خبرگزاری کار ایران

الویری در بازدید از مراکز بازیافت پسماند:

امیدواریم در پایان برنامه هزینه بازیافت با درآمد آن سر به سر شود

asdasd
کد خبر : ۶۷۵۸۸۸

کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران صبح امروز از مراکز بازیافت شهرداری تهران در آراد کوه و آبعلی بازدید کردند.

 

به گزارش ایلنا، مرتضی الویری، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در خصوص دلایل این بازدید گفت: بازدیدی که امروز داشتیم برای بهینه کردن ساختار جمع‌‌‌آوری زباله و به حداقل رساندن هزینه‌‌ها و بالابردن بهره‌‌‌وری در این قسمت بود.

وی به وضعیت بازیافت در شهر تهران اشاره کرد و اظهار داشت: موضوع بازیافت در شهر تهران از سه منظر قابل توجه است که عبارتند از میزان تولید زباله، جمع‌‌‌آوری زباله و شرایط بازیافت است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه درخصوص تولید زباله در شهر تهران تصریح کرد: متاسفانه امروز تولید زباله در شهر تهران سه و نیم برابر استاندارد جهانی است یعنی روزانه در شهر تهران با هشت و نیم میلیون نفر جمعیت حدود ۹ هزار تن زباله تولید می‌‌‌شود.

الویری ادامه داد: امروز هر نفر هزار و صدو پنجاه تا هزار و دویست گرم زباله تولید می کند و این در حالی است که استاندارد جهانی ۳۰۰ گرم و متوسط تولید زباله در ایران حدود ۷۰۰ گرم است.

وی درخصوص موضوع جمع‌‌آوری زباله خاطرنشان کرد: امروز سیستم جمع‌‌آوری زباله بسیار پرهزینه است چراکه در بسیاری از کشورها هفته‌‌ای یک بار زباله جمع‌‌آوری می‌‌‌شود اما در بخشی از قسمت‌‌‌های شهر تهران سه مرتبه زباله جمع‌‌آوری می‌‌شود که هزینه را بسیار بالا می‌‌برد.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه هرچه نرخ بازیافت زباله را بالا ببریم طبیعتا کار را اقتصادی کرده‌‌ایم، ابراز داشت: امکان این وجود دارد که بتوان هزینه جمع‌‌‌آوری زباله را از بازیافت آن پوشش داد اما در این زمینه نیز عقب هستیم.

الویری افزود: امروز حدود ۳۰۰ تن از زباله‌‌‌ها برای تولید برق استفاده می‌‌‌‌شود و به غیر از بخشی که پیمانکاران خود جمع‌‌آوری و بازیافت می‌کنند بخش عظیمی از زباله‌‌ها دفن می‌شود. کمپوست نیز که از زباله تر استحصال می‌‌شود به خاطر وجود شیشه و سوبسیدی بودن کودهای شیمیایی قدرت رقابتی لازم را ندارد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اضافه کرد: قرار است که برنامه‌‌‌هایی را داشته باشیم تا با پیدا کردن سرمایه‌‌گذاران خارجی برای تولید برق و بازیافت زباله میزان زباله‌‌های دفنی را به حداقل برسانیم.

الویری یادآور شد: متاسفانه امروز در شرایطی هستیم که سالانه ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه جمع‌آوری و دفن زباله می‌شود که امیدواریم در پایان برنامه سوم توسعه با به حداقل رساندن تولید زباله، بهبود سیستم جمع‌آوری و بازیافت به نقطه سربه‌‌سر با درآمد حاصل از زباله برسیم و یا میزان یارانه داده شده به این مجموعه را به حداقل ممکن برسانیم.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز