا در طرح­‌های استراتژیک عربستان و اعمال توصیه­‌های واشنگتن در نحوه برنامه‌ریزی به منظور قابلیت اجرایی بهتر و استفاده کمتر از حملات هوایی است.

این دو نویسنده در مقاله خود خواستار کاهش پیامدهای بدترین بحران انسانی بر مردم یمن و هدایت جنگ به مسیر مورد نظر آمریکا در حمله علیه گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق شدند.

در همین زمینه نیروهای نظامی آمریکا باید با شرکای سعودی خود بر سر یک میز حاضر شوند به این شرط که به واشنگتن قدرت اعتراض به برخی حملات هوایی را به دلیل ترس از تلفات غیرنظامیان یا دلایل بشردوستانه اعطا کنند.

بر اساس این مقاله، در اقدام‌­های مذکور، سعودی­‌ها به باید آمریکا اطمینان دهند که بالاترین استانداردها در مورد قوانین جنگ را رعایت خواهند کرد.

به اعتقاد این دو پژوهشگر روشی که آنها از عملکرد آمریکا در سایر نقاط جهان الگوبرداری کرده و پیشنهاد می‌­کنند،‌ از روش­ سعودی‌­ها در یمن کارآمدتر و انسانی­‌تر است.  

به اعتقاد نویسندگان مقاله نشنال اینترست، ورود آمریکا به جنگ یمن می‌­تواند با تفاوت­‌های قابل توجه همراه باشد.

در پایان این مقاله آمده است که آمریکا نباید از عربستان سعودی به گونه­‌ای حمایت کند که هر آنچه دوست دارد، انجام دهد حتی اگر مهم­ترین متحد واشنگتن در خاورمیانه باشد.

به اعتقاد گلدنبرگ و توماس، آمریکایی‌ها باید از برخوردهای جهانی با عربستان سعودی نهایت استفاده را برده تا این کشور را به تغییر رفتار در یمن و نجات جان هزاران نفر وادارد.

دو پژوهشگر آمریکایی این روش را بسیار مفیدتر از آن می‌­دانند که چک سفیدی به عربستان داده تا هر آنچه می­‌خواهد انجام دهد. این روش می­‌تواند مانع مواضع غیر اخلاقی آل سعود شود.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز