خبرگزاری کار ایران

یک روز قبل از ناپدید شدنش؛

خاشقجی پیامی به ملک سلمان درباره باج‌خواهی ترامپ از عربستان داده بود

asdasd
کد خبر : ۶۷۸۰۹۸

روزنامه‌نگار منتقد عربستانی یک روز قبل از ناپدید شدنش، در مصاحبه‌ای مطبوعاتی به اظهارات تحقیرآمیز رئیس‌جمهوری آمریکا علیه پادشاهی سعودی واکنش نشان داده بود.

به گزارش ایلنا به نقل از رای‌الیوم، «جمال خاشقجی» فعال و روزنامه‌نگار منتقد سعودی، یک روز قبل از ناپدیدشدنش، در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی «دویچه‌وله» آلمان به اظهارات «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا درباره مکالمه تلفنی‌اش با «سلمان بن‌عبدالعزیز» پادشاه عربستان، واکنش نشان داده بود. ترامپ در آن اظهارات گفته است: «بدون حمایت ما، عربستان سعودی نمی‌تواند دو هفته دوام بیاورد».

خاشقجی در واکنش به این اظهارات توهین‌آمیز رئیس‌جمهوری آمریکا گفته بود، ترامپ با این تصور که او از عربستان سعودی مقابل ایران حمایت می‌کند، سخت در اشتباه است.

خاشقجی گفته بود، کشورش «می‌تواند با توانمندی‌های ذاتی‌اش و گستره اسلام در این کشور از خود محافظت کند به شرطی که ائتلاف‌های خود را بازیابی کند».  

این روزنامه‌نگار سعودی، که از سه‌شنبه گذشته ناپدید شده است، در ادامه گفت‌وگو با دویچه‌وله، این اظهارات ترامپ را پیامی روشن برای «معرفی عربستان به عنوان کشوری ناتوان از دفاع از خود بدون حمایت آمریکا» ارزیابی کرده و گفته بود: «اظهارات ترامپ در واقع باج‌خواهی جدید آمریکا از عربستان نیست. بلکه این اظهارات بهره‌برداری ارزان ترامپ از طریق توهین به عربستان به منظور تقویت پایگاه‌ انتخاباتی‌اش است. چنین اظهاراتی اقتضا می‌کند که طرف سعودی به این حرف‌ها اعتراض و آن را رد کند به خصوص که ترامپ همواره به همین روال ادامه داده است».

وی در پیامی به عربستان و پادشاه کشورش تاکید کرده بود: «عربستان سعودی همچنان به ترامپ به دلیل وعده‌هایی که داده، یعنی منزوی کردن ایران در منطقه تکیه کرده است، ولی بهتر است عربستان از حالا در روابطش با ترامپ تجدیدنظر کند؛ ترامپی که موضع‌گیری‌هایش در داخل آمریکا ضعیف است».

خاشقجی همچنین گفته بود: «اگر تصور کنیم که عربستان با ایران روبه‌رو شود پس جنگی هزینه‌بَر برای هر دو طرف و کل جهان خواهد بود ولی عربستان قدرت کافی برای حمایت از خود را دارد و نیازی به آن ندارد بلکه باید بداند چه کسانی هم‌پیمانان آن هستند».

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز