خبرگزاری کار ایران

معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار ایران:

موازی کاری نظام آماری باید حذف شود

asdasd
کد خبر : ۶۸۸۶۱۹

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد؛ جواد حسین‌زاده معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار ایران در همایش بزرگداشت روز آمار و برنامه‌ریزی در این استان گفت:بیش از ۵۰ سال از سالنامه‌ی آماری کشور می‌گذرد و هنوز شیوه‌های سنتی برای آماربرداری در کشور متداول است.

به گزارش ایلنا و به نقل از مرکز آمار ایران، جواد حسین‌زاده در این همایش که با حضور معاون امور عمرانی استانداری، معاون امور هماهنگی اقتصادی و توسعه منابع استانداری، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان و مسئولان استانی در یاسوج برگزار شد،اظهار کرد: بیش از ۵۰ سال از سالنامه‌ی آماری کشور می‌گذرد و هنوز شیوه‌های سنتی برای آماربرداری در کشور متداول است.

حسین‌زاده با اشاره به‌ضرورت مدرن شدن شیوه‌های آماربرداری و پرهیز از موازی کاری در این ادامه افزود: در صورت محقق شدن شیوه‌های مدرن سازی نظام آماری کشور به شکل ثبتی، مبنای پایگاه‌های اطلاعاتی دستگاه‌ها ایجاد و تولید آمار‌های تجمعی انجام می‌شود.

وی به آسیب‌های موازی کاری در جمع‌آوری آمار اشاره کرد و گفت: با این شیوه احتمال از دست دادن اعتماد عمومی به‌عنوان سرمایه‌ی ارزشمند اجتماعی وجود دارد.

تأمین ۵۰ درصد نیاز آماری کشور در مرکز آمار ایران انجام می‌شود که نیاز آماری ۳۵ درصد استان‌ها و ۱۵ درصد شهرستان‌ها نیز از منابع آماری این مرکز تأمین می‌شود.

آمار مربوط به حوزه‌ی تورم به‌صورت ماهانه، بیکاری هر ۱۵ روز یک‌بار و در پایان هر فصل اعلام نرخ رشد اقتصادی در دستور کار مرکز آمار ایران قرار دارد.

جعفر گوهرگانی معاون امور هماهنگی اقتصادی و توسعه منابع استانداری در این همایش نیز گفت: آمار و اطلاعات باید نظام‌مند شود و باید بتوانیم آمار و اطلاعات بر اساس داده‌های علمی و بر اساس سیاست‌های نظام‌مند باشد.

گوهرگانی در ادامه افزود: باید بر اساس آمار و اطلاعات در اجرای طرح به سمت‌وسوی مدیریت و برنامه‌ریزی گام برداریم و با آمار و اطلاعات نظام‌مند و مدیریت سایتی در راستای توسعه در تمام زمینه‌ها اقداماتی انجام شود.

این ضعف را باید بپذیریم که آمار و اطلاعاتی که به‌صورت روزمره استفاده می‌کنیم متأسفانه ایرادات متعددی دارد که باید سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در پیشبرد توسعه استان باشد، البته این استان نسبت به استان‌های دیگر اعضای دلسوزی دارد.

حسن نوروزی رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کهگیلویه و بویراحمد در این همایش نیز گفت: از یافته‌های طرح آمایش که به‌عنوان سرزمین بالادستی توسعه نگاه می‌کنیم این استان جز ١٤ استانی بوده که در پایان سال ٩٥ این طرح به سرانجام رسید.

نوروزی در ادامه افزود: این در حالی است که تا کنون طرح آمایش سرزمین در بسیاری از استان‌ها تکمیل‌نشده، اما این طرح سال ٩٥ در استان کهگیلویه و بویراحمد تکمیل شد.

بر اساس یافته‌های طرح آمایش چند منطقه در این استان با مطالعات پایش تعریف‌شده که شهرستان‌های بویراحمد و دنا منطقه جنوب شرق استان است که در مطالعات طرح آمایش به طرح‌های گردشگری، کشاورزی و صنایع تبدیلی و تکمیلی در این مناطق تأکید می‌شود.

شهرستان‌های گچساران و باشت در جنوب استان میادین نفت و گاز، صنایع و معادن و همچنین کشاورزی در دشت‌های وسیع این شهرستان تأکید می‌شود.

کشاورزی، گردشگری و میادین نفت و گاز در شهرستان‌های چهارگانه کهگیلویه، چرام، لنده و بهمئی تأکید شده است.

در حوزه برنامه‌ریزی و مدیریت استان تأکید شده که دستگاه‌های اجرایی در بحث پژوهش باید یک درصد اعتبارات استانی را به پژوهش اختصاص دهند.

اگر سال ٩٧ بتوانیم تبصره ماده ١٨ و ١٩ قانون بودجه را اجرا کنیم در نظام برنامه‌ریزی کارهای ارزشمندی است که بخشی از بودجه عمرانی استان را به سمتی ببریم که هر سرمایه‌گذاری بخواهد از سیستم بانکی تسهیلات بگیرد، تسهیلات آن با سود کم باشد تا بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در استان ترغیب شود.

تهیه و تدوین سالنامه‌ی آماری، تهیه و تدوین شاخص‌ها و نماگر‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان، حساب‌های منطقه‌ای، سرشماری عمومی نفوس و مسکن، آمارگیری نیروی کار و آمارگیری از هزینه و درآمدهای خانوار‌های شهری و روستایی ازجمله‌ی خدمات آماری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در حوزه آمار است.

در پایان این همایش از فعالان آماری استان تجلیل شد همچنین لوح تقدیر رئیس مرکز آمار ایران به نوروزی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان نیز اهدا شد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز