خبرگزاری کار ایران

عراق در تلاش برای استفاده از اردن به عنوان گذرگاه افزایش صادرات نفتی

asdasd
کد خبر : ۶۹۳۰۴۱

پادشاه اردن و رئیس جمهوری عراق راهکارهای تقویت همکاری اقتصادی به ویژه در مورد گسترش خط لوله نفت از شهر بصره به بندر عقبه اردن واقع در دریای سرخ را بررسی کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم، در بیانیه منتشر شده از دربار سلطنتی اردن،‌ «عبدالله دوم» پادشاه این کشور به همراه «برهم صالح» رئیس جمهوری عراق در مذاکرات دو جانبه در عمان بر سر گسترش همکاری اردن و عراق در میدان‌های مختلف به ویژه در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری،‌ انرژی و حمل و نقل با یکدیگر به اتفاق‌نظر رسیدند. 

دو طرف بر لزوم تسریع در روند اجرای برخی از پروژه‌های اقتصادی مشترک و به ویژه احداث خط لوله نفت از شهر بصره عراق به بندر العقبه اردن و بازسازی راه زمینی بین عمان و بغداد و احداث منطقه صنعتی مشترک در مرزهای دو کشور تأکید کردند.

پیش بینی می‌شود که این خط لوله نفتی، نفت خام را از چاه شنی بصره واقع در جنوب عراق به پایانه‌های صادراتی بندر العقبه اردن انتقال دهد و بر این اساس اردن بخشی از نیازهای نفتی خود را برطرف کند. 

صالح در این مذاکرات تأکید کرد که اجرای این طرح برای عراق بسیار استراتژیک است. 

عراق و اردن در آوریل سال ۲۰۱۳ توافق پروژه احداث خط لوله نفتی به طول هزار و ۷۰۰ کیلومتر برای انتقال نفت عراق به اردن را با هزینه حدود ۱۸ میلیارد دلار و ظرفیت یک میلیون بشکه در روز امضا کردند. 

عراق که پس از عربستان سعودی و ایران یک سوم ذخایر نفتی جهان را به میزان ۱۴۳ میلیارد بشکه در اختیار دارد،  امیدوار است احداث این خط لوله به افزایش صادرات نفتی این کشور و تنوع مسیرهای آن منجر شود. 

از سوی دیگر اردن نیز که ۹۸ درصد نیازهای خود در زمینه انرژی را وارد می‌کند، ‌امیدوار است که احداث خط لوله نفتی مذکور نیازهای این کشور به نفت خام را که حدود ۱۵۰ هزار بشکه در روز است، ‌برطرف کرده و به ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی در روز دست یابد. 

دو کشور قبلا نیز توافقی را امضا کرده بودند که حدود ۳۰ هزار بشکه نفت خام عراق را برای اردن تأمین کرده و هزار تن سوخت سنگین به این کشور انتقال می‌داد اما این توافق به دنبال بحرانی شدن اوضاع عراق متوقف شد. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز