خبرگزاری کار ایران

۲۶ سال بعد از آخرین فینال آسیایی

نگران‌کننده‌ برای پرسپولیس؛ نیسان قرمز علیه ارتش برانکو ایوانکوویچ

asdasd
کد خبر : ۶۸۶۲۲۷

خوبی پرسپولیس برانکو این است که به بردن عادت کرده، همینطور به جنگیدن و تا آخرین نفس امیدوار ماندن. این پرسپولیس قطعا تفاوت‌های بسیاری دارد با پرسپولیسی که یک سال بعد از قهرمانی‌اش در جام در جام باشگاه‌های آسیا (فصل 1991-1990) دوباره به فینال رسید اما این بار جام را از دست داد.

به گزارش ایلنا، اتفاقا حریف آن روز‌ قرمزها هم ژاپنی بود. تیم یوکوهاما مارینوس یا همان نیسان که بازی رفت در شهر یوکوهاما یک - یک (با گلزنی حسن شیرمحمدی) تمام شد اما پرسپولیس در تهران جام را به میهمانش تقدیم کرد. برای تکرار قهرمانی حتی یک تساوی بدون گل هم کافی بود اما شاگردان علی پروین جلوی چشم صد هزار تماشاگر پرسپولیسی در ورزشگاه آزادی یک بر صفر باختند تا جام را نیسان به ژاپن ببرد.

این بار هم که پرسپولیس به فینال رسیده، حریفش ژاپنی است، تیم کاشیما آنتلرز که همین دو سال پیش در جام باشگاه‌های جهان با رئال مادرید بازی کرد. دوباره بازی رفت افتاده ژاپن و قرار است تهران برگزارکننده بازی برگشت باشد. این بار اما آمارها از بس نباختن‌های پرسپولیس را یادآوری می‌کنند، امیدوارمان کرده‌اند به لمس جام. تکرار دلنشینی است که بدانی پرسپولیس با برانکو ایوانکوویچ هیچکدام از بازی‌های خانگی‌اش در لیگ قهرمانان آسیا را نباخته است.

آخرین شکست آسیایی پرسپولیس در ورزشگاه آزادی به باخت یک بر صفر مقابل الهلال عربستان در بازی دوم اردیبهشت ۱۳۹۱ باز می‌گردد. در ۱۶ میزبانی بعد از آن اما تیم برانکو هرگز بازنده از زمین بیرون نیامد و این در حالی است که ۳ بازی از آن ۱۶ بازی در زمین بی‌طرف برگزار شد و ۱۳ بازی در ورزشگاه آزادی که از این ۱۳ تا قرمزها ۱۰ بازی را برده‌اند و ۳ بازی‌شان بدون برنده به پایان رسیده است.

در واقع از آخرین شکست آسیایی پرسپولیس در آزادی۲۳۹۳ روز می‌گذرد و شاید بد نباشد یادآوری کنیم که برانکو ایوانکوویچ تا امروز در ۲۹ بازی آسیایی روی نیمکت پرسپولیس نشسته که حاصل این بازی‌ها ۱۴ برد، ۷ باخت و ۸ تساوی بوده است. در خانه نباختن هم البته مهم است اما مهم‌تر از آن، قهرمانی پرسپولیس در آسیا. پرسپولیسی که تا پیش از این ۱۱ بار با تیم‌های شرق آسیا بازی کرده و در ۵ رویارویی با ژاپنی‌ها (۴ باخت و یک تساوی) هرگز برنده نبوده است.

البته پرسپولیس کلا مقابل شرقی‌ها خوب نتیجه نگرفته و در مجموع ۱۱ بازی با آنها، ۳ برد، یک مساوی و ۷ شکست را در کارنامه دارد. آخرین باری هم که پرسپولیس در یک بازی رسمی به مصاف تیمی از شرق آسیا رفت، ۱۷ سال پیش بود. بازی با سوون سامسونگ کره‌جنوبی در ۴ خرداد ۱۳۸۰ که قرمزها ابتدا با گل حامد کاویانپور جلو افتادند اما در پایان دو بر یک باختند.

حالا پرسپولیس، همین پرسپولیسی که ۲۳۹۳ روز است در آسیا نباخته، بعد از ۱۷ سال و ۵ ماه و ۹ روز و در صد و چهل و یکمین بازی آسیایی‌اش دوباره با تیمی از شرق آسیا روبه‌رو می‌شود. بدون احتساب دو بازی فینال این فصل که هنوز برگزار نشده، پرسپولیس تا امروز ۱۴۰ بار مقابل تیم‌های آسیایی به میدان رفته است. ۲۶ بازی دوستانه، ۴ بازی در باشگاه‌های قهرمانی آسیا، ۴ بازی در جام وحدت، ۳۴ بازی در جام باشگاه‌های آسیا، ۱۸ بازی در جام برندگان جام آسیا و ۵۴ بازی هم در لیگ قهرمانان آسیا.

پرسپولیس یک بار در جام برندگان جام آسیا قهرمان شده و اگر این فصل هم جام بگیرد، نخستین قهرمان ایرانی لیگ قهرمانان آسیا خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز