خبرگزاری کار ایران

وزیر خارجه عربستان سعودی:

ارزیابی‌های سیا از عملیات قتل خاشقجی بی‌پایه و اساس است

asdasd
کد خبر : ۶۹۳۸۷۷

وزیر امور خارجه عربستان سعودی ارزیابی‌های اخیر سیا از عملیات قتل روزنامه‌نگار منتقد و اتهام ولیعهد به صدور دستور قتل وی را بی‌پایه و اساس برشمرد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان سعودی در واکنش به گزارش‌ها در مورد ارزیابی سیا از صدور دستور قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی توسط «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان گفت: «این ادعاها بی پایه و اساس است و ما آنها را به طور قطع تکذیب می‌کنیم». 

رسانه‌های جهان از جمله رویترز گزارشی‌هایی از نتایج تحقیقات سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) درباره موضوعی منتشر کردند که خشم بین‌المللی علیه بزرگ‌ترین صادر کننده نفت جهان را برانگیخت. این ارزیابی اطلاعاتی آمریکا، ولیعهد و حاکم فعلی عربستان را به صورت مستقیم به موضوع قتل خاشقجی ربط می‌دهد و با تأکیدهای دولت سعودی در مورد عدم ارتباط ولی‌عهد با حادثه مذکور تناقض دارد. 

روزنامه «الشرق الاوسط» اولین اظهارنظر رسمی دولت سعودی درباره نتایج تحقیقات سیا را به سخنان الجبیر نسبت داد.

الجبیر همچنین افزود: «این اخبار درز شده به صورت صریح و علنی منتشر نشده است،‌ چنانکه ملاحظه شد،‌ نتایج سیا تنها یک ارزیابی است و ادله قطعی وجود ندارد». 

یک منبع آگاه از ارزیابی سیا گفت که این سازمان به طور گسترده بر ادله و قراین مرتبط با نقش محوری بن سلمان در اداره حکومت سعودی تکیه می‌کند. 

از الجبیر همچنین در مورد اظهارات «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه مبنی بر اینکه دستور قتل خاشقجی از سوی عالی‌ترین مقام مملکتی صادر شده اما «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی نقشی در این حادثه نداشته است و به این ترتیب توجه افکار عمومی به بن سلمان معطوف شده، پرسش شد. 

الجبیر در پاسخ گفت:‌ «ما پیش از این، از طرف ترک خواستار ارائه توضیح و تفسیر در مورد این اظهارات شدیم و آنها به طور قطع به ما تأکید کردند که مقصود، ولیعهد نیست». 

وی افزود: «تأکید می‌کنم رهبری عربستان سعودی خادم حرمین شریفین و ولیعهد خط قرمز است و هرگز اجازه نخواهیم داد این تلاش‌ها در تضعیف رهبری موفق عمل کند». 

خاشقجی که نویسنده روزنامه واشنگتن پست و فرد نزدیک به خاندان سعودی بود، در تاریخ دوم اکتبر گذشته در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید. 

ریاض در هفته گذشته پس از ارائه روایت‌های متناقضی از ناپدید شدن خاشقجی اعلام کرد که او پس از شکست تلاش‌ها به منظور قانع کردن وی برای بازگشت به عربستان سعودی، کشته و جسدش تکه‌تکه شده است. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز