خبرگزاری کار ایران

شراکت گازی ایران و آذربایجان در پی تحریم‌های آمریکا چه وضعیتی دارد؟

asdasd
کد خبر : ۶۹۶۴۱۵

ایران ۱۰ درصد سهام بزرگترین میدان گازی آذربایجان را به خود اختصاص داده اما تحریم‌های آمریکا در نهایت بر طرح‌های مشترک ایران و آذربایجان در دریای خزر تاثیر خواهد گذاشت.

به گزارش ایلنا، اوراسیا دیلی مونیتور در گزارشی به وضعیت توافق گازی ایران و آذربایجان در پی تحریم‌های آمریکا علیه ایران پرداخته و نوشت: این میدان در نهایت از تحریم‌های آمریکا متضرر خواهد شد.

در این گزارش گفته شده که ایالات متحده آمریکا پنجم نوامبر قانون تحریم‌ها علیه ایران را بار دیگر اعمال کرد. این اقدام پیش‌بینی شده از سوی آمریکا نگرانی‌ها را در باکو بابت ادامه کار پروژه میادین گاز طبیعی شاه‌دنیز ۲ و خط لوله جنوبی قفقاز افزایش داد.

شرکت نفتیران که یکی از شرکت‌های اقماری شرکت نفت ایران است ۱۰ درصد سهام این میادین را در دست دارد. هر دو پروژه از پروژه‌های کلیدی برای کریدور گازی جنوبی که مورد حمایت آمریکا و اروپاست، محسوب می‌شوند. کریدور گازی جنوب قرار است گاز خزر را به جنوب شرق اروپا ارسال و به قطع وابستگی اروپا از گاز روسیه کمک کند.

نویسنده این گزارش در ادامه نوشت: با این وجود آمریکا تعلیق تحریم‌ها روی این پروژه‌های گازی را برداشته است. واشنگتن سال گذشته زمانی که بخش انرژی روسیه را تحریم کرد، این پروژه را از تحریم‌ها معاف کرده بود. لوک اویل روسیه هم مانند شرکت نفتیران ایران صاحب ۱۰ درصد از سهام هر یک این پروژه‌هاست.

بر اساس این یادداشت، اگوست گذشته بعد از دور اول تحریم‌های آمریکا علیه ایران، اتحادیه اروپا قانون مسدودسازی را با هدف حداقل‌سازی تاثیر تحریم‌ها بر کمپانی‌های اروپایی تصویب کرد.

به طور غیرمستقیم تحریم‌های آمریکا علیه ایران منافع اقتصادی و استراتژیک کریدور جنوبی را از طریق جلوگیری از امکان مبادلات سوآپ گازی از ترکمنستان به آذربایجان از طریق ایران را محدود کرده است.

از این گذشته تحریم‌های آمریکا در نهایت بر طرح‌های مشترک ایران و آذربایجان در دریای خزر تاثیر خواهد گذاشت. از سویی دیگر آذربایجان احتمالا از افزایش قیمت نفت و گاز به دلیل توقف صادرات ایران و کاهش عرضه سود خواهد برد.

اسپوتنیک ۱۴ نوامبر در گزارشی نوشته بود مسکو معتقد است واشنگتن از تحریم‌های علیه ایران و روسیه نه برای حمایت از نیازهای شرکایش به انرژی بلکه برای باز شدن بازار اروپا بر روی گاز مایع طبیعی خود آمریکا و تضعیف چشم‌انداز صادرات گاز ایران و روسیه استفاده کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز