خبرگزاری کار ایران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد:

۹۲۰ میلیارد تومان گردش مالی بازی‌های رایانه‌ای / مجوز ۹ سامانه وی او دی باطل شد

asdasd
کد خبر : ۶۷۸۷۲۲

نمایندگان مجلس از پاسخهای وزیر ارشاد درباره نظارت بر سامانه‌های وی او دی و بازیهای رایانه‌ای قانع نشدند و به وی دو کارت زرد دادند

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز چهارشنبه ۱۸ مهر در پاسخ به سؤال احمد پژمانفر پیرامون نبود نظارت کافی در بازی‌های رایانه‌ای گفت: ما بر بازی‌های رایانه‌ای نظارت داریم و این نظارت در مراحل مختلف صورت می‌گیرد ما از میان ناشران متقاضی به ۱۵ ناشر برای انتشار بازی‌های رایانه‌ای خارجی مجوز دادیم و این بازی‌ها قبل از انتشار نیاز به صدور پروانه و رد بندی سنی است. همچنین بازی‌های رایانه‌ای موبایلی تا هفت روز پس از عرضه زیر نظر قرار می‌گیرند و بعد مجوز آنها صادر می‌شود.

صالحی با اشاره به نظارت جدی بر رایانه‌ای ایرانی گفت: از حدود ۱۰ هزار بازی موبایلی بررسی شده حدود ۲۴۵ بازی عرضه آنها ممنوع شده است و بازی‌های رایانه‌ای کنسولی و موبایلی ایرانی قبل از انتشار ردبندی سنی می‌شود که در حوزه بازی‌های کنسولی ۳۴۰۰ بازی و در حوزه بازی‌های موبایلی تاکنون ۱۸ هزار بازی موبایلی مجوز گرفته‌اند.

وزیر ارشاد با اشاره به نظارت بر ف روشگاه‌ها و گیم‌نت‌ها گفت: ۳۵ هزار فروشگاه و ۴۵۰۰ گیم‌نت در سال گذشته بررسی شدند که ۴۴۰ واحد متخلف شناسایی و به مراجع ذیربط معرفی شدند. همچنین از بین سایت‌ها و لینک‌هایی که بازی‌ها را در اختیار قرار می‌دهند حدود هفت هزار لینک به کمیته مصادیق ارجاع داده شد.

وی با اشاره به اینکه در فضای مجازی امکان راه‌اندازی آدرس جدید وجود دارد گفت: باید برای جلوگیری از تخلف حوزه حمایتی را تقویت کنیم تا بازی‌سازان ایرانی بازی‌هایی را بسازند که به فرهنگ ما کاملاً توجه کنند و خوشبختانه در این مسیر روند رو به جلویی داشتیم و تعداد بازی‌های ایرانی در سال ۹۰ از ۹۴ بازی به ۱۹۰ بازی در سال ۹۶ افزایش پیدا کرده است.

صالحی با اشاره به گردش مالی بازی‌های رایانه‌ای گفت: در سال ۹۴ گردش مالی ۴۶۰ میلیارد تومان بود و در سال ۹۶ این میزان گردش ۹۲۰ میلیارد تومان شده است که رشد خوبی است و ۱۴ درصد این گردش مالی متعلق به بازی‌های ایرانی است و باید حمایت‌های خود را در این مسیر افزایش بدهیم.

وزیر ارشاد همچنین در پاسخ به سؤال دیگر احمد پژمانفر پیرامون نظارت بر سامانه‌های وی او دی در شبکه نمایش خانگی گفت: در سال‌های گذشته مرکز سامانه‌های آنلاین ویدئویی ۱۹ مجوز برای فعالیت در عرصه وی او دی صادر کرده است این مجوزها بعد از بررسی صلاحیت مدیران و تعهداتی گرفته می‌شود و همچنین استعلام‌ها صادر می‌شود.

وی ادامه داد: در سال ۹۶ مجدداً مجوزهای صادرشده بررسی شد و از میان ۱۹ مرکز مجوز گرفته فقط مجوز ۱۰ مرکز تمدید شد و مجوز ۹ مرکز تمدید نشد.

صالحی ادامه داد: ما بر این مؤسسات نظارت‌های پایه‌ای داریم و تمام فیلم‌ها و سریال‌ها قبل از بارگذاری بازبینی و پروانه نمایش می‌گیرد و این مسا له برای فیلم‌های خارجی نیز مصداق دارد هر چند برخی از فیلم‌های خارجی از قبل مجوزهای لازم را از شبکه نمایش خانگی دریافت کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه حدود ۶۰ هزار فیلم و سریال تاکنون در سامانه‌های وی او دی بارگذاری شده گفت: میزان تخلف بسیار کم است هر چند اگر ما بر اساس نظارت‌ها و گزارش‌هایی که دریافت می‌کنیم تخلف‌هایی را مشاهده کنیم قطعاً با آن برخورد خواهیم کرد.

وی ادامه داد: نظارتی که ما بر حوزه سامانه‌های وی او دی داریم تقریباً شبیه نظارتی است که در حوزه مطبوعات انجام می‌شود و اگر مجوز فیلم‌ها و سریال‌ها صادر می‌شود و بعد از صدور پروانه نمایش اجازه بارگذاری داده می‌شود اما اگر بعد از نمایش و بارگذاری ایرادی در آن دیده شود دوباره بررسی خواهد شد و این گونه نیست که این حوزه رها شود.

صالحی ادامه داد: در هفته آینده سامانه هوشمند نظارت بر وی او دی راه‌اندازی می‌شود تا نظارت‌ها بهتر صورت بگیرد هر چند معتقدیم باید وی او دی‌ها و سامانه‌های آنلاین داخلی تقویت شوند زیرا در صورت تضعیف این بخش فعالیت سامانه‌های خارجی که مورد تأیید ما نیست گسترش پیدا کند و به فرهنگ ما لطمه می‌زند.

در پایان جلسه امروز از نمایندگان مجلس درباره پاسخ‌های وزیر ارشاد رأی گیری شد که در باره هر دو سؤال مطرح شده نمایندگان رأی منفی دادند و اعلام کردند که از پاسخ‌های وزیر قانع نشدند و وزیر ارشاد دو کارت زرد از مجلس دریافت کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز