خبرگزاری کار ایران

کارشناسی داوری دیدار السد - پرسپولیس؛

با محسن قهرمانی از دو صحنه مشکوک به پنالتی، گل خطای السد درگیری شجاع و بونجاح

asdasd
کد خبر : ۶۷۵۶۲۱

محسن قهرمانی صحنه‌های مشکوک قضاوت داور سریلانکایی را بررسی کرد.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، پرسپولیس شب گذشته در دیدار مقابل السد در قطر به برتری رسید و توانست با گلزنی از روی نقطه پنالتی در دقایق پایانی بازی نتیجه را در خانه حریف به سود خودش در بیاورد. این دیدار چند صحنه‌ بحث برانگیز داوری هم وجود داشت.

محسن قهرمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ایلنا در خصوص قضاوت دیلان پریرای سریلانکایی اظهار داشت: نکته مهم در مورد کوبل داوری این بازی خونسردی و آرامشی بود که در طول بازی داشتند و رفته رفته هرچه دقایق بازی جلوتر می‌رفت این خونسردی بیشتر نمود پیدا می‌کرد. داور بازی بدون توجه به اینکه در نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا قضاوت می‌کند و تحت تاثیر جو و حساسیت بازی قرار بگیرد با خونسردی و آرامش بازی کرد و آن را مدیریت کرد و در مجموع نمره قبولی به قضاوت تیم داوری می‌دهم.

وی در مورد صحنه‌های مشکوک داوری بازی گفت: در این بازی 4 مورد قابل بحث وجود دارد که از آخر به اول آن را بررسی می‌کنیم. صحنه مورد بحث در مورد گل السد در دقایق پایانی بازی است که مهاجم با قاپیدن توپ از دست بیرانوند آن را وارد دروازه کرد. پیش از این قانون به این شکل بود که این موارد پای زرنگی و فرصت طلبی مهاجم گذاشته می‌شد و گل مورد قبول بود و اگر خاطرتان باشد در جام‌های جهانی هم گل‌های به این شکل دیده می‌شد ولی قانون جدید می‌گوید تا زمانی که دروازه‌بان با توپ بازی نکرده، مالک آن محسوب می‌شود و اگر مهاجم پیش از آن توپ را از او بگیرد مرتکب خطا شده و این گل به درستی از سوی تیم داوری مردود اعلام شد.

کارشناس داوری کشورمان در مورد صحنه خطای منجر به پنالتی روی علی علیپور گفت: در مورد این صحنه بحث‌های زیادی مطرح شده و عده‌ای عنوان کردند خطا داخل محوطه جریمه نبوده. این اظهار نظر از روی نا آگاهی به قوانین است. در قوانین آمده که خطوط طراحی شده داخل زمین در هر محوطه جزو آن محوطه محسوب می‌شود. خطوط دور زمین جزو زمین و خطوط محوطه 8 قدم و 6 قدم جزو این محدوده محسوب می‌شوند. برای همین خط محوطه جریمه جزو محوطه جریمه است و خط طولی و عرضی زمین جزو زمین. یعنی اگر خطا روی خط محوطه جریمه انجام شود داخل حساب می‌شود و اگر توپی روی خط دروازه فرود بیاید باز هم داخل محوطه جریمه است و گل محسوب نمی‌شود. در این مورد هم داور به درستی قانون را رعایت کرد و ارتباط رادیویی با کمک اول او منجر به این شد که تصمیم درستی گرفته شود و پنالتی پرسپولیس کاملاً صحیح بود و خوشبختانه منجر به گل و پیروزی نماینده کشورمان شد.

وی در رابطه با صحنه خطای مشابه مقابل دروازه پرسپولیس عنوان کرد: در مورد این صحنه دو بحث وجود دارد. ابتدا باید بگویم تصاویر تلویزیونی روی دور آهسته به خوبی خطا بودن یا نبود و داخل بودن یا بیرون بودن آن را نشان می‌دهد ولی در جریان بازی به دلیل زاویه دید تنگ داور قابل تشخیص نبود و در این موقعیت هم کمک داور باید مثل صحنه پنالتی پرسپولیس به داور بازی کمک می‌کرد. این صحنه طبق تصاویر ضبط شده به هیچ وجه خطا نبود و برخوردی میان شجاع خلیل‌زاده و مهاجم حریف که منجر به خطا شود رخ نداد و به نوعی شبیه‌سازی مهاجم برای فریب داور بود و باید دستور به ادامه کار داده می‌شد ولی اگر بخواهیم سوای خطا بودن یا نبودن این صحنه آن را از نظر داخل یا بیرون بودن بررسی کنیم این هم با توجه به جایگری بازیکنان داخل محوطه جریمه اتفاق افتاد و اگر بنا بر خطا بودن صحنه باشد داور باید پنالتی اعلام می‌کرد. پس داور روی این اعلام خطا دو اشتباه انجام داده است.

قهرمانی در مورد درگیری لفظی بین شجاع خلیل‌زاده و بغداد بونجاح هم خاطر نشان کرد: من یک خواهشی از کادرفنی پرسپولیس دارم و می‌خواهم کمی با شجاع خلیل‌زاده صحبت شود. شجاع یک بازیکن فوق‌العاده از نظر فنی است و در کیفیت بازی او شکی نیست ولی در دیدارهای اخیر دیده شده همیشه با یکی از بازیکنان حریف دچار چالش می‌شود و این در دراز مدت ممکن است به ضرر خودش و باشگاه تمام شود. اگر بازیکنی به این نوع رفتارها شهره شود حساسیت روی او ایجاد شده و داورها همیشه برای دادن اخطار به او دست به جیب خواهند بود. در اینجا هم اگر داور بازی مهربان نبود می‌توانست شجاع را با کارت زرد جریمه کند و در ادامه او محروم می‌شد و بازی بعدی را از دست می‌داد. گرفتن کارت‌های زرد بی‌مورد این چنینی در خیلی از بازی‌ها باعث محرومیت بازیکن می‌شود و سودی نخواهد داشت.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز