خبرگزاری کار ایران

وزیر جهاد کشاورزی خبر داد:

رکورد حدود ۱۰ هزار هکتار زهکشی آب در خوزستان

asdasd
کد خبر : ۶۹۱۳۲۶

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در طرح های انجام شده، توانستیم به رکورد حدود ۱۰ هزار هکتار زهکشی زیر زمینی و روباز در خوزستان برسیم که باعث ایجاد یک مهندسی فوق العاده در کشور شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، محمود حجتی در آیین افتتاح فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اظهار داشت: در بعضی مناطق در غرب اهواز، سوسنگرد و دشت آزادگان 80 هزار متر مکعب آب بسیار شور بود و در بعضی مناطق نیز قلیایی و سال به سال محصول کمتری برداشت میشد. برای اینکه بتوان حداقل محصول را برداشت کرد، با فشار آب سعی میکردیم مقدار آب زیادی وارد ریشه گیاه کنیم تا با کمک از فشار آب مقداری از شوری را پس بزنیم.

وی افزود: در دشت آزادگان هر سال ۱/۲ تن گندم برداشت میشد که امروز این میزان به ۲ تن در سال رسیده است. در برخی مناطق شادگان به ۶ تن نیز میرسد؛ چرا که هرچه آب شیرین بیشتر و شوری کمتر شود، برداشت محصول نیز افزایش می یابد.

حجتی با اشاره به اینکه اگر فرض کنیم در سال گذشته یک و نیم میلیون تن افزایش محصول از اجرای این طرح داشته ایم، سالی هزار و پانصد میلیارد تومان ارزش افزوده داریم، گفت: این درحالی است که طرح هنوز به  بهره وری خود نرسیده است، اما به دلیل اینکه کار اقتصادی بوده و در این طرح بومی سازی مد نظر قرار گرفته شده است، فوق العاده ارزشمند است. 

وی تصریح کرد: در طرح هایی که انجام شده زهکشی زیر زمینی و رو باز، کانال آبرسانی و تجهیز و نوسازی به رکورد 9 تا 10 هزار هکتار در متر مربع  رسیده ایم و یک ظرفیت مهندسی فوق العاده در کشور ایجاد شده است. اسکلت هایی که در خارج ساخته میشد اکنون در داخل ساخته می شود.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ریزگردها، نزدیک 40 تا 50 هزار هکتار از منطقه فوق بحرانی را تشکیل می دهند. عملیات اجرایی از منشاء برداشت گرد و غبار که در جنوب شرق اهواز بود آغاز شد. ابتدا آبرسانی به منطقه لازم بود که با  سرعت کانال 47 کیلومتری احداث و کانال های فرعی را نیز در حال اجرا داریم.

حجتی اظهار داشت: تاکنون در 20 هزار هکتار بوته کاری و نهالکاری انجام شده و برخی از مناطق حالت جنگلی پیدا کرده اند. مرطوب سازی دو تالاب  منصوره و شریفه را نیز در دستور کار داریم که در حال انجام است.

انتهای پیام/
مریم جم
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز