خبرگزاری کار ایران

آخرین مقاله جمال خاشقچی در «واشنگتن پست» منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۶۸۱۹۰۸

روزنامه واشنگتن پست آخرین مقاله روزنامه‌‌نگار منتقد سعودی را منتشر کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، روزنامه واشنگتن پست شامگاه گذشته -چهارشنبه- آخرین ستون «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار سعودی، را منتشر کرد که از دوم اکتبر و پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شده است. 

در یادداشتی با عنوان «آنچه دنیای عرب بیش از هر چیز به آن نیاز دارد، آزادی بیان است»، خاشقجی درباره آزادی مطبوعات در دنیای عرب نوشت. 

وی نوشت که پس از خواندن گزارش «آزادی در جهان در سال ۲۰۱۸» از سوی سازمان غیردولتی «خانه آزادی» به درک عمیقی رسیده است. 

در این گزارش آمده است: «تنها یک کشور عرب وجود دارد که در این گزارش از آن به‌عنوان “آزاد” نام برده شده است. آن کشور تونس است. پس از آن اردن، مراکش و کویت قرار دارند و از آن‌ها با عنوان “تاحدی آزاد” نام برده شده است. باقی کشورهای عرب “غیرآزاد” عنوان شده‌اند. در نتیجه، عرب‌های ساکن این کشورها یا بی‌اطلاع هستند یا اطلاعات غلط به آنها داده می‌شود. آنها نمی‌توانند مسائلی را که در منطقه و زندگی روزمره شاهدش هستند بررسی کنند و درباره‌اش به بحث بنشینند. روایت دولت بر روان جامعه حکم‌فرمایی می‌کند و گرچه بسیاری آن را باور نمی‌کنند، بخش بزرگی از جامعه قربانی این روایت اشتباه می‌شوند. متاسفانه، بعید به نظر می‌رسد که این وضعیت تغییر کند.»

وی در ادامه نوشت: «دنیای عرب به نسخه‌ای مدرن از رسانه بین‌المللی نیاز دارد تا شهروندانش بتوانند از اخبار جهان باخبر شوند. آنچه بیش از هر چیزی اهمیت دارد این است که جایگاهی برای شنیده شدن صدای مردم عرب فراهم کنیم. ما از فقر، سوءمدیریت و تحصیلات پایین رنج می‌بریم. مردم عرب، با ایجاد فضاهایی مستقل و بین‌المللی که از پروپاگاندای نفرت‌افکن دولت‌ها به دور باشد، می‌توانند درباره مشکلاتی ساختاری سخن بگویند که جوامع‌شان با آن دست به گریبانند.»

در بالای این مقاله، «کارن آتیا»، ویراستار روزنامه، در یادداشتی نوشته است: «این یادداشت را یک روز پس از گزارش ناپدید شدن خاشقجی در استانبول، از طرف مترجم و دستیارش دریافت کردم.»

در ادامه آمده است: «واشنگتن پست به امید این‌که جمال برگردد از چاپ آن صرف‌نظر کرد. امیدوار بودم که او بازگردد و به کمک یکدیگر این مقاله را ویراستاری کنیم. ما اکنون باید قبول کنم که بنا نیست چنین شود. این آخرین مقاله خاشقجی است که در واشنگتن پست آن را ویراستاری می‌کنم. این ستون به‌خوبی نشانگر تعهد و شور او برای آزادی در جهان عرب است. آزادی‌ای که از قرار معلوم به بهای جان او تمام شد. از این‌که او واشنگتن پست را برای انتشار مقاله‌های خود انتخاب کرد و شانس همکاری را با او را برای من فراهم آورد، متشکرم».

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز