خبرگزاری کار ایران

معاون سازمان توسعه تجارت ایران:‌

نباید با صادرات ارزان منابع داخلی کشور را حراج کرد

asdasd
کد خبر : ۶۸۱۵۹۸

معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران ضمن تشریح نگاه دولت به صادرات گفت: دولت صادرات را به عنوان یکی از محورهای توسعه قبول دارد با این حال نباید اجازه داد منابع داخلی در کشور به ارزان‌ترین قیمت حراج شود.

به گزارش ایلنا از شاتا، محمدرضا مودودی ضمن بیان این نکته با اشاره به صادرات سیب‌زمینی به عراق گفت: اقلامی مانند سیب زمینی با سهم یارانه‌ای تولید می‌شوند به این صورت که انرژی، نیروی انسانی و هرآنچه برای تولید این محصولات مورد نیاز است، سهم یارانه‌ای دارد.

وی در توضیح این موضوع اضافه کرد: زمانی که صادرات با سوخت ارزان، انرژی ارزان و... انجام می‌گیرد و محصول با قیمت پایین به خارج از کشور صادر می‌شود در واقع کشورهای هدف را نیز در یارانه‌هایی که به محصول تعلق گرفته سهیم کرده‌ایم.

مودودی ادامه داد: یارانه تولید به اقلام موردنیاز مردم نظیر سیب زمینی در شرایطی اعطا می شود که مصرف کننده داخلی با قیمت مناسب محصولات مورد نیاز خود را تهیه کند نه اینکه محصولات با قیمت پایین در اختیار کشورهای خارجی قرار گیرد.

وی در ادامه با اشاره به افزایش تقاضای کشورهای همسایه به واردات از ایران گفت: با توجه به افزایش نرخ ارز ، تجار خارجی به واردات از ایران روی آوردند و تقاضا در این زمینه بسیار شدت یافت،‌اما تا زمانی که قیمت‌ها تعدیل نشود نمی‌توان ادعا کرد صادرات برای ما سودآور بوده‌است و این اتهام به سمت صادرات است که منابع ملی را به نفع خود مصادره می‌کند.

معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران همچنین صادرات و ارزآوری را نیاز اصلی کشور در شرایط اقتصادی فعلی دانست و افزود: با این حال نباید اجازه داد انرژی ارزان به گونه‌ای باشد که کشورهای همسایه نیز از آن بهره ببرند. در واقع اگر صادرات با این شرایط انجام گیرد پایدار نیست.

محمدرضا مودودی در ادامه با بیان اینکه نسبت توان تولیدی به صادرات بسیار بیشتر است، گفت: با توجه به توان تولیدی در کشور به نظر نمی‌رسد صادرات نیاز بازار داخلی را تحت‌الشعاع قرار داده ‌باشد و در واقع رقم صادرات نسبت به توان تولیدی بسیار کم است.

وی با اشاره به آمارصادرات سیب زمینی اضافه کرد: برای مثال رشد صادرات سیب زمینی به لحاظ وزنی 158درصد اعلام شده، که وزن صادرات این محصول بنا بر آمار از 79هزار تن به 148هزار تن رسیده است. اما آیا توان تولید سیب‌زمینی در کشور همین اندازه است؟

معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر نقش ارائه آمار و اطلاعات افزود: لازم است آمار سطح زیر کشت و توان تولیدی در این زمینه به صورت دقیق اعلام شود تا بتوان درباره کمبود یک کالا تصمیم‌گیری درست کرد. منطقی است که صادرات در صورت تامین نیاز داخلی انجام شود اما تصمیم‌گیری در این زمینه بدون توجه به آمارها و منطق ریاضی امکان‌پذیر نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز