خبرگزاری کار ایران

میراث بزرگ برانکو ایوانکوویچ (گزارش ویژه)

asdasd
کد خبر : ۶۹۲۵۹۶

سرمربی کروات سرخپوشان طی حضور 4ساله خود در پرسپولیس توانست آنها را از سقوط در مسیر دستیابی به موفقیت‌های بزرگی قرار دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تا پایان فروردین سال 94 تنها یک هفته فاصله داشتیم که برانکو ایوانکوویچ به تهران برگشت. این بار البته برای پرسپولیس؛ همان تیمی که در سیاه‌ترین روزهای عمرش برای سقوط نکردن می‌جنگید و جایگاه امروزش را شاید جز خود برانکو، هیچکس در تصور نداشت. از آن روز، ۳ سال و ۷ ماه می‌گذرد و پرسپولیسی که از لیگ برتر آویزان بود، حالا در قامت نایب‌قهرمان آسیا حسرت می‌خورد که چرا دستش از جام قهرمانی قاره کهن کوتاه مانده است.

اتفاقا همین تفاوت‌هاست که تشویق‌مان کرده به بازخوانی اتفاقاتی که در 1320 روز حضور برانکو ایوانکوویچ در پرسپولیس بر این تیم گذشته. از هفته ۲۵ لیگ چهاردهم شروع می‌کنیم. چند روز پیش از این بازی بود که پروفسور کروات با پرسپولیس قرارداد بست اما نخستین نیمکت‌نشینی‌اش در این تیم را در هفته ۲۶ و بازی با سپاهان تجربه کرد. در بازی قبل از آن هم دستیاران برانکو روی نیمکت نشستند و با تساوی یک - یک از بازی با استقلال اهواز برگشتند.

در نخستین بازی با برانکو اما پرسپولیس به سپاهان باخت و فصل را با ۳۶ امتیاز به‌عنوان تیم هشتم جدول به پایان رساند. ایوانکوویچ سومین سرمربی قرمزها در آن فصل بود که در ۶ بازی لیگ چهاردهم ۲ برد، ۲ تساوی و ۲ باخت به دست آورد. آن تیم در لیگ قهرمانان آسیا هم موفقیتی نداشت. پرسپولیس برانکو در ۴ دیدار آسیایی به میدان رفت که حاصل آن ۲ برد و ۲ باخت و در نهایت حذف در مرحله‌ یک‌هشتم نهایی بود.

لیگ پانزدهم را برانکو با پرسپولیسی آغاز کرد که خودش آن را بسته بود اما نتایجی که آنها در هفته‌های ابتدایی رقم زدند، مایوس‌کننده بود. قرمزها اما رفته‌رفته و درست بعد از شوکی که فوت ناگهانی زنده‌یاد هادی نوروزی به تیم داده بود، به تیمی شکست‌ناپذیر تبدیل شدند و قهرمان نشدن در آن فصل را باید به حساب بدشانسی‌شان بگذاریم. آنها جام را به خاطر قانون منسوخ‌شده  تفاضل گل از دست دادند در حالی که در طول فصل ۱۶ برد، ۹ تساوی و ۵ باخت را تجربه کرده بودند.

شاگردان برانکو که به دلیل رده هشتمی فصل گذشته این بار در لیگ قهرمانان آسیا حضور نداشتند، بعد از پیروزی مقابل ملوان و پیکان، در مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی با قبول شکست مقابل ذوب‌آهن از این تورنمنت حذف شدند. این ناکامی و همچنین از دست رفتن جام قهرمانی اما پلی ساخت برای رساندن پرسپولیس به موفقیت. این را از عملکرد خیره‌کننده تیم برانکو در لیگ شانزدهم می‌شد فهمید.

قرمزها این بار نه فقط قهرمان شدند، بلکه قهرمانی‌شان را سه هفته پیش از به صدا درآمدن سوت پایان جشن گرفتند و تلخی‌های آخرین بازی فصل گذشته مقابل راه‌آهن در تبریز را با برپایی جشن قهرمانی در هفته بیست و هفتم مقابل ماشین‌سازی به خاطرات سپردند. پرسپولیس فصل را با ۲۰ برد، ۶ تساوی، ۴ باخت و کسب ۶۶ امتیاز به پایان رساند اما در جام حذفی باز هم ناکام بود. این تیم در روزی که ملی‌پوشانش را در اختیار نداشت، در همان گام نخست مقابل تیم قشقایی شیراز، بازی را در ضربات پنالتی واگذار کرد و حذف شد.

در آسیا اما همه چیز فرق می‌کرد. آنها با اینکه کسی باورشان نداشت و حضور در گروه مرگ هم سختی‌هایشان را دوچندان کرده بود، تا مرحله نیمه‌نهایی پیش رفتند. ۶ تساوی، ۴ برد و ۲ باخت حاصل کار شاگردان برانکو تا مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان 2017 بود. همان جایی که پرسپولیس با خیریت طارمی و محرومیت او، در مسقط باخت و به خانه بازگشت.

لیگ هفدهم را پرسپولیس با جام آغاز کرد و با جام به پایان رساند. آنها با پیروزی مقابل نفت تهران در ابتدای فصل، سوپرجام را بالای سر بردند و برای دومین فصل متوالی، این بار بعد از شکست دادن پدیده در مشهد قهرمانی زودهنگام‌شان را جشن گرفتند. ۱۹ برد، ۷ تساوی، ۴ باخت و کسب ۶۴ امتیاز نتیجه تلاش آنها در این فصل بود. اگر چه عادت بدشان در جام حذفی را باز هم ترک نکردند. پرسپولیس بعد از پیروزی مقابل تیم‌های نفت تهران و بادران، باز هم در ضربات پنالتی بازی را واگذار کرد و حذف شد. این بار اما حریفش تیم لیگ برتری صنعت‌نفت آبادان بود، نه قشقایی دسته‌ سومی.

در این فصل از لیگ قهرمانان آسیا که بازی‌هایش تا همین چند روز پیش ادامه داشت، پرسپولیس با وجود یک سال محرومیت از نقل و انتقالات و جدایی ستاره‌هایش، تا فینال پیش رفت و نایب‌قهرمان شد. ۷ برد، ۴ باخت و ۳ تساوی، مدال نقره را بر سینه شاگردان برانکو نشاند تا آنها نشان دهند که با دست‌های بسته هم می‌شود روی سکوی موفقیت ایستاد. هر چند خودشان این نایب‌قهرمانی را شکست می‌دانند.

لیگ هجدهم را هم پرسپولیس اگر چه با ۱۳ بازیکن آغاز کرد اما همچنان بی‌شکست است و از ۹ دیداری که انجام داد، ۵ تا را برد و ۴ تساوی به دست آورده. قرمزها سوپرجام را هم دوباره بردند و در نخستین مرحله از جام حذفی تیم نود ارومیه را شکست داده‌اند. در مجموع، برانکو ایوانکوویچ از زمان حضورش در پرسپولیس در ۱۴۵ بازی که رسما سرمربی بوده ۸۱ برد، ۳۴ تساوی و ۲۶ باخت کسب کرده. دو قهرمانی و یک نایب‌قهرمانی در لیگ برتر، دو قهرمانی در سوپرجام، یک حضور در نیمه‌نهایی و یک نایب‌قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا هم دیگر حاصلِ فعالیت ۳ سال و ۷ ماهه او در پرسپولیس است. پرسپولیسی که آخرین قهرمانی‌اش پیش از برانکو به ۳ سال و ۹ ماه پیش از حضور مرد کروات بازمی‌گشت که با هدایت علی دایی قهرمان جام حذفی شد. آخرین قهرمانی لیگ برتر را هم قرمزها در لیگ هفتم با افشین قطبی تجربه کرده بودند اما در چهار سال اخیر، دو بار قهرمان شده‌اند و یک بار نایب‌قهرمان.

موفقیت برانکو وقتی چشمگیرتر می‌شود که به یاد بیاوریم پرسپولیس لیگ یازدهم را با رتبه دوازدهم تمام کرده بود، لیگ دوازدهم در رده هفتم ایستاد و لیگ سیزدهم هم در رده دوم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز