خبرگزاری کار ایران

تقدیر «واشنگتن پست» از نقش اردوغان در افشای قتل خاشقجی

asdasd
کد خبر : ۶۸۲۴۸۲

روزنامه «واشنگتن پست» در مقاله‌ای با تقدیر از نقش ترکیه در روند کشف حقیقت پرونده روزنامه‌نگار منتقد سعودی، تلاش‌های این کشور را فراتر از تحقیق صرف توصیف کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از آناتولی،‌ روزنامه آمریکایی واشنگتن پست از اعمال فشار «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه برای افشای قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی تقدیر کرد. 

این روزنامه در مقاله‌ای تأکید کرد که فعالیت ترکیه بیش از یک تحقیق صرف در زمینه ناپدید شدن خاشقجی بود.

این روزنامه در ادامه تأکید کرده است: «ترکیه با جلب توجه افکار جهان به شیوه قتلی که در خاک کشورش با وقاحت تمام و تحت حمایت یک کشور دیگر صورت گرفته بود، این بحران را تشریح کرد». 

این روزنامه آمریکایی نوشت که جزئیات جنایت قتل خاشقجی در رسانه‌های ترکیه و جهان منتشر شد.

واشنگتن‌پست تبیین کرد که اردوغان با متهم کردن طرف سعودی به مانع‌تراشی در روند تحقیق پرونده خاشقجی، فشار زیادی را از سوی جامعه بین‌المللی به این کشور وارد کرد. 

چندی پیش اردوغان از اظهارات مقام‌های سعودی در مورد عدم ثبت تصاویر در دوربین‌های کنترل کنسولگری سعودی، ابراز تعجب کرده بود. 

رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: «آیا امکان دارد که در کنسولگری سعودی،‌ مکان وقوع حادثه سیستم‌های دوربین مداربسته وجود نداشته باشد؟! این سیستم‌ها حتی تصویر گنجشکی خارج از ساختمان را ثبت می‌کنند این در حالی است که می‌دانیم کنسولگری مجهز به مدرن‌ترین دوربین‌هاست».  

روزنامه واشنگتن پست نقش مهم برخی اطلاعات درز پیدا کرده از ترکیه برای تضمین تداوم توجه جهان به این موضوع را تحسین کرد. 

این روزنامه افزوده است که نقش ترکیه در غیر فعال کردن تلاش‌های سعودی برای انکار دخالت در قتل خاشقجی و نیز دور کردن دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا از نزدیک‌ترین متحد عربی خود سهم بسزایی داشته است. 

ریاض در ساعات اولیه صبح روز شنبه قتل خاشقجی بر اثر مشاجره با مقام‌های سعودی در کنسولگری استانبول را تایید و از بازداشت ۱۸ سعودی در این زمینه خبر داد. 

عربستان هنوز مکان جسد خاشقجی را اعلام نکرده است. 

به دنبال این حادثه، «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی مسئولان برجسته از جمله «احمد العسیری» معاون رئیس دستگاه اطلاعات سعودی و نیز «عبدالله القحطانی» مشاور دربار پادشاهی را برکنار و دستور تشکیل کمیته‌ای به ریاست «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور به منظور بازسازی ساختار کلی دستگاه اطلاعات را صادر کرد.

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» روز گذشته طرحی را برای قربانی‌سازی احمد العسیری در قضیه قتل خاشقجی فاش کرد.   

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز