خبرگزاری کار ایران

رئیس شورای شهر تهران:

زنگنه عقلانی‌ترین تصمیمات را گرفته است/ آیت‌الله هاشمی پدر حرکت ساخت مترو است

asdasd
کد خبر : ۶۸۴۲۶۷

رییس شورای شهر تهران تاکید کرد: در زمانی که در کشور تصمیمات عقلانی گرفته نمی‌‌شود، آقای زنگنه عقلانی‌‌‌‌ترین تصمیم را گرفته و این قرارداد را امضا می‌‌‌کند که امیدواریم بتوانیم آن را به اجرا برسانیم تا باعث حمایت جدی از حمل و نقل ریلی شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محسن هاشمی در مراسم امضای قرارداد توسعه حمل و نقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر دیگر گفت: بنده سال‌ها منتظر این جلسه بودم. در زمانی که در کشور تصمیمات عقلانی گرفته نمی‌‌شود، آقای زنگنه عقلانی‌‌‌‌ترین تصمیم را گرفته و این قرارداد را امضا می‌‌‌کند که امیدواریم بتوانیم آن را به اجرا برسانیم تا باعث حمایت جدی از حمل و نقل ریلی شود.

وی با قدردانی از وزارت نفت و شرکت بهینه‌‌‌سازی مصرف سوخت که در مدت کوتاهی بعد از امضای تفاهمنامه قرارداد را امضا کردند، اظهار داشت: در اینجا یادی هم باید از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی کنیم که پدر این حرکت در کشور است. البته تصمیم ساخت مترو به قبل از انقلاب و سال ۴۸ برمی‌‌‌گردد که شرکت تاسیس شد اما ۳۰۰ متر بیشتر تونل مترو ساخته نشد. بعد از انقلاب نیز به دلایل نگرانی دلواپسان آن زمان، پروژه متوقف ماند اما با حضور بعضی نمایندگان و آقای هاشمی به عنوان رییس مجمع نمایندگان تهران و همچنین پشتیبانی آقای شیبانی و ناطق‌‌‌نوری تقاضا می‌‌‌شود فعالیت مترو تهران که مختل شده بود، آغاز شود. البته خطبه معروف در سال ۶۳ خوانده و تصویب می‌‌شود که ساخت مترو آغاز شود.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه پروژه ساخت مترو تنها پروژه‌‌ای بود که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در زمانی که ریاست مجلس را برعهده داشتند، در هیات دولت حضور یافته و از آن دفاع کردند که با تعداد کمی رای تصویب شد،‌ تصریح کرد: البته علیرغم قانون مترو که به شهرداری اجازه داده می‌‌شود، مترو ساخته شده و بودجه آن از دولت تامین شود، بدون گرفتن بودجه از دولت ساخته می‌‌شود. ایشان از بانک‌‌‌‌‌ها پول تزریق می‌‌کنند و وام‌‌‌‌ها بازپرداخت می‌‌‌شود و به این ترتیب با یک وام پنج میلیون تومانی پروژه آغاز می‌‌شود و امروز ۹ شرکت قطار شهری داریم که بخش عمده شهرها دارای راه آهن شهری هستند.

هاشمی ادامه داد: مجموعا قرار است همه شهرها دارای مترو باشند و این را باید به فال نیک گرفت.

وی از مهدی هاشمی که رییس بهینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی مصرف سوخت آن زمان بود، یاد کرد و ابراز داشت: ایشان گفته بودند حال که مشغول دادن یارانه به حمام روستایی بودید، به مترو هم سوبسید داده شود بنابراین تفاهمنامه اولیه امضا شد و ما حدود ۱۱۰۰ واگن اضافه کردیم.

رئیس شورای شهر تهران ابراز امیدواری کرد از یارانه و کمک وزارت نفت برای ساخت خطوط مترو استفاده شود و خاطرنشان کرد: ما در تهران ۱۲ خط مترو  (۴۲۵ کیلومتر) داریم که چهار خط متصل به شهرهای اقماری است و مجموعا تا دو سال آینده طول خطوط مترو از ۱۰ هزار کیلومتر عبور کرده و ۱۵ میلیون سفر خواهیم داشت.

هاشمی افزود: این پروژه علاوه بر اینکه بومی است ایجاد اشتغال صرفه‌‌جویی در مصرف سوخت و وقت مردم را نیز در پی خواهد داشت و ترافیک را نیز کم می‌‌‌کند بنابراین دست‌‌اندارکاران امر باید کمک کنند که در اختیار مردم قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر خط شش و هفت تهران به دلیل نبود تجهیزات امکان استفاده نیست، عنوان کرد: لازم است وزارت نفت کمک کند تا با سرعت بیشتر به اتمام برسد. براساس تفاهنامه اولیه مترو هزار واگن وارد کرده و تعداد سفرها اکنون به یک میلیارد در سال رسیده است و اگر ۹.۸ سنت زودتر تخصیص یابد تسریع خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز