خبرگزاری کار ایران

اتهام جدید به کاپیتان رئال مادرید؛

سایه شوم دوپینگ بر سر سرخیو راموس

asdasd
کد خبر : ۶۹۵۲۴۹

کاپیتان رئال مادرید به دوپینگ در فینال لیگ قهرمانان متهم شده است.

به گزارش ایلنا، نشریه آلمانی اشپیگل در گزارشی از تخلفات سرخیو راموس و کریستیانو رونالدو در مواجهه با آزمایش دوپینگ پرده برداشته است.

یکشنبه، 4 ژوئن 2017، یک نمونه به آزمایشگاه دوپینگ در سیبرسدورف، شهری در اتریش و در جنوب وین رسید و کد این نمونه I3324822 بوده و از ولز آمده بود. در داخل بطری مهر و موم شده 110 میلی لیتر ادرار یک بازیکن رئال مادرید در شب قبل از پیروزی در فینال لیگ قهرمانان در برابر یوونتوس تورین در کاردیف قرار داشت.

یک ماه بعد معاون آزمایشگاه سیبرسدورف به دفتر مرکزی اتحادیه فوتبال اروپا گزارش داد. آزمایشگاه اتریشی نمونه را تجزیه و تحلیل کرده و دریافت که حاوی داروی دگزامتازون است که علاوه بر کاهش درد اثر ضد التهابی دارد، همچنین تمرکز را افزایش داده و می تواند یک اثر بی نظیر داشته باشد. این دارو در فهرست منتشر شده توسط آژانس جهانی ضد دوپینگ (WADA) جزو موارد ممنوع است.

این نمونه متعلق به سرخیو راموس، کاپیتان رئال مادرید و تیم ملی اسپانیا بود و هرگز عمومی نشده و فایل در پشت درب یوفا باقی ماند و هیچ حکم انضباطی علیه راموس و یا رئال مادرید صادر نشد. 2 روز پس از رسیدن گزارش از اتریش، یک عضو واحد مبارزه با دوپینگ یوفا با راموس برای شنیدن توضیحات او تماس گرفت و اذعان داشت تمام مدارک از سوی آزمایشگاه تایید شده است. راموس بعد از ارائه توضیحات ابراز امیدواری کرد شفاف سازی صورت گرفته باشد.

WADA قوانین روشنی برای استفاده از دگزامتازون دارد. استفاده از آن قبل از شروع مسابقات مجاز است اما باید توسط باشگاه در طول برگزاری آزمایش دوپینگ گزارش شود. اگر پزشک این کار را نکرده و عوارض دگزامتازون بروز کند، این رفتار به عنوان یک مورد مشکوک دوپینگ در نظر گرفته می شود و گام بعدی، شروع تحقیق در مورد دوپینگ است.

گزارش یوفا نشان می دهد که راموس در ساعت 10 شب در ایستگاه کنترل دوپینگ در کاردیف حاضر شد و این اتفاق در تاریخ 3 ژوئن، بلافاصله پس از مراسم اهداء جایزه رخ داد. تقریبا 2 ساعت طول کشید تا نمونه خون و نمونه ادرار گرفته شود و آزمایش در ساعت 12:26 بازبینی شد.

از آنجا که راموس از آسیب دیدگی شدیدی در زانوی چپ خود رنج می برد این دارو را مصرف کرده و پزشک مدعی شد تزریق دگزامتازون 2 روز قبل از فینال لیگ قهرمانان انجام گرفته است. یکی از پزشک های پرونده این اتفاق را یک خطای انسانی در نظر گرفته و قابل درک دانست. راموس نیز مدعی شد هرگز قصد نداشته مقررات ضد دوپینگ را نقض کند. در نهایت و با توجه به حضور نخست وزیر اسپانیا در اتاق دوپینگ، یوقا پذیرفت اشتباهات به دلیل هیجان زدگی پس از قهرمانی در اروپا بوده است.

در تاریخ اول فوریه 2017 و 4 ماه قبل از فینال لیگ قهرمانان در کاردیف، 2 مأمور کنترل دوپینگ از سوی یوفا به مادرید رفتند تا آزمایش هایی بدون اطلاع را از 10 بازیکن رئال مادرید بگیرند. بر اساس این گزارش، رونالدو از اینکه همیشه برای نمونه گیری انتخاب می شود عصبانی شده و در هنگام برگزاری آزمایش، این ستاره یک بار دیگر نارضایتی خود را نشان داد. بر اساس گزارش مقامات یوفا مدعی شدند رونالدو باعث ایجاد تنش در ایستگاه کنترل دوپینگ شده است.

قوانین و دستورالعمل های روشنی برای آزمایشات بدون اطلاع قبلی وجود دارد. تیم ها باید تضمین کنند که افسران کنترل دوپینگ قادر به انجام کار خود به صورت مستقل و بدون دخالت هستند.

در پی وقوع این حادثه، یوفا خواستار توضیح از رئال مادرید شد و پاسخ آنها روشن بود. مدیر باشگاه ماموران را به عدم کفایت، عدم توانایی، مهارت و تخصص حرفه ای متهم کرد. وی همچنین از رونالدو دفاع کرده و گفت، او تنها خواستار احترام بوده است و مشکلی با آزمایش نداشته اما انگار ماموران یوفا تجربه برخورد با چنین بازیکن بزرگی را نداشته اند.

در حال حاضر یک فایل دیگر مربوط به یک مورد فعلی در مورد رئال مادرید هم وجود داشته و می تواند اعتبار باشگاه و یکی از بازیکنان بزرگ این تیم را تحت تاثیر قرار دهد. این بار، پرونده مورد بحث در اختیار یوفا نیست و باز هم مربوط به راموس است.

در 15 آوریل سال جاری رئال مادرید برابر مالاگا به پیروزی رسید. پس از سوت پایان، یک افسر ضد دوپینگ به راموس نزدیک شد و از او خواست تا به محل آزمایش دوپینگ مراجعه کند.

براساس گزارش، راموس از افسر می پرسد که آیا پیش از ارائه نمونه ادرار امکان دوش گرفتن دارد یا خیر، زیرا آنها می خواهند در اسرع وقت به مادرید بازگردند. این افسر در گزارش خود خاطرنشان کرد که حمام کردن پیش از آزمایش ممنوع بوده اما این رفتار باعث عصبانیت راموس شده است.

در این مورد هم مقررات روشنی وجود دارد. هنگامی که یک بازیکن که برای تست دوپینگ در اسپانیا احضار شده و قبل از ارائه نمونه به حمام برود این می تواند نقض قوانین ضد دوپینگ کشور باشد.

مجازات های احتمالی بسیار شدید هستند. یک باشگاه ممکن است به مبلغ 300 هزار یورو جریمه شود، از آنها امتیاز کسر شده و یا حتی به دسته پایین تر رانده شوند. یک پزشک و یک بازیکن نیز ممکن است به مدت 4 سال محروم شوند. این سوال که چرا آژانس ضد دوپینگ اسپانیا بعد از 5 ماه هنوز در مورد پرونده راموس رای نداده هنوز پاسخ داده نشده است زیرا این حکم معمولا چند هفته زمان می خواهد.

 

ترجمه: آریا فاطمی مقدم

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز