خبرگزاری کار ایران

چه سرنوشتی در انتظار آبی‌پوشان خواهد بود؟

استقلال و روزهای پرتلاطم در نقل و انتقالات زمستانی؛ چهار بازیکن جدید چه کسانی هستند؟

asdasd
کد خبر : ۶۹۳۵۶۰

عملکرد دور از انتظار شاگردان شفر در نیم فصل نخست شایعات زیادی را در مورد این تیم ایجاد کرده است.

به گزارش ایلنا، کدام بازیکنان به جدایی از استقلال رضایت می‌دهند؟ این سوالی است که پاسخش در نقل و انتقالات نیم‌فصل که زمان زیادی به آغازش نمانده در استقلال اهمیت خواهد یافت. فهرست استقلال پر است، مادامی که بازیکنی راضی به جدایی نشود، مدیران باشگاه استقلال نمی‌توانند برای جذب بازیکنان جدید با گزینه‌های مد نظر مذاکره کنند. در این شرایط دست و بال استقلال کاملا بسته است اما در عین حال صحبت از این می‌شود که شفر به باشگاه استقلال اعلام کرده برای تقویت تیمش حداقل به جذب 4 بازیکن جدید نیاز دارد. این خواسته مشروط به مذاکرات مدیران استقلال با بازیکنان فعلی برای جدایی بی‌سر و صدا و کم‌هزینه از استقلال است.

قراردادهای دست‌وپاگیر بازیکنان با استقلال ممکن است مسوولان این باشگاه را در نهایت از جذب بازیکن جدید در نیم‌فصل منصرف کند، در حالی که در یک ماه اخیر بارها از احتمال جدایی بازیکنانی نظیر گرو، نویمایر و حتی روزبه چشمی گفته شده و رسانه‌ها کم و بیش به این ماجرا پرداخته‌اند اما پروژه جداسازی برخی بازیکنان به این سادگی‌ها به سرانجام نخواهد رسید و حتی ممکن است استقلال در نقل و انتقالات نیم‌فصل حتی موفق به جذب یک بازیکن جدید هم نشود. تحقیقات از فهرست استقلال در نیم‌فصل نخست لیگ هجدهم کاملا گویای واقعیت‌هاست. واقعیت این است که استقلال هیچ جای خالی در فهرست خود ندارد و برای اینکه بازیکنی را به خدمت بگیرد باید فهرست را آرام آرام خالی کند؛ تصمیمی که بی‌شک نه‌تنها بار مالی سنگینی را روی دوش این باشگاه می‌گذارد بلکه حاشیه‌هایی را هم به‌وجود می‌آورد.

در نشست‌هایی که میان مسوولان باشگاه استقلال انجام شده، این موضوع مورد توجه قرارگرفته که اساسا در این برهه که هنوز نیم‌فصل به پایان نرسیده نباید صحبت از جذب بازیکنان جدید کرد.

حتی در این راستا اعضای کمیته فنی باشگاه استقلال با فتحی نشستی داشته‌اند و به سرپرست موقت باشگاه استقلال توصیه کرده‌اند که تا پایان نیم‌فصل صحبتی درباره جذب بازیکنان جدید نکند. این توصیه به خود شفر هم شده و اعضای کمیته فنی باشگاه استقلال غیرمستقیم از سرمربی آلمانی خواسته‌اند در این باره هیچ اظهارنظری نکند اما از سویی هم خود شفر و هم اعضای کمیته فنی می‌دانند که با این نفرات به نقطه روشنی در این فصل نخواهند رسید. استقلال به‌رغم آنکه از بازیکنان مطلوبی سود می‌برد، اما از داشتن یک تمام‌کننده یا به قول بهتاش فریبا، یک گرداننده محروم است. بازیکنانی که ابتدای فصل به خدمت گرفته شده‌اند، هیچ‌یک نتوانستند چنین نقشی را در استقلال به‌نحو احسن اجرا کنند؛ نه بازیکنانی همچون علی کریمی، فرشید اسماعیلی و نویمایر موفق شدند در پست هافبک میانی به گرداننده‌های ممتازی برای استقلال بدل شوند و نه اینکه بازیکنانی مانند گرو، تبریزی، قائدی، صیادمنش و باقری به گلزن‌هایی درجه یک بدل شده‌اند.

استقلال با واسطه نمایش متوسط و حتی ضعیف برخی بازیکنانش در جدول گلزنان لیگ برتر هیچ ادعایی ندارد. در جدول پاس گل‌دهنده‌ها نیز نام بازیکنان استقلال را نمی‌بینیم و این وضعیت در حالی استقلال را به‌شدت تحت‌الشعاع قرار داده که در سال‌های نه‌چندان دور همواره استقلال در جدول گلزنان و جدول پاس گل‌دهندگان لیگ برتر، بازیکنان مدعی کم نداشت.

فصل پیش استقلال با جذب تیام و جباروف قدم بسیار بزرگی در راه از بین بردن ناکامی‌های نیم‌فصل لیگ هفدهم برداشت اما قراردادهای ناقص و فکرنشده‌ای که مدیران سابق با این بازیکنان منعقد کردند در نهایت منجر به جدایی آنها شد. بدون شک اگر تیام و جباروف در استقلال می‌ماندند، استقلال وضعیت بهتری در جدول رده‌بندی لیگ داشت اما سوء‌مدیریت چه از جانب مدیران سابق و چه از سوی امیرحسین فتحی که تازگی‌ها مدیریت این باشگاه را بر عهده گرفته سبب نقل و انتقالاتی کاملا ناموفق شد.

در این شرایط که استقلال نیاز عمیق به جذب بازیکن دارد و مشخص است که عملکرد بازیکنانی همچون گرو و نویمایر به‌عنوان دو عنصر خارجی هرگز مطلوب نبوده و در کنار آنها بازیکنانی مانند چشمی، اسماعیلی، تبریزی و دانشگر عملکرد مطلوبی در استقلال نداشته‌اند، لزوم جذب بازیکنان جدید بیش از هر زمان دیگری استقلال را احاطه می‌کند اما مساله این روزهای استقلال، پر بودن فهرست و نداشتن گزینه برای کنار گذاشتن از فهرست است.

شاید مدیران استقلال در نهایت برای رهایی خود و استقلال از ناکامی‌های بیشتر به این نتیجه برسند که با برخی بازیکنان پنهانی نشست بگذارند و آنها را به هر  شکل ممکن راضی به جدایی از استقلال کنند. در استقلال کم گزینه شایسته برای کنار گذاشتن از ترکیب وجود ندارد. فرشاد محمدی‌مهر نیز یکی دیگر از بازیکنانی است که در استقلال عملکرد مناسبی نداشته است.

میثم تیموری، رضا آذری و بازیکنانی از این دست نیز برای استقلال هیچ فایده‌ای جز جوان‌تر کردن میانگین سنی نداشته‌اند در حالی که استقلال اساسا نیازی به جوان شدن میانگین سنی‌اش ندارد و باید لیستش را با بازیکنانی پر کند که کارایی کافی داشته باشند. استقلال آنقدر در کسب نتیجه ناکام بوده که می‌شود نیمی از همین تیم را کنار گذاشت و به سراغ بازیکنان جدید رفت و باید دید که امیرحسین فتحی آیا هنر مذاکره با بازیکنان برای راضی شدن به جدایی بی‌قید و شرط از استقلال را دارد یا خیر.

در این فضا تنها کسی که می‌تواند استقلال را از وضع موجود نجات دهد، نحوه مذاکره با بازیکنان است تا بدون دردسر کنار بروند و نفرات دیگر جایشان را بگیرند.

روزبه چشمی یکی از بازیکنانی است که در نیم فصل اول نتوانسته است انتظارات استقلالی‌ها را برآورده کند. خیلی از استقلالی‌ها او را یکی از مقصران حذف از لیگ قهرمانان آسیا می‌دانند و حالا هم که بحثش با مدیرعامل و کادرفنی باعث کنار گذاشتنش از تیم شده بود. همه این‌ها باعث شده بود که او یکی از گزینه‌های جدی لیست مازاد شفر بعد از خارجی‌ها به حساب بیاید.

خیلی از کارشناسان فوتبالی معتقدند که ماندن چشمی اگر بخواهد در پست دفاع وسط ادامه پیدا کند، نه به سود استقلال است و نه چشمی. در واقع اگر شفر بخواهد به ماندن این بازیکن رضایت دهد و از حضورش در نیم فصل دوم سود ببرد، باید او را در پست قبلی‌اش در خط میانی به کار بگیرد.

به گواه کارشناسان روزبه چشمی در خط میانی، همیشه فوتبال خوبی از خود ارائه داده و تغییر پست او به این بازیکن ضربه زده است. با این حال تصمیم‌گیرنده نهایی شفر است و هیچکس نمی‌تواند به جای او برای استقلال تصمیم بگیرد. تصمیم او در نیم فصل درباره بازیکنان مازاد تیم می‌تواند بر رویه استقلال در نیم فصل دوم تأثیرگذار باشد.

 

محمد حاجی خانی

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز