خبرگزاری کار ایران

معمای دو تعویض جنجالی وینفرد شفر

asdasd
کد خبر : ۶۸۳۷۵۸

در شب به یادماندنی استقلال با جوان‌هایی همچون صیادمنش، قائدی، حسینی، سهرابیان و حتی طارق همام، اصرار شفر به بازی گرفتن از الحاجی گرو به پرسشی بحث‌برانگیز بدل شد. سوال را می‌شود خلاصه پرسید: سرمربی استقلال تا چه زمان این بازیکن را در دایره تفکرات خودش قرار خواهد داد؟

به گزارش ایلنا، 10 دقیقه ابتدایی که سراسیمگی در بازی استقلال موج می‌زد را کنار بگذارید. 10 دقیقه پایانی را اما باید دوباره در ذهن مرور کرد؛ جایی که استقلال تا آستانه از دست دادن پیروزی ارزشمندش پیش رفت. آنجا که اگر سیدحسین حسینی آن واکنش حیرت‌انگیز را انجام نمی‌داد یقینا استقلال گل دوم را هم می‌خورد.

در آن دقایق استقلال همه آنچه ساخته بود را در حال از دست رفتن می‌دید؛ وضعیتی که ریشه در دو تعویض نا‌به‌هنگام داشت. جایی که بی‌دلیل گرو و نویمایر جای بهترین‌های استقلال را گرفتند! چرا وقتی شفر گزینه مناسبی برای تعویض ندارد، به تعویض اصرار دارد در حالی که سربازان داخل میدانش هم اثری از خستگی در ساق‌های خود ندارند؟

در شب به یادماندنی استقلال با جوان‌هایی همچون صیادمنش، قائدی، حسینی، سهرابیان و حتی طارق همام، اصرار شفر به بازی گرفتن از الحاجی گرو به پرسشی بحث‌برانگیز بدل شد. سوال را می‌شود خلاصه پرسید: سرمربی استقلال تا چه زمان این بازیکن را در دایره تفکرات خودش قرار خواهد داد؟ پیوستگی و اصرار شفر در به‌کارگیری گرو در شبی که جوان‌هایش درخشش محسوسی در ترکیب اصلی داشتند، نشانه‌هایی از علاقه بی‌حد و حصر سرمربی استقلال به این بازیکن را نمایان می‌کند، اما پیرمرد باتجربه هر قدر هم به گرو گرایش داشته باشد، تا نقطه معلومی می‌تواند پیشروی کند و بعد از آن باید تصمیم‌های تازه‌ای در قبال این بازیکن اتخاذ کند. یا شفر این را می‌داند و یا اینکه خودش هم هنوز به این باور نرسیده که گرو باری از روی دوشش برنمی‌دارد که نتیجه این تفکر می‌شود قربانی کردن جوان‌هایی که حق‌شان بود تا آخرین لحظه در میدان بازی باشند و روح و جسم دایی را با پاس‌های خلاقانه و سرعت شگفت‌آورشان آزار دهند.

از منظر دیگری هم می‌شود به تصمیم پیرمرد نگریست. شاید این آخرین فرصت‌هایی است که او تقدیم گرو می‌کند! فرصت‌هایی که عرصه را برای مهاجم نیجریه‌ای باز می‌گذارد تا همچنان به بودن در استقلال امیدوار بماند اما مگر با این عملکرد می‌شود؟ گرو تا امروز در بهره‌برداری از فرصت‌ها، بسیار بی‌استعداد بوده و حتی یک حرکت منجر به گل در ترکیب استقلال نداشته است. شاید اگر شفر خود عامل جذب گرو در استقلال نبود و این بازیکن از کانال‌های دیگری به استقلال ملحق شده بود، در روزی که جوان‌ها نمایش بی‌نقصی در ترکیب استقلال ایفا کردند هیچ‌گاه حکم به خروج آنها از میدان و بازی گرفتن از گرو نمی‌داد. این علاقه اما سبب شده الحاجی جای بازیکنی را در ترکیب استقلال بگیرد که در بهترین فرم بدنی خود قرار داشت؛ بازیکنی که با ایجاد موقعیت‌های پی در پی بارها خط دفاع سایپا را آزار داد. حال شاید دیگر بازیکنان می‌توانستند مستحق‌تر از صیادمنش باشند اما او چرا؟

بدون شک مربی باتجربه‌ای همچون شفر تعویض‌هایش را با برنامه‌ریزی انجام می‌دهد و این‌گونه نیست که فقط بازیکنی را از زمین بیرون ببرد تا تنها تعویضی انجام داده باشد‌ و گزینه‌ای را از روی نیمکت جانشین بازیکنانی کند که در ترکیب تیمش نمایش تحسین‌برانگیزی داشتند. یقینا شفر به مسائلی اندیشیده و شاید دلایل مشترکی در بازی گرفتن از نویمایر هم داشته است؛ بازیکنی که همچون گرو در دقایق پایانی جای مهدی قائدی را گرفت و او هم وضعیت فنی امیدوارکننده‌ای نداشت.

در این میدان مهدی قائدی هم یکی از بهترین‌ها بود. او با پاس‌های نرم و چیپ‌گونه‌اش بارها مهاجمان استقلال را در موقعیت گلزنی قرار داد. بگذریم که تبریزی از چندین موقعیتی که همین قائدی برایش ایجاد کرد نتوانست در راه گلزنی بهره بگیرد، اما این موقعیت‌نشناسی، نافی عملکرد ارزشمند قائدی نیست. در واقع سوالی که در قبال بیرون رفتن صیادمنش از ترکیب استقلال وجود دارد، درباره مهدی قائدی هم صدق می‌کند. بنابر این باید سوال را این‌گونه مطرح کنیم؛ چرا مهدی قائدی و اللهیار صیادمنش در بهترین فرم بدنی جای خود را به بازیکنانی دادند که ورودشان هرگز برای استقلال منشا حرکتی تازه به‌سوی دروازه سایپا نبود؟

بار دیگر که به دقایق پایانی بازی بنگریم و وضعیت فنی استقلال را مرور کنیم به این نتیجه می‌رسیم که در آن دقایق استقلال تا آستانه باز شدن دروازه‌اش هم پیش رفت. بی‌شبهه اگر درخشش سیدحسین حسینی در واپسین ثانیه‌های بازی نبود، استقلال برنده این بازی لقب نمی‌گرفت.

در دقایق پایانی استقلال به‌دلیل از دست دادن دو نیروی سریع و تکنیکی خود به‌شدت عقب نشست و در لاک دفاعی فرو رفت. گرو و نویمایر نه در بازی دفاعی و تخریب حریف موفق بودند و نه در ایجاد موقعیت تازه‌ای. آنها فقط به میدان رفتند تا تعویضی انجام شده باشد، نه اینکه عملیات دفاعی استقلال بهتر انجام شود یا موقعیت گل تازه‌ای پدید آید!

وینفرد شفر اگر با این نیت که دوباره دو بازیکن خارجی‌اش را آزمایش کرده باشد تا آخرین فرصت‌ها را هم در اختیارشان قرار داده باشد، انتقاد کمتری به تصمیمش وارد است. به هرحال او باید بداند که با این دو بازیکن می‌تواند تا انتهای فصل حرکت کند یا خیر. در نیم‌فصل فرصت مناسبی است تا بازیکنان ایده‌آل‌تری را به‌جای این دو به خدمت گرفت تا هم شفر در رودربایستی با بازیکنانی که خود عامل حضورشان در ایران بوده قرار نگیرد و هم استقلال از وجود خارجی‌هایش بیش از این لطمه نبیند.

بازی با سایپا اما سوای این دیدگاه به‌خصوص دقایق پایانی، هشداری تازه و جدی بود برای شفر و همکارانش تا نسبت به تکرار این تعویض‌ها حساس‌تر باشند؛ پیرمرد دقیقا در حالی که با سرعت 120 کیلومتر پیش می‌رفت پایش را به شدیدترین شکل ممکن روی ترمز گذاشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز