خبرگزاری کار ایران

ظریف در جمع خبرنگاران:

حضور ناوهای آمریکا در خلیج فارس مخل امنیت خلیج فارس است/ به نظر نمایندگان درباره استیضاح احترام می‌گذاریم

asdasd
کد خبر : ۶۹۹۶۴۳

وزیر امور خارجه گفت: ما همیشه اعتقاد داشتیم حضور ناوهای آمریکا در خلیج فارس مخل امنیت خلیج فارس است و به نفع هیچکس نیست. هنوز هم همین اعتقاد را داریم و سابقه این امر نیز ثابت کرده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدجواد ظریف در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران در رابطه با جلسه روز گذشته شورای امنیت در خصوص پرونده موشکی ایران گفت: خود آمریکایی‌ها هم در دولت گذشته و هم این دولت اعتراف کردند که نه برجام و نه قطعنامه ۲۲۳۱ فعالیت موشکی ایران را محدود نمی‌کند. خانم شرمن این را در سنای آمریکا مطرح کرد و آقای برایان هوک دو ماه گذشته گفت قطعنامه ۱۹۲۹ ایران را مجبور می‌کرد اما قطعنامه ۲۲۳۱ از این درخواست می‌کند که البته آن هم در خصوص نوع خاصی از موشک است که چون ما قصد ساخت بمب اتم نداریم موشکی برای حمل سلاح اتمی طراحی نمی‌کنیم. 

وی با بیان اینکه موشک‌های جمهوری اسلامی نقطه‌زن هستند که فقط برای سلاح متعارف طراحی شده است، اظهار داشت: حال با توجه به اینکه آمریکا از برجام خارج شده و ناقض قطعنامه شورای امنیت است، ناچار است برای اینکه پوششی را برای نقص‌های خودش دست و پا کند این ادعاها را مطرح کند اما همانطور که دیدیم روز گذشته شورای امنیت حاضر نشد این ادعای بیجای آمریکا را بررسی کند. 

رئیس دستگاه دیپلماسی درخصوص بازگشت ناوهای آمریکا به خلیج فارس تصریح کرد: ما همیشه اعتقاد داشتیم حضور ناوهای آمریکا در خلیج فارس مخل امنیت خلیج فارس است و به نفع هیچکس نیست. هنوز هم همین اعتقاد را داریم و سابقه این امر نیز ثابت کرده است. جمهوری اسلامی با اقتدار از حاکمیت خود،‌ تمامیت ارزی و آب‌های خود دفاع می‌کند و نیروهای مسلح ما این توان را همواره داشتند و دفاع از منافع ملی را ادامه خواهند داد. 

ظریف در رابطه با منتفی شدن استیضاح خود نیز خاطرنشان کرد: من در جریان نیستم و این موضوعی مربوط به نمایندگان محترم است که تصمیم بگیرند و ما هم در اختیار نمایندگان هستیم اگر تصمیم گرفتند که استیضاح را ادامه دهند حتما در خدمتشان خواهم بود؛ اگر هم تصمیم گرفتند منتفی کنند باز هم به نظر آنها احترام می‌گذاریم.

وی در تشریح جلسه کمیسیون امنیت ملی ابراز داشت: در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی دوستان درخواست کردند از گروه استیضاح‌کنندگان که ادامه کار به بعد تعطیلات موکول شود و ما هم پذیرفتیم گرچه برخی دوستان می گفتند خوب است همین امروز مساله تمام شود.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص خبرهای جدید مبنی بر همکاری های اروپا با کشورمان بیان کرد: خبرهای مربوط به هفته گذشته که در ژنو بودم از اروپایی‌‌‌ها شنیدم این است که توافق های نهایی انجام شده و در آینده‌‌‌ای نزدیک شاهد ثبت SPV خواهیم بود. البته با توجه به اینکه آمریکایی ها به محض اطلاع پیدا کردن از هر تحولی به دنبال این هستند که با فشار مانع آن شوند اروپایی‌ها می‌خواهند این مرحله را با حالت محرمانه دنبال کنند تا به نتیجه برسند. لذا این حرکت را ادامه می‌دهند و در زمان ثبت خودشان اعلام خواهند کرد.

ظریف درخصوص بررسی لایحه CFT در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: آنچه که من خبر دارم این است که بعد از بررسی که در کمیسیون امنیت ملی با کمک شورای نگهبان صورت گرفت برخی از ایرادات شورای نگهبان اصلاح شد و اصلاح آن ایرادها امروز به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. در برخی موارد که معمول است که ایرادهای شورای نگهبان معمولا به مجمع تشخیص خواهد رفت در آن موارد هم مجلس تصمیم گرفت که این ایرادات را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال کند که موضوع مهمی از نظر من نیست.

وی ادامه داد: موضوع مهم ایراد مهم شورای نگهبان به تعریف اقدامات تروریستی بود که فکر می‌کنم با اصلاحی که در مجلس شورای اسلامی صورت گرفت، تحفظ جمهوری اسلامی مشکل را حل کردند.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان همچنین در خصوص ضروریت پیوستن به معاهده پاریس عنوان کرد: ما اهدافی که در سیاست های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و در برنامه ششم تعیین کردیم برای کاهش گازهای گلخانه‌ای از اهدافی که در کنواسیون پاریس تعهد کردیم بسیار جدی‌تر و محکم‌تر است. آنچه که برای جمهوری اسلامی ایران مهم است این است که در این موضوع بسیار مهم بین‌المللی که می‌تواند منافع ما را متاثر کند حضور فعال داشته باشیم.

ظریف افزود: غیبت از محافل بین‌المللی و تصمیم‌گیری‌های بین المللی هیچگاه کمکی نکرده است. تفاوتی که بین ما و ایالات متحده در مورد میزان تعهداتی است که داریم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تجدیدنظر در رابطه با کشورهایی که با آمریکا در سیاست‌های ضدبرجامی همکاری می کنند، گفت: ما هیچ کشوری را هیچگاه مجبور نکردیم که برخلاف منافع خود اقدامی کند؛ کشورها منافعی دارند اما یک منفعت بزرگ‌تری همه کشورها دارند و آن اینکه قوانین و مقررات بین المللی دستخوش یک ادعا یا فشار از سوی یکی از قدرت‌ها قرار نگیرد.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: این تصمیمی است که کشورها باید بگیرند ضمن اینکه بازار ایران بازار بسیار مطلوبی است برای اکثر کشورها و علاقمندی به این بازار است معتقدیم با سیاست‌های کنونی که جمهوری اسلامی پیش گرفته و با انزوایی که به آمریکا تحمیل شده این حرکت در نهایت به نفع ما خواهد بود و در نهایت کشورها بعد یک دوره موقتی گذار از این فشارهای آمریکا منافع خود را درک خواهند کرد.

ظریف درخصوص اصرار ایران بر افزایش توان موشکی اظهار داشت: ما همواره بر توان دفاعی خود تاکید کردیم و اعلام هم کردیم این توان دفاعی ما موضوع مذاکره نیست و در این زمینه ما سیاست جمهوری اسلامی را ادامه خواهیم داد. البته سیاست ما سیاست بازدارندگی و تدافعی و نه سیاست تهاجمی است و سابقه ما هم این مساله را نشان داده است.

وی با بیان اینکه کشورهایی که درخصوص توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران اظهار نظر می‌‌‌کنند کشورهایی هستند که میلیاردها دلار سلاح را به منطقه ما آوردند و باعث ناامنی در این منطقه شدند، تصریح کرد: کشورهایی که این میزان سلاح را به منطقه فرستادند نمی‌توانند از کشور بزرگ مستقلی مثل ایران بخواهند ابزار دفاعی در اختیار نداشته باشد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز