خبرگزاری کار ایران

از علاقه شخصی وزیر تا تحقق رویای بانوان

ورود بانوان به آزادی همچنان ممنوع است

asdasd
کد خبر : ۶۷۹۹۶۸

حضور احتمالی پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا و ابعاد بین‌المللی این مسابقه، بار دیگر توجه‌ خیلی‌ها را به جای خالی بانوان ایرانی روی سکوهای ورزشگاه آزادی جلب می‌کند.

به گزارش ایلنا، در مسابقات حساسی که پرسپولیس پیش رو دارد، حتی خیلی‌ها هر یک صندلی خالی ورزشگاه را حقی می‌دانند که دارد از بانوان ضایع می‌شود. در این بین اما صحبت‌هایی که از سوی مسوولان مطرح می‌شود، دلگرم‌کننده است. وزیر ورزش از علاقه شخصی‌اش برای ورود خانواده‌ها به ورزشگاه‌ها گفته و گرچه از این علاقه تا تحقق رویای بانوان راهی طولانی است اما همین بیان ساده می‌تواند امیدواری بزرگی باشد به باز شدن درهای ورزشگاه. حتی اگر در بازی حساس پرسپولیس مقابل السد تحقق نیابد یا امکانش برای فینال احتمالی فراهم نشود.

 

هرچه حضور نمایندگان ایران در رویدادهای بین‌المللی پررنگ‌تر می‌شود و هرچه دنیا توجهش را بیشتر به برگزاری مسابقاتی معطوف می‌کند که به میزبانی ایران برگزار می‌شوند، جای خالی خانواده‌ها در استادیوم‌ها بیشتر و بیشتر به چشم می‌آید. در کنارش هم موجی از اظهارنظر مسوولانی که از تمایل قلبی‌شان برای گشودن درهای ورزشگاه‌ها به روی خانواده‌ها می‌گویند و هواداران را به تدارک زیرساخت‌های لازم برای مهیا کردن شرایط این حضور امیدوار می‌کنند.

حالا که بازی برگشت پرسپولیس مقابل السد در مرحله نیمه نهایی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در پیش است و احتمال راهیابی این تیم به فینال رقابت‌ها هم وجود دارد، ابراز علاقه برای تماشای خانوادگی بازی به سطح وزارت رسیده است. مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان اعلام کرده: «شخصا علاقه‌مند هستم که خانواده‌ها در روز بازی با السد و ان‌شاءا... فینال لیگ قهرمانان آسیا حضور داشته باشند.»

این علاقه‌مندی وزیر ورزش اما واقعاً یک علاقه‌مندی شخصی ساده است و برخلاف برداشت‌هایی که ممکن است از آن بشود، حداقل برای بازی برگشت پرسپولیس مقابل السد و یا حتی فینال لیگ قهرمانان آسیا به حضور خانواده‌ها در ورزشگاه آزادی منجر نخواهد شد.

البته که هم فیفا و هم ای‌اف‌سی بارها به طور زیرپوستی بابت تماشای خانوادگی فوتبال به فدراسیون فوتبال هشدارهایی را داده‌اند. حتی اینفانتینو، رییس فدراسیون جهانی فوتبال در آخرین سفری که به ایران داشت، به مهدی تاج تأکید کرد که اگر مجوز حضور بانوان در ورزشگاه‌ها صادر نشود، دیگر به ایران نخواهد آمد. همه اینها اما باعث نشده که تا به حال این هشدارها به صورت رسمی و علنی از سوی فیفا و ای‌اف‌سی اعلام شود.

نمونه بارزش هم فهرست نواقصی است که اخیراً کنفدراسیون فوتبال آسیا برای اصلاح ورزشگاه آزادی به فدراسیون فوتبال ارسال کرده است. در هیچ یک از موارد این فهرست بلند بالا، اثری از الزام برای مناسب‌سازی ورزشگاه جهت حضور بانوان وجود ندارد. در حالی که همه می‌دانیم مناسب‌سازی ورزشگاه، یکی از نخستین قدم‌ها برای مهیا کردن شرایط حضور بانوان در ورزشگاه‌ها، به حساب می‌آید. تفکیک سرویس‌های بهداشتی، اصلاح ورودی‌ها، تونل‌ها و تعبیه مکان‌هایی برای تفتیش بدنی بانوان پیش از ورود به ورزشگاه، همه از نخستین اقداماتی است که برای ورود بانوان به ورزشگاه‌ها باید انجام شود اما هیچ برنامه‌ای برای انجامش وجود ندارد. حداقل فعلاً و تا پیش از برگزاری بازی پرسپولیس در نیمه نهایی و فینال احتمالی.

از طرف دیگر براساس قوانین برگزاری مسابقات لیگ قهرمانان آسیا، کشورها با هر قوانینی که از ابتدای یک دوره در مسابقات حاضر شده‌‌‌اند تا پایان آن دوره هم براساس همان قوانین عمل می‌کنند. به طور مثال وقتی از ابتدای این دوره از رقابت‌های آسیایی، رقابت‌های تیم‌های ایرانی و عربستانی باید در کشور سوم برگزار می‌شده، امکان این وجود ندارد که در اواسط دوره، این قانون برداشته شود. بحث تماشای خانوادگی مسابقات هم چیزی شبیه به همین است و وقتی از ابتدای رقابت‌ها، چنین اتفاقی در فوتبال ایران نیفتاده، قطعاً در صورت برگزاری فینال در آزادی هم چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.

نکته اما اینجاست که با صعود پرسپولیس به مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا و صعود احتمالی‌اش به فینال، این مسابقه دیگر از ابعاد باشگاهی، ملی و قاره‌ای خارج می‌شود و کاملاً جنبه بین‌المللی پیدا می‌کند. همین جنبه بین‌المللی فینال است که می‌تواند یکبار دیگر جای خالی بانوان ایرانی در ورزشگاه‌های فوتبال را به یادمان بیاورد.

شاید جای خالی‌شان را در رقابت‌های پیش رو، مردان پر کنند، شاید هم صندلی‌های‌شان خالی بماند و حسرت نشستن‌شان بر آن صندلی‌ها در تصاویر ارسالی از ورزشگاه آزادی توی ذوق بزند اما همه اینها یکبار دیگر حق مسلم بانوان برای حضور در ورزشگاه‌ها را یادآوری می‌کند و تلنگری خواهد بود برای مسوولان تا زمینه را برای حضور آنها فراهم کنند.

از علاقه شخصی مسوولان تا تحقق رویای بانوان، شاید در ظاهر مسیری طولانی و پر فراز و نشیب باشد اما مسیر آن از همین قدم‌های ساده برای اصلاح سخت‌افزاری ورزشگاه‌ها و فرهنگ‌سازی برای حضور آنها شروع می‌شود.

گزارش: بهناز میر مطهریان

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز