خبرگزاری کار ایران

واشنگتن مدعی شد:

مسکو شریک داستان پردازی‌های دمشق علیه مخالفان سوری است

asdasd
کد خبر : ۷۰۰۶۱۵

آمریکا، روسیه را به کمک به دمشق در داستان‌پردازی علیه گروه‌های مخالف سوری در استفاده از سلاح های شیمیایی به عنوان بهانه‌ای برای تضعیف آتش‌بس در ادلب متهم کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از رأی الیوم، «رابرت پالادونا» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که کشورش معتقد است روسیه و سوریه پشت صحنه حادثه ۲۴ نوامبر در حلب و استفاده از گاز اشک‌آور علیه غیر نظامیان هستند و این دو کشور از این فرصت به عنوان دستاویزی برای تخریب توافق آتش‌بس  در ادلب استفاده می‌کنند. 

وزارت دفاع روسیه پیش از این اعلام کرده بود که مخالفان سوری نارنجک‌هایی را که حاوی گاز کلر بوده در تاریخ ۲۴ نوامبر در شهر حلب پرتاب کرده‌اند. رسانه‌های رسمی سوریه نیز اعلام کردند که حدود ۱۰۰ شهروند سوری به دلیل تنگی نفس به بیمارستان منتقل شده‌اند. 

واشتگتن طی مواضعی بی‌اساس مدعی شده است که اطلاعات موثقی در دست دارد که نشان می‌دهند این موضوع، ساختگی است و این نیروهای سوریه و روسیه بوده‌اند که از گاز اشک‌آور استفاده کرده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود که کشورش از تسلط مستقیم حامیان نظام سوریه بر پایگاه‌های حملات نگران هستند،‌ چرا که این موضوع به آنها اجازه دستکاری نمونه‌ها و آلوده کردن سایت قبل از انجام تحقیقات دقیق توسط سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیائی را می‌دهد.  

 وی افزود ما به روسیه و نظام سوریه نسبت به دستکاری سایت مشکوک هشدار می‌دهیم و آنها را به تضمین سلامت بازرسان مستقل و بی‌طرف دعوت کرده تا امکان محاکمه عاملان اصلی وجود داشته باشد.

انگلیس نیز با انتشار بیانیه مشابهی مدعی شد: «استفاده از گاز کلر یا دخالت گروه‌های مخالف سوری در این حادثه بسیار دور از ذهن است». 

سخنگوی وزارت خارجه انگلیس گفت که تحقیق سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی حتما تایید خواهد کرد که هدف این حادثه، توطئه‌ای از پیش طراحی شده برای اتهام زنی گروه‌های مخالف بوده است و یا اینکه این عملیات به اشتباه از مسیر خود خارج شده و اکنون روسیه و سوریه در راستای منافع خود از آن بهره‌برداری می‌کنند.

روسیه که متحد سوریه و حامی نظام بشار اسد است،‌ این ادعاها را تکذیب کرده و گفته این فیلم‌ها نشان دهنده رنج مردم بی‌پناه از جمله کودکان است.

یک مقام آمریکائی در مورد حادثه اخیر مدعی شد: «آنچه شک‌برانگیز است،‌ شتاب روسیه و سوریه برای ارائه گزارش‌های رسمی مشابه است که پس از آنها حملاتی با سرعت صورت می‌گیرد». 

این مقام آمریکائی که خواست نامش فاش نشود، گفت که شاهدان عینی بوی کلر که این نوع حملات را کاملا متمایز نشان می‌دهد، ‌استشمام نکرده‌اند. 

وی گفت: «تحلیل تکنیکی فیلم‌ها و تصاویر مهمات نشان می‌دهد که پرتابگرهائی که در رسانه‌های روسی نشان داده شده‌اند، برای پرتاب گاز اشک‌آور مناسب نیستند».

روسیه به اتهام حمله واهی به ادلب که پرسش‌هایی را در مورد سرنوشت آتش‌بس بر انگیخته است، پاسخ داده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز