خبرگزاری کار ایران

در نشست بررسی وضعیت روحانیون در سینما مطرح شد:

شورای پروانه نمایش اجازه نداد نام "مارمولک" را " آدرس خدا" بگذاریم

کد خبر : ۶۸۶۰۷

همایون اسعدیان: قطعا روحانیت به عنوان جایگاه یک معلم و بعد از انقلاب هم در جایگاه قدرت دارای شان و منزلت است اما شاید نتواند در زمینه سینما برای هنرمندان قالب تعیین کند چون در تخصصشان نیست.

ایلنا: کمال تبریزی (کارگردان سینمای ایران) که در برنامه هفت؛ شب گذشته حاضر شده بود، اعلام کرد که گفته می‌شود وی برای تغییر نام فیلم مارمولک طلب پول کرده است، درست نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کمال تبریزی درباره شایعه اینکه وی در زمان ساخت فیم «مارمولک» گفته پول می‌گیرد تا نام فیلم را تغییر دهد، توضیح داد: این مسئله صحت ندارد. در آن زمان شورای پروانه نمایش با نام «آدرس خدا» که به جای «مارمولک» پیشنهاد داده بودیم؛ موافقت نکرد.

تبریزی افزود: آن موقع هم این دوستان نمی‌دانستند اسم «مارمولک» آنقدر حساسیت برانگیز می‌شود و بعداز نمایش فیلم به این مسئله پی بردند. من فیلم «لیلی با من است» را به مراتب با سختی و مشقت بیشتری ساختم تا فیلم «مارمولک». در آن زمان مخالفت‌ها برای ساخت «لیلی با من است» بسیار زیاد بود. متاسفانه دیدگاه‌ها نسبت به ممیزی با نگاه‌های جامعه بسیار متفاوت است.

همچنین همایون اسعدیان نیز که در برنامه دی شب حاضر شده بود، درباره حضور روحانیون در قاب سینما گفت: وقتی می‌گوییم روحانیت در قاب سینما باید دید آیا حضور روحانیون و نقششان در آثار سینمایی مد نظر است یا حضور روحانیون در کنار سینماگران را مد نظر قرار می‌دهیم. همچنین اینکه مثلا وظیفه نگارش فیلمنامه را برای روحانیون قائل باشیم درست نیست.

وی ادامه داد: چون روحانیون باید به وظایف خود برسند و می‌توانند در زمینه سینما مشارکت داشته باشند نه اینکه مجبور به فیلمنامه نویسی شوند. اینکه بخواهیم قواعد تعریف شده را طور دیگری ارائه دهیم و وظایف جدیدی برای سینما تعریف کنیم مناسب نیست.

اسعدیان با اشاره به تفاوت دارم با سخنرانی گفت: حرف من به این مفهوم نیست که اصول درام خدشه ناپذیر است. هنر‌ها در درون خود زایش دارند و تغییر می‌کنند اما اینکه بخواهیم باری را بر قواعد تحمیل کنیم و از یک تعریف استفاده ابزاری کنیم درست نیست. حرف من این است که چرا من موظف هستم در سینما روحانی را نشان بدهم که روحانی طراز اولی است. مثلا چرا می‌توانم یک پزشک غیر طراز را نشان دهم اما نمی‌توانم با تفکر خودم یک روحانی را به تصویر بکشم.

اسعدیان ادامه داد: ما باید روحانی را در فیلممان به تصویر بکشیم که با مخاطب ارتباط برقرار کند. تمام زیبایی فیلم «زیر نور ماه» می‌رکریمی در نشان دادن تردید یک طلبه در پوشیدن لباس روحانیت است. روحانی فیلم من ممکن است از نظر شما طراز اول نباشد اما بیشترین همدلی و تاثیر مثبت را در تماشگر گذاشته است.

اسعدیان تاکید کرد: وقتی روحانی نمی‌تواند در فیلمی صدایش را بلند کند و یا دروغ بگوید یعنی روحانی را فرازمینی دیده‌ایم. اینکه فکر کنیم همه روحانیون ما یک نگاه دارند درست نیست. قطعا روحانیت به عنوان جایگاه یک معلم و بعد از انقلاب هم در جایگاه قدرت دارایشان و منزلت است اما شاید نتواند در زمینه سینما برای هنرمندان قالب تعیین کند چون در تخصصشان نیست. همانطور که در تخصص من نیست که بالای منبر بروم.

کارگردان «طلا و مس ادامه داد: ما فیلم می‌سازیم که حال مردم را خوب کنیم و حال مردم را خوب کردن صرفا به من خنداندن آن‌ها نیست. بلکه باید به مردم امید دهیم و سلیقه‌شان را یک پله هم که شده ارتقا بدهیم. بخشی از سینما سرگرمی است و ما اگر در سال ۱۰ فیلم هم داشته باشیم که در ارتقا سطح فرهنگی مردم موثر باشند موفق عمل کرده‌ایم. مهم این است که آثارمان مبتذل نباشند نه اینکه همه فیلم‌هایمان به اعتلا فرهنگ کمک کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز