خبرگزاری کار ایران

آمار گمرک نشان می دهد؛

افزایش ۷۶ درصدی صادرات به عراق و افغانستان در ۶ ماهه امسال

asdasd
کد خبر : ۶۸۳۵۰۴

صادرات ایران به عراق در شش ماهه نخست سال جاری از نظر ارزشی نسبت به سال گذشته ۴۵ درصد و صادرات به افغانستان در مدت مشابه ۳۱ درصد رشد داشته است.

به گزارش ایلنا، براساس آمار منتشر شده از سوی گمرک ایران صادرات ایران به کشور عراق در شش ماهه نخست سال جاری با ۴۵ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ۴ میلیارد و ۵۶۴ میلیون دلار رسیده است.

وزن کالاهای صادر شده به عراق در این مدت ۹۶۱۸ هزار تن بوده است. صادرات ایران به عراق از نظر سهم ارزشی از کل صادرات کشور ۱۹.۷ درصد و از نظر درصد تغییرات ارزش نسبت به شش ماهه نخست سال گذشته ۴۵ درصد رشد داشته است.

همچنین در طول این مدت صادرات به این کشور همسایه از نظر درصد تغییرات وزنی نیز شاهد افزایش ۴۵ درصدی بوده است. بر این اساس کشور عراق بعد از چین دومین بازار هدف صادراتی ایران بوده است.

فعالان اقتصادی می گویند از نظر تنوع صادراتی، عراق بیشترین خرید کالاهای تولید شده در ایران را در بین سایر کشورهای دنیا در اختیار دارد. با این حال بیشتر صادرات ایران به عراق را صادرات ریالی تشکیل می دهد. از سوی دیگر صادرات ایران به افغانستان نیز در شش ماهه نخست سال جاری به به یک میلیارد و ۶۶۸ میلیون دلار رسیده است.

آمار منتشر شده از سوی گمرک ایران نشان می دهد که در شش ماهه نخست سال جاری صادرات به افغانستان به ۳۲۲۵ هزار تن رسیده که این رقم از نظر درصد سهم ارزشی از کل صادرات کشور ۷.۲ درصد و از نظر وزنی ۱۵ درصد رشد داشته است.

همچنین آمارهای منتشر شده نشان می دهد که درصد صادرات به افغانستان از نظر تغییرات ارزش نسبت به شش ماهه نخست سال ۹۶، ۳۱ درصد افزایش یافته است. نکته مهم آن است که افغانستان سال گذشته در بین ۲۰ کشور اول هدف صادراتی ایران قرار داشت اما در شش ماهه نخست سال جاری این کشور به چهارمین بازار هدف صادراتی ایران تبدیل شده است. همزمان بانک مرکزی در بخشنامه ای پیمان سپاری ارزی برای صادرات به عراق و افغانستان نیز که پیش از این الزامی نبود را الزامی کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز