خبرگزاری کار ایران

دژپسند:

وزارت اقتصاد هرگز نباید درگیر امر تصدی‌گری شود

asdasd
کد خبر : ۶۹۸۹۷۴

وزیر اقتصاد تاکید کرد: حسابداری نه تنها جزء جدا نشدنی، بلکه یکی از مهمترین ارکان وزارت اقتصاد است.

به گزارش ایلنا، فرهاد دژپسند در مراسم روز حسابدار که از سوی معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور با حضور ذی‌حسابان دستگاه‌های اجرایی برگزار شد، اظهار داشت: علاوه بر حسابرسی دستگاه‌های دولتی که توسط معاونت نظارت مالی و خزانه‌داری کل کشور و سازمان حسابرسی صورت می‌گیرد، در ابعاد بزرگ‌تری، سازمان امور مالیاتی کشور گردش مالی بخش خصوصی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

وی با اشاره به تقارن برگزاری مراسم روز حسابدار با روز "قانون اساسی" تصریح کرد: برای مجریان این عرصه، قانون‌مداری و قانون‌گرایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

دژپسند با بیان اینکه نظرات متخصصان حوزه حسابرسی می‌تواند در حکمرانی خوب کمک کند، تاکید کرد: مواردی مانند شفافیت، پاسخ‌گویی، حسابداری، گزارشگری مالی و استانداردهای حسابداری به‌ویژه حسابداری بخش عمومی به‌طور زنجیر وار به‌ هم متصل هستند و نمی‌توان هیچ کدام را جدا از هم در نظر گرفت.

وزیر اقتصاد افزود: در حال حاضر برای داشتن بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، نیازمند داشتن حسابداری تعهدی هستیم که باید استانداردهای حسابداری نیز در اجرای آن لحاظ شود.

وی گفت: زمانی که از بنگاه تولیدی به‌عنوان واحدی که در آن قیمت تمام شده کالا یا خدمات قابل شمارش است به بخش دولتی ورود می کنیم، موضوع حسابداری معنای متفاوتی پیدا می کند.

دژپسند افزود: این موضوع به این دلیل است که کالا یا خدمات شمارش پذیر در بخش دولتی تولید نمی شود، برای نمونه در زمینه امنیت نمی توانیم این ارزیابی را به طور دقیق انجام دهیم.

وزیر اقتصاد ادامه داد: در واقع ارزیابی قیمت یک کالای تولیدی یک بنگاه با یک سازمان که خدماتی مانند امنیت ارائه می‌دهد، متفاوت است؛ حال چگونه قیمت تمام شده این خدمت را می‌توان ارزیابی کرد.

دژپسند یکی از ارکان مهم فعالیت‌های مرتبط با وزارت اقتصاد را، "حسابرسی" عنوان کرد و اظهار داشت: معتقدم، وزارت اقتصاد درباره موضوع حسابرسی، جز در موارد خاص، هرگز نباید درگیر امر "تصدی‌گری" شود. البته ممکن است درباره حسابرسی برخی حرفه‌ها، تشکل خاصی وجود نداشته باشد یا در پاره‌ای موارد حاکمیتی، ضرورتاً، نیاز به ورود و دخالت سازمان حسابرسی باشد که این، جزو استثنائات خواهد بود.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: در هر حال، اصل بر این است که حسابرسی در کشور، باید توسط جامعه حسابدارن صورت گیرد و این البته نیازمند برخی سازماندهی‌ها و مقدمات از سوی وزارت اقتصاد است. ورود وزارت اقتصاد به این حیطه باید به‌گونه‌ای صورت گیرد که هیچ فاصله‌ای بین این وزارتخانه و جامعه حسابداران، درباره نحوه انجام وظایف قانونی وجود نداشته باشد.

دژپسند تصریح کرد: احساس ما این است که به‌شدت به این جامعه بزرگ، حرفه‌ای و اصیل نیازمندیم و این نیاز با گذر زمان، روز به روز ابعاد و گستره بیشتری پیدا می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز