خبرگزاری کار ایران

تحلیل استقلال و پرسپولیس در آستانه دربی

پاسخ علامت سوال‌های دربی هشتاد هشت (آنالیز)

asdasd
کد خبر : ۶۷۳۰۰۲

نتیجه دربی چه می‌شود؟ بعید است در روزهای منتهی به بازی استقلال و پرسپولیس این سوال را از شما نپرسیده باشند. پاسخ به این سوال کار خیلی سختی است، ولی می‌توان وضعیت دو تیم را از زوایای مختلف بررسی و مقایسه کرد و به جمع‌بندی روشن‌تری رسید.

به گزارش ایلنا، تنها ساعاتی به دیدار حساس پرسپولیس و استقلال در استادیوم آزادی باقی مانده و اکنون به تشریح شرایط دو تیم خواهیم پرداخت.

نتایج 5 بازی اخیر

استقلال (3 تساوی، 2 باخت): بعد از برد سه بر صفر مقابل تراکتورسازی در ورزشگاه آزادی به نظر می‌رسید استقلال روی دور افتاده و شفر نتایج خوب فصل گذشته در لیگ برتر و لیگ قهرمانان را تکرار می‌کند، ولی آبی‌پوشان در پنج بازی بعدی رنگ برد را ندیدند تا مربی آلمانی بدترین روزهایش از زمان آمدن به تهران را تجربه کند.

یک شکست و یک تساوی مقابل السد به معنی خداحافظی از آسیا بود و شکست مقابل پارس جنوبی و تساوی مقابل فولاد و نساجی، استقلال را به رده یازدهم لیگ برتر فرستاد. استقلال در این سه بازی لیگ گلی نزده و در دو بازی مقابل السد سه گل زد که دو تای آن روی اشتباهات عجیب دروازه‌بان حریف بود. بازیکنان استقلال این روزها گل زدن را فراموش کرده‌اند و بدون زدن گل موفقیت در دربی غیرممکن است.

پرسپولیس (3 برد، یک تساوی، یک باخت): عملکرد پرسپولیس در هفته‌های اخیر قطعا بهتر از رقیبش بوده. پرسپولیس بعد از شکست در دوحه سه بازی بعدی‌اش مقابل نساجی، دحیل و سپیدرود را برد. سه برد متوالی و صعود دراماتیک به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا قطعا تیم برانکو را در شرایط روحی ایده‌آلی قرار داده. اگر پرسپولیس که به شدت کمبود بازیکن دارد، بتواند مقابل استقلال و السد هم نتایج خوبی بگیرد، قطعا شاهکار کرده.

پاسخ علامت سوال‌های دربی هشتاد هشت (آنالیز)

بازی‌های رو در روی فصل قبل

بازی رفت (برد پرسپولیس): بازی رفت دو تیم در فصل گذشته با برتری یک بر صفر پرسپولیس به پایان رسید. شفر به تازگی سرمربی استقلال شده و تیم را در شرایط خیلی بدی تحویل گرفته بود، با این حال تیم را به خوبی آماده این بازی کرد و هواداران با وجود شکست به آینده امیدوار شدند.

پرسپولیس که در نیم فصل اول لیگ هفدهم در اوج بود، در نیمه اول با پنالتی علیپور به گل رسید، ولی استقلال در نیمه دوم بازی را در اختیار گرفت و حریف را بارها به دردسر انداخت.

بازی برگشت (برد استقلال): شفر در بازی برگشت توانست انتقام شکست بازی رفت را بگیرد. استقلال با جباروف و تیام تیم فوق‌العاده‌ای بود و پرسپولیس آمادگی نیم‌فصل اول را نداشت. وریا غفوری زننده تک گل استقلال در نیمه اول بود و نیمه دوم با وجود چند صحنه خطرناک گل دیگری نداشت.

 

چیدمان

استقلال (1-3-2-4): شفر از زمان آمدن به استقلال روی این چیدمان اصرار داشته. مربی آلمانی علاقه به فوتبال مالکانه دارد و استفاده از پنج هافبک کمک می‌کند تیمش بازی را در اختیار بگیرد. همچنین انعطاف‌‌پذیری این روش کمک می‌کند که در دقایق مختلف بازی و با ترکیب‌های متفاوت، تهاجمی یا دفاعی بازی کند.

بازی برگشت با السد تنها باری بود که او با یک هافبک دفاعی بازی کرد و این ریسک به خاطر جبران شکست بازی رفت بود. شفر در دربی هم از چیدمان محبوبش استفاده خواهد کرد. هرچند استقلال مشکل گلزنی دارد، ولی استفاده از دو مهاجم در برابر تیم آماده پرسپولیس ریسک بزرگی است که می‌تواند عواقب سنگینی برای استقلال بحران‌زده داشته باشد.

پرسپولیس (2-4-4): این چیدمان مورد علاقه برانکو در بازگشت به ایران بوده. مهم‌ترین دلیل استفاده از دو مهاجم اصرار این مربی به پرس خط دفاع حریف است. این چهارمین سال حضور مربی کروات در پرسپولیس است و بازیکنان کاملا به این روش عادت کرده‌اند.

خط میانی پرسپولیس در این فصل بین آرایش لوزی و خطی در نوسان بوده و مشخص نیست که برانکو کدام روش را برای این بازی انتخاب کند.

پاسخ علامت سوال‌های دربی هشتاد هشت (آنالیز)

ترکیب احتمالی

استقلال: شفر در این فصل هنوز نتوانسته ترکیب ایده‌آلش را پیدا کند و همین پیش‌بینی ترکیب دربی را سخت‌تر می‌کند.

در فاز دفاع حضور رحمتی درون دروازه و منتظری و چشمی در قلب دفاع تقریبا قطعی است، مگر اینکه روزبه آماده بازی نشود. در دفاع راست اولویت با وریا است، مگر اینکه شفر بخواهد او را به گوش راست ببرد و از خسرو حیدری در این پست استفاده کند. در دفاع چپ سهرابیان گزینه دفاعی‌تر و زکی‌پور گزینه تهاجمی‌تر است. به نظر می‌رسد اولی بخت بیشتری برای بازی داشته باشد.

زوج کریمی - باقری شانس زیادی برای بازی جلوی دفاع دارند و جلوتر از آنها فرشید اسماعیلی بازی می‌کند. طارق همام، بهترین بازیکن استقلال مقابل نساجی در گوش راست و تبریزی که شفر علاقه زیادی به او نشان داده در گوش چپ بازی می‌کنند. روح‌ا... باقری در دو بازی اخیر مهاجم اصلی بوده و در این بازی هم بخت بیشتری نسبت به گرو دارد. شفر شاید مهاجم خارجی‌اش را بخواهد به‌عنوان ژوکر در نیمه دوم استفاده کند.

پرسپولیس: کمبود بازیکن حدس زدن ترکیب این تیم را آسان‌تر کرده است. بیرانوند درون دروازه و حسینی، شجاع، انصاری و ماهینی در خط دفاع قطعا در ترکیب خواهند بود.

کامیابی‌نیا و نوراللهی هم تقریبا از حضور در ترکیب مطمئن‌اند. دو بازیکن دیگر خط میانی نعمتی و بشار رسن خواهند بود. گادوین منشا و علی علیپور نیز در خط حمله پرسپولیس حضور خواهند یافت. 

 

ذخیره طلایی

استقلال: دست شفر برای تعویض باز است. اگر او در نیمه دوم احتیاج به گل داشته باشد، می‌تواند از گرو، صیادمنش و قائدی استفاده کند. دو نفر اول فشار زیادی به دفاع حریف وارد می‌کنند، ولی قائدی تکنیک و زهر بیشتری دارد.

پرسپولیس: برانکو روی نیمکت بازیکنان مطرح زیادی ندارد. یکی از بین عالیشاه، رسن و نعمتی به همراه مصلح و آدام همتی که غافلگیری بازی با سپیدرود بود نفراتی هستند که این مربی می‌تواند روی آنها حساب کند.

برانکو اگر در دقایق پایانی نیاز به گل داشته باشد مثل چند بازی این فصل مصلح را به خط حمله اضافه می‌کند تا از قدرت سرزنی‌اش استفاده کند.

پاسخ علامت سوال‌های دربی هشتاد هشت (آنالیز)

سناریو احتمالی

برد استقلال: بعد از پنج بازی بدون برد، شکست دادن رقیب قدیمی دقیقا چیزی است که استقلال به آن نیاز دارد و همین انگیزه تیم شفر را بیشتر می‌کند. این برد هم استقلال را به صدر جدول نزدیک می‌کند، هم شفر را از انتقادات نجات می‌دهد.

این نتیجه در فاصله کمتر از یک هفته تا بازی با السد، برای پرسپولیس دردسرساز است و تردیدهایی برای بازیکنان به‌وجود می‌آورد. پرسپولیس سه‌شنبه در دوحه بازی دارد و برانکو زمان کمی برای ترمیم نقاط ضعف تیمش خواهد داشت.

تساوی: این نتیجه بیشتر به نفع پرسپولیس است که در جدول موقعیت خوبی دارد و با تقویم فشرده و کمبود بازیکن روبه‌روست. استقلال در صورت تساوی ممکن است با انتقادات زیادی روبه‌رو نشود، ولی یک امتیاز کمک زیادی به این تیم نمی‌کند.

برد پرسپولیس: برد پرسپولیس که در هفته‌های گذشته بازی‌های سنگینی داشته و بازیکنان اصلی‌اش خسته‌اند، ارزش زیادی خواهد داشت و هشداری برای رقیبان خواهد بود که با اضافه شدن بازیکنان جدید در نیم فصل دوم می‌تواند به سمت سومین قهرمانی متوالی حرکت کند.

این نتیجه بحران استقلال را تشدید می‌کند و شفر را در موقعیت شکننده‌ای قرار می‌دهد. این شکست همچنین استقلال را از کورس قهرمانی خیلی دور می‌کند، هرچند هنوز دو سوم فصل باقی مانده.

تحلیل: آرمن ساروخانیان

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز