خبرگزاری کار ایران

شاه‌حسینی: پیروانی و چند مربی دیگر گرفتار دست‌های پشت پرده شدند

asdasd
کد خبر : ۶۹۸۰۹۶

با اعلام شدن حکم برائت افشین پیروانی، پرسپولیسی‌ها و اهالی فوتبال خوشحال شدند اما نکته عجیبی که در مورد این پرونده به چشم می‌خورد، جایی است که محرومیت پنج ساله پیروانی با برائت روبه‌رو می‌شود.

به گزارش ایلنا، هرچند که با اعلام شدن حکم برائت افشین پیروانی، پرسپولیسی‌ها و اهالی فوتبال خوشحال شدند اما نکته عجیبی که در مورد این پرونده به چشم می‌خورد، جایی است که محرومیت پنج ساله پیروانی با برائت روبه‌رو می‌شود و کمیته استیناف محرومیت سنگین پیروانی را به طور کل لغو می‌کند.

عبدالرحمان شاه‌حسینی رییس سابق کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در مورد این موضوع به صحبت می‌پردازد.

می‌خواستیم با شما درمورد اتفاقی که برای افشین پیروانی افتاد، صحبت کنیم و بپرسیم که چطور حکم عجیب و غریب او از سوی کمیته استیناف با برائت روبه‌رو شد؟

در فوتبال ما اتفاق‌هایی این‌چنینی به وفور رخ می‌دهد. حتما یادتان هست که همین اواخر و در جریان بازی پرسپولیس – سایپا چه مسایلی رخ داد در حالی که اتفاق‌های مربوط به آن بازی کاملا واضح بود، آقایان یک ماه بعد رای مربوط به این ماجرا را صادر کردند و این رای آن‌قدر عجیب بود که همه با تعجب در موردش می‌پرسیدند. تا زمانی که فضای قانون‌گریزی در فوتبال ما وجود داشته باشد، وضعیت همین است. تا وقتی که روابط و رانت‌ها جای خودش را به ضوابط بدهند این‌طور اتفاق‌ها را در فوتبال خواهیم دید. نمونه دیگری از این مسایل بحث کسانی است که می‌خواهند به هر نحوی در سمت و پست خودشان بمانند.

قرار بود که در مورد پرونده پیروانی صحبت کنیم؟

برای رسیدگی به پرونده‌های قضایی دو مرجع وجود دارد. مرجع بدوی (کمیته استیناف) و مرجع فرجام‌خواهی (شورای استیناف). استیناف آخرین پناهگاه و امید کسانی است که فکر می‌کنند حقی از آنها ضایع شده و این مرجع است که با دقت به پرونده‌ها رسیدگی می‌کند و اگر حکمی به اشتباه صادر شده باشد، آن را دچار تخفیف و یا تشدید می‌کند. به نظر من رایی که در کمیته اخلاق صادر شده بود، به واسطه هیاهو و جنجال‌های این ماجرا بود. من فکر می‌کنم دست‌های پشت پرده در صادر شدن این رای نقش پررنگی داشتند. من با توجه به شناختی که از آقای صالحی، رییس استیناف دارم معتقدم که او بهترین تصمیم را گرفته. صالحی عضو کمیته انضباطی خود من بود و دوست دارم تا به او به خاطر صادر کردن چنین رایی، ‌آفرین بگویم.

شما در مورد دست‌های پشت پرده صحبت کردید.

مدت‌ها بود که من مصاحبه نکرده بودم و الان هم نمی‌دانم که به چه دلیل دارم با شما این مسایل را مطرح می‌کنم. بله... در فوتبال ما دست‌های پشت پرده وجود دارد و شک نکنید که در مورد این پرونده نیز چنین ماجرایی وجود داشته است. من این پرونده را مطالعه نکرده‌ام و آنچه که می‌گویم از روی شناختی است که از خانواده پیروانی دارم. من فکر می‌کنم که بعضی‌ها می‌خواستند با آبروی افشین پیروانی بازی کنند. بعضی‌ها در طول این مدت با حیثیت بعضی از مربیان ایرانی بازی کردند و متاسفانه کسی هم به داد آنها نرسید. در طول این مدت خیلی از فوتبالی‌ها و مربی‌ها پاسوز این ماجرا شدند حتی مربیانی ایرانی که در تیم ملی بودند، با بدترین شرایط کنار گذاشته شدند اما صدای آنها را کسی نشنید و نپرسید که این دست‌های پشت پرده چه کسانی هستند.

چطور می‌شود به این راحتی با آبروی کاپیتان و مدیر سابق پرسپولیس و تیم ملی بازی کرد؟

نباید به این راحتی با آبروی افراد بازی کرد و فرقی نمی‌کند که آن شخص، چه مقام و پستی دارد. ریختن آبروی هر شخصی مثل ریختن خون آن طرف است. حالا حسابش را بکنید که این شخص، سال‌ها به فوتبال ما خدمت کرده، کاپیتان پرسپولیس و تیم ملی بوده و پس از آن به مدیریت پرسپولیس و تیم ملی رسیده. افشین پیروانی در کشور ما صاحب آبرو و موقعیت اجتماعی خوبی است. پرونده‌ای که در مورد او تشکیل شد، مثل پرونده‌های فوتبال نبود. داستان پیروانی این نبود که بگویند او در زمین فلان کار را انجام داده و یا فلان کارت را گرفته. بحثی که به خاطر آن پیروانی را پنج سال از کلیه فعالیت‌های ورزشی محروم کرده‌اند، بسیار بزرگتر از این حرف‌ها بود و حالا سوال من این است چطور می‌شود که کمیته اخلاق حکم به این سنگینی را اعلام کند و کمیته استیناف به‌طور کل طرف را تبرئه کند؟! اگر کمیته استیناف حکمی را دچار تقلیل و یا افزایش کند، خیلی چیز عجیبی نیست اما اینکه حکم محرومیت پنج ساله به‌‌طور کل باطل شود، یک اتفاق بزرگ و باورنکردنی است.

گفتید که یک توصیه دارید؟

من از شما رسانه‌ها می‌خواهم تا این پرونده را دنبال کنید. جدا از این پرونده‌های دیگر هم هست که می‌توان به خوبی به آن بپردازید. اگر قرار است که فوتبال ما درست شود، این اتفاق باید از راس هرم به وجود آید. متاسفانه آنهایی که علم و تجربه دارند، خانه‌نشین شده‌اند و آنهایی که ارتباط دارند، سر کارند. آنهایی که تا دیروز می‌گفتند مریض هستند و مشکل دارند، حالا از قانون منع به کار‌گیری بازنشستگان فرار می‌کنند و به هر دری می‌زنند تا در فدراسیون بمانند. خیلی از فدراسیون‌ها چنین ماجرایی را داشتند و با توجه به مصالح و منافع کشور از این حکم تمکین کردند اما حاشیه‌ها و مسایلی که در این خصوص در فدراسیون فوتبال وجود دارد، تمام نمی‌شود. مشکل این است که آقایان منافع فردی را به منافع ملی ترجیح می‌دهند. آنهایی که وقتی دستشان خالی می‌شود، کاسه گدایی دست می‌گیرند و به سراغ بیت‌المال می‌روند، هنگامی که کار به اینجا می‌کشد صحبت از تعلیق و مسایل این چنینی می‌کنند و خودشان را تابع دیگران می‌دانند. ای کاش اینها همان وقتی که به سراغ بیت‌المال می‌رفتند هم یاد رفقای خارجی‌شان می‌افتادند و به جای گدایی از مردم، از آنها پول می‌گرفتند.

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز