خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

ضرورت احداث پالایشگاه در شهر چوئبده

asdasd
کد خبر : ۶۹۶۲۹۶

با توجه به شرایط جغرافیایی شهر چوئبده و همچنین صرفه اقتصادی پالایشگاه، باید یک پالایشگاه کوچک در این شهر احداث شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از آبادان، در شرایط فعلی اقتصادی کشور یکی از حوزه‌های مورد اهمیت، نفت است که حساسیت بالایی برای فروش و همچنین مقرون به صرفه بودن آن وجود دارد.

برای افزایش ظرفیت پالایشی کشور گزینه‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها ساخت پالایشگاه‌های کوچک با خوراک نفت خام یا میعانات گازی است که در سال‌های اخیر به صورت جدی‌تری مطرح و به آن پرداخته شده است. این موضوع با توجه به تحریم‌های کشور مورد توجه قرار گرفت؛ در واقع پالایشگاه‌های کوچک، پالایشگاه‌هایی با ظرفیت پایین هستند که برخی از آنها قابلیت جا به جایی نیز دارند.

پالایشگاه‌های کوچک نسبت به پالایشگاه‌های بزرگ مزایای قابل توجهی دارند که از لحاظ اقتصادی احداث آنها کاملا به صرفه است.

تامین مالی پالایشگاه‌های کوچک به علت حجم کوچکتر نقدینگی مورد نیاز آسانتر بوده و امکان تامین مالی این نوع پالایشگاه‌ها از بازار سرمایه به راحتی قابل انجام است. فناوری‌های مورد نیاز پالایشگاه‌ها در مقیاس بزرگ در دست کشورهای غربی است که در شرایط فعلی تامین تجهیزات و خدمات با مشکلات عدیده رو به رو شده است؛ اما در مقیاس کوچک، صاحبان فناوری کشورهای شرقی مانند چین و روسیه هستند و تامین تجهیزات به صورت ساده‌تری انجام می‌شود.

سهولت تامین مالی این پالایشگاه‌ها باعث شده تا امکان راه‌اندازی آنها به طور کامل توسط بخش غیردولتی وجود داشته باشد که همین امر موجب ورود بخش خصوصی به صنعت پالایش و تقویت آن خواهد شد.

یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی، پررنگتر کردن حضور مردم در اقتصاد به عنوان گردانندگان اصلی اقتصاد کشور است و احداث پالایشگاه‌های کوچک از این نظر که ظرفیت حضور بخش خصوصی را در صنعت پالایش بیشتر می‌کند، در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

یکی از شهرهایی که با توجه به شرایط جغرافیایی خود، می‌توان در آن پالایشگاه کوچک احداث کرد، شهر چوئبده است؛ این شهر در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر آبادان واقع شده است.

شرایط احداث پالایشگاه در چوئبده مهیا است

ناجی فرحانی صدر، شهردار چوئبده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: احداث واحدهای پالایشگاهی بزرگ، نیازمند حجم سرمایه‌گذاری بالا و فراهم‌آوردن تاسیسات جانبی قابل توجه‌ای است و این در حالی است که با توجه به شرایط فعلی کشور از لحاظ اقتصادی و قانونی، تامین این سرمایه از سوی بخش دولتی بسیار مشکل بوده و از سویی دیگر بخش خصوصی نیز قادر به تامین این حجم از سرمایه گذاری و حضور در این بخش نخواهد بود.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی، ادامه داد: با توجه به توان مالی بخش خصوصی و حجم سرمایه مورد نیاز جهت احداث واحدهای کوچک پالایشگاهی، امکان فعالیت بخش خصوصی در این حوزه، مناسب به نظر می‌رسد.

توجه به دیپلماسی انرژی

شهردار چوئبده دیپلماسی انرژی را از عوامل تاثیرگذار توسعه‌ای عنوان کرد و گفت: باید از همه راه‌های حوزه ارتباطی استفاده شود که یکی از این راه‌ها، توجه به دیپلماسی انرژی است؛ دیپلماسی انرژی فرصت ایده آلی را برای سوآپ نفت عراق با استفاده از ظرفیت های پالایشگاه چوئبده فراهم می کند.

فرحانی صدر تاکید کرد: ارزش افزوده بالای صنایع پایین دستی نفتی و نیز وجود سه حلقه چاه نفت در میدان اروند کنار که در حال حاضر نه قابلیت خام فروشی دارد و نه انتقال نفت خام آن به پالایشگاه آبادان مقرون به صرفه اقتصادیست، به علاوه  موقعیت ژئوپولایتیکی شهر چوئبده که نگین گرانبهای جزیره آبادان و در زمان دفاع مقدس دروازه شکست حصر آن بوده است و نیز امکان احداث فرودگاه که سابقاً تحلیل آن به استحضار رسید و نیز امکان احداث بندر نفتی که لاحقاً تحلیل آن به استحضار خواهد رسید، اهمیت و لزوم احداث پالایشگاه را در شهر چوئبده بیش از هر برنامه توسعه‌ای دیگری به اثبات می رساند.

وی با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت‌های مردمی در احداث پالایشگاه چوئبده، عنوان کرد: می‌توان از طریق فروش سهام به مردم چوئبده، آنها را در این اقدام بزرگ مشارکت داد.

رفع معضل بیکاری با احداث پالایشگاه

شهردار چوئبده اشتغالزایی مناسب را از مزایای احداث پالایشگاه‌ برشمرد و افزود: بیکاری یکی از معضلات فعلی شهر چوئبده است که احداث پالایشگاه این معضل را به صورت کامل رفع می‌کند.

انتهای پیام/
محمود نواصر
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز