خبرگزاری کار ایران

رجب طیب اردوغان:

به ملک سلمان گفتم که سرکنسول سعودی رفتاری نامناسب و بی‌پروا دارد

asdasd
کد خبر : ۶۸۲۹۱۹

رئیس‌جمهوری ترکیه گفت که در جریان رایزنی تلفنی با پادشاه عربستان، مساله نامناسب بودن رفتار سرکنسول سعودی را مطرح کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم،‌ «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه پس از بازگشت از مولداوی در جمع خبرنگاران گفت که به هیأت اعزامی سعودی گفتم رفتار سرکنسول شما مناسب و محتاطانه نیست و  درک ماهیت رفتار او سخت است.

اردوغان در ادامه افزود: «من در تماس تلفنی با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی او را در جریان رفتارهای نامناسب محمد العتیبی، کنسول سعودی قرار دادم و او نیز این انتقاد را کاملا پذیرفت».  

اردوغان در موضوع خاشقجی نیز بر لزوم شفافیت کامل سعودی‌ها در مورد  سرنوشت این روزنامه‌نگار منتقد تأکید کرد. 

وی گفت: «ترکیه تمام اقدام‌های لازم برای افشای سرنوشت خاشقجی و چگونگی ناپدید شدنش را انجام می‌دهد و تمام نهادهای مربوط شبانه‌روز روی این پرونده کار می‌کنند زیرا این مسأله مهمی است که نمی‌توان از آن گذشت».  

هیأت سعودی به ریاست «خالد فیصل» امیر مکه با دستور پادشاه سعودی در تاریخ ۱۱ اکتبر وارد ترکیه شد و طی دیدار با اردوغان، در تلاش برای سرپوش گذاشتن بر بحران ناشی از موضوع ناپدید شدن خاشقجی بوده است. 

اردوغان و خالد فیصل در مذاکرات خود بر تشکیل کارگروه مشترک برای تحقیق در پرونده خاشقجی به توافق رسیدند. 

صبح روز شنبه، «سعود بن عبدالله المعجب» دادستان سعودی، حداقل یک ساعت پس از تماس تلفنی اردوغان با ملک سلمان اعلام کرد که طی تحقیقات اولیه مرگ خاشقجی بر اثر مشاجره و درگیری با افراد کنسولگری تایید شده است. وی در ادامه خبر بازداشت ۱۸ نفر در همین زمینه را اعلام کرد که طبق گفته یک منبع رسمی همگی سعودی هستند. اما جزئیات بیشتری از نحوه قتل و مکان جسد خاشقجی ارائه نشده است.

مقام‌های سعودی و ترک ابتدا روایت‌های متناقضی را از مکان خاشقجی بیان کردند به گونه‌ای که آنکارا بر حضور او در کنسولگری اصرار داشت و عربستان به طور کامل این موضوع را تکذیب و تأکید می‌کرد که او پس از اتمام مراحل اداری از این مکان خارج  شده است. 

پس از ناپدید شدن خاشقجی و به دنبال آن سیل اتهام‌های وارده به ریاض، سرکنسول سعودی درهای این ساختمان را به روی خبرنگاران رویترز گشود و بر عدم حضور او در این مکان تأکید کرد. 

اما العتیبی اخیرا و اندکی قبل از آغاز به کار تیم تحقیقاتی مشترک در بازرسی از منزلش از ترکیه به عربستان بازگشت. این در حالی است که او مقر کنسولگری را پس از ناپدید شدن خاشقجی ترک نکرده بود. 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز