خبرگزاری کار ایران

آذری جهرمی در برنامه «حالا خورشید»:

دستگاه قضایی و نیروی انتظامی با دولت الکترونیک همکاری نمی‌کنند

asdasd
کد خبر : ۶۶۶۴۰۰

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در برنامه «حالا خورشید» بااشاره به ضرورت ایجاد دولت الکترونیک گفت:متاسفانه برخی دستگاه‌ها نظیر دستگاه قضایی و نیروی انتظامی حاضر نیستند به سیستم جامع متصل شوند و می‌خواهند مستقل کار کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمدجواد آذری جهرمی صبح روز یکشنبه (18 شهریور) در برنامه «حالا خورشید» ضمن ارائه توضیحاتی درخصوص دولت الکترونیک گفت: اتوماسیون جزو دولت الکترونیک است. دراستای ایجاد دولت الکترونیک و توسعه سیستم های نرم‌افزاری، وزارت صنعت، معدن و تجارت انصافا خیلی خوب کار رده است اما این مفهوم دولت الکترونیک نیست. در دولت الکترونیک همه باید به یک سیستم جامع متصل باشند. متاسفانه دیگران خود را متصل نمی کنند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرده هشت هزار و 300 میلیارد تومان معوقه بانکی مربوط به 31 نفر است. سوال این است که اگر این افراد بدحساب هستند چرا به آنان وام تعلق می گیرد؟ چرا کارآفرینان ما برای دریافت وام اینقدر دچار سختی می شوند؟ چرا ما نباید در نظام بانکی سستم ارزیابی اعتبار افراد را داشته باشیم؟ مگر سخت است بقیه بدانند زندگی من چگونه است یا مثلا وضعیت اقساط من (حتی بدون ذکر اعداد و ارقام) به چه شکل است؟ چه اشکالی دارد بانک در جریان باشد که من خوش حساب هستم یا بدحساب؟ درمورد کسی که وام کم می خواهد، آمار قبض منزل پدربزرگش را هم می گیرند اما برای وام های کلان چنین اتفاقی نمی افتد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به واردکنندگان گوشی موبایل و تخلفات و گرانفروشی هایی که صورت گرفت، گفت: شرکتی واردات موبایل انجام داده و می گویند زمانی که تنها 28 روز از ثبت سفارشش گذشته 26 میلیون یورو ارز دریافت کرده و با آن مرتکب تخلف شده است. مدیرعامل این شرکت را دستگیر کرده اند اما آن شخص مدیرعامل اصلی نیست و سابقه مالیاتی و سابقه فعالیت اقتصادی ندارد. اگر مشخص باشد شخص سابقه مالیاتی ندارد، بخش بازرگانی می داند چگونه با او کار کند و این حسن دولت الکترونیک است.

وی با اشاره به ژن‌های خوب گفت: مگر ما نمی‌دانیم رابطه‌های سببی و نسبی مقامات و مسئولین چیست؟ چرا اینها در سیستم وارد نمی شود؟ البته سازمان ثبت احوال تمام انرژی اش را گذاشته اما هنوز ثبت این اطلاعات تکمیل نشده است. چه اشکالی دارد رابطه های مسئولین در سیستم موجود باشد؟ اصلاح فرایند همین است.

در ادامه رضا رشید پور مجری برنامه اظهار داشت: اینها جملات زیبایی است اما همکاران شما به کسانی مجوز واردات می‌دهند که سابقه واردات دارند چه کسانی سابقه دارند؟ همان افرادی که دارای ژن خوب هستند. در سیستم موجود اتفاقا تا سابقه ژن خوب نداشته باشید نمی‌توانید مجوز بگیرید. آیا شما در داخل کابینه مطالب خود را اظهار کرده‌اید؟

وزیر ارتباطات و فناوری صنایع اطلاعات در پاسخ گفت: در داخل کابینه اعلام کردیم و پیشرفت‌های خوبی هم صورت گرفته است حتی در مجلس گزارش کامل دادیم و انصافا کمیسیون صنایع و معدن مجلس و کمیته ارتباطات کارگروهی ویژه تشکیل داده‌اند و تمامی دستگاه‌ها را احضار کرده و از آنها در خصوص ظرفیت‌هایی که ایجاد شده است سوال کرده اند.  اما متاسفانه در برخی مراحل همکاری صورت نمی‌گیرد. کار از لایه‌های بالایی وزارتخانه به زیرمجموعه ها می‌رود و آنها استقبال نمی‌کنند. مثلا زیرمجموعه فلان وزارتخانه می‌گوید امنیت اطلاعات ما بالاست و نمی‌توانیم به یک سیستم جامع آن را متصل کنیم. اگر اطلاعات بیرون برود ما چه باید بکنیم.

آذری جهرمی: زیرمجموعه‌ها نمی‌خواهند به دولت الکترونیک متصل شوند

آذری جهرمی تصریح کرد: ما تفاوت دغدغه را با بهانه می‌فهمیم زیرمجموعه فلان وزارتخانه به ماده و تبصره قانون مصوب سال 1330 ما را حواله می‌دهد تا به دولت الکترونیک متصل نشود و اطلاعات را دست خودش نگاه دارد. متاسفانه وزرا بعضا اراده می‌کنند و دستورات لازم را صادر می‌کنند اما زیرمجموعه‌ها اجرا نمی‌کنند. به هر حال وزرا هم در قالب قانون کار می‌کنند و زیرمجموعه‌ها وزیر را در نهایت به تعارض قانونی می‌رسانند و متوقف می‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر 600 دستگاه نظارتی وجود دارد و زمانی که ما کاری انجام می‌دهیم برخی زیرمجموعه‌ها سریع به دستگاه‌های نظارتی نامه می‌نویسند و می‌بینیم دردسر درست می‌شود. اینکه می‌گوییم باید اراده وجود داشته باشد یعنی همه شئون و ارکان حاکمیت آن را قبول کنند.

در ادامه مجری برنامه «حالا خورشید» گفت: چرا رئیس جمهور در این خصوص دستور صادر نمی‌کند؟ یعنی زیرمجموعه‌ها از رئیس دولت هم حساب نمی‌برند؟

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه دیروز آقای رئیس جمهور صحبت‌هایی در این خصوص کردند گفت: همه جوانب این کشور تحت نظر دولت نیست. زمانی که دولت می‌خواهد کاری انجام دهد از برخی دستگاه‌های دیگر ان‌قلت‌های مختلف می‌آید. این کار عزم همگانی می‌خواهد. رئیس جمهور دیروز حجت را تمام کرد. ایشان ریشه یابی موضوعات داخلی را در شفافیت با دولت الکترونیک محقق می‌شود.

وی با اشاره به سیکل طولانی بیمه تکمیلی گفت: افراد باید به سختی پرونده را از بیمارستان بگیرند و امضا بدهند که آن را برمی‌گردانند و یک فرآیند طولانی را برای استفاده از بیمه طی کنند. کارت طرح ترافیک هم مثالی دیگر است که مردم برای دریافت آن پیچیدگی‌های زیادی را طی می‌کنند. در برخی کشورها برای واکسیناسیون اطفال از طرف دولت به افراد اطلاع می دهند که زمان مساعد رسیده اس و وقتی افراد برای واکسیناسیون می‌روند پرستاران منتظر آنها هستند یعنی مثل کشور ما نیست که افراد ساعت‌ها در صف بنشینند. یک مرکز جامع اطلاعات وجود دارد که همه چیز را می‌داند.

آذری جهرمی با اشاره به بحث مالیات اظهار داشت: در خصوص مالیات کار بزرگی انجام شده است. همه سرممیزان ما پاکدست هستند اما به هر حال هنوز فضای فساد وجود دارد. اگر دولت الکترونیک ایجاد شود مشکلات مرتبط با حوزه مالیات نیز حل می‌شود.

دریافت مجوزهای تولید در دولت الکترونیک تنها 15 دقیقه طول می‌کشد

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری گفت: ایشان دستور داده‌اند تولید داخل را تسهیل و موانع را رفع کنیم. اما موانع چگونه رفع می‌شود. وزارت اقتصاد تعداد مجوزهای فعالیت اقتصادی را احصاء کرده و تا الان 1364 مجوز فعالیت احصا شده است. البته این کل مجوزها نیست و تعداد آن بیشتر است. اگر یک کارآفرین بخواهد به عنوان مثال برای یک استخر آبزی پروری مجوز بگیرد باید از 50 جا استعلام دریافت کند. یک شبکه عنکبوتی وجود دارد که افراد را پاس می‌دهد می‌گویند دریافت مجوز برای یک استخر آبزی پروری حدود دو سال طول می‌کشد اما این کار در دولت الکترونیک 15 دقیقه‌ای قابل انجام است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: روندی که باید برای واردات یک کالا طی بشود یک خط مستقیم است و در نظام اداری ما برای واردات همه چیز ساده و اتوکشیده است اما همین روند برای تولید فرق می‌کند و بسیار پیچیده می‌شود. ما به جای اینکه مردم را بین دستگاه‌ها بدوانیم باید کار آنها را بین دستگاه‌ها بدوانیم.

رضا رشیدپور خطاب به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در ماه‌های اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت از وزارت ارتباطات خواست برخی موضوعات را در بازار موبایل کنترل کنند. شما این کار را انجام دادید و اسامی افرادی را هم افشا کردید و تعدادی بازداشت شدند اما نتیجه چیست؟ قیمت گوشی موبایل هنوز همان است و گوشی‌ها از انبارها ترخیص نمی‌شوند.

آذری جهرمی تصریح کرد: برخی موضوعات و مفروضات ما از پایه غلط است. عده‌ای در فضای مجازی گفتند وزیر خودش ارزها را به این افراد نمی‌داد. اما مگر اختصاص ارز به وزارت ارتباطات مربوط می‌شود؟ ما تنها مدیریت پروژه مقابله با قاچاق را در گوشی‌های تلفن همراه انجام دادیم. مکانیزم تخصیص ارز و سایر فرآیندها را قانون مشخص کرده و کنترل قیمت‌ها هم به ما مربوط نیست. من احساس می‌کنم با طرح برخی موضوعات می‌خواهند پروژه مبارزه با قاچاق گوشی موبایل را زیر سوال برند. قبل از اجرای طرح رجیستری 1.3 میلیون گوشی موبایل و بعد از اجرای طرح دو میلیون گوشی موبایل وارد می‌شد. بنابراین طرح رجیستری سبب کاهش واردات موبایل نشده است. به واردکنندگان موبایل از مقطعی به بعد ارز ندادند و آنان نتوانستند گوشی وارد کنند. عده‌ای هم ارز را گرفتند و تخلف کردند. ما هم لیست آنان را افشا کردیم. 16 نفر را بازداشت کردند که البته می‌گویند 38 نفر اما در حقیقت تعداد آنها 16 تاست.

وی افزود: در حال حاضر 720 هزار گوشی موبایل در کشور داریم که 600هزار عدد در گمرک است و 120 هزار گوشی در توقیف قضائی است.

در ادامه مجری برنامه «حالا خورشید» عنوان کرد: همسر یکی از وارد کنندگان موبایل که بازداشت شده است به ما گفته که همسر من را به جرم گرانفروشی و ارائه موبایل 6 میلیون تومانی بازداشت کرده‌اند اما همان گوشی موبایل الان 12 میلیون تومان است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: ما از بازداشت این افراد خوشحال نیستیم اما باید قبول کنید در مقطعی که هنوز نوسانات چندانی در بازار موبایل نبود این افراد ارز 4200 تومانی گرفتند و به مردم با قیمت آزاد فروختند.

رشیدپور اظهار داشت: اتفاقا این فرد در ادامه به ما گفته که واردکنندگان موبایل باید خدمات پس از فروش ارائه دهند. با افزایش نرخ دلار ال‌سی‌دی برخی گوشی‌ها در حال حاضر 6 میلیون تومان است. بنابراین همسر من گوشی‌های موبایل را گران نفروخته است.

آذری جهرمی پاسخ داد: این افراد قیمت خدمات پس از فروششان را هم بالا می‌برند و این موضوع ربطی به قیمت گوشی ندارد. البته نظام نباید کسی را بیش از تخلفش مجازات کند. همانطور که امام علی (ع) فرمود ضربت در برابر ضربت. امیدواریم دستگاه قضا هم توجه ویژه به این مساله کند. منِ وزیر برای اوپراتورهای خود نتوانستم ارز بگیرم چگونه این افراد ارز دولتی گرفتند.

رشیدپور گفت: البته صحبت ما از تاجران خرده پاست نه افرادی که ارز کلان دریافت کردند. اما از این بحث بگذریم و به مساله تبلیغات پیامکی برسیم ما کدهایی را که اعلام شده ارسال می‌کنیم اما کماکان پیامک‌های ارزش افزوده و پیامک‌های تبلیغاتی روی گوشی ما می‌آید. چرا این موضوع برطرف نمی‌شود؟

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد:‌ این انتقادی به جاست و ما سعی در اصلاح آن داریم.ما از راه‌های گوناگون تلاش کرده‌ایم این پیامک‌ها را متوقف کنیم. حتی سامانه 195 را راه‌اندازی کردیم در حال حاضر حدود 70 هزار سیمکارت شناسایی و قطع کرده‌ایم اما هنوز پیامک‌های ارزش افزوده و تبلیغاتی متوقف نشده است. البته مردم از طریق کد #800* می‌توانند بفهمند در چه سرویس‌هایی عضو هستند. ما در این خصوص به یک پرونده بزرگ تخلف در ارزش افزوده رسیده‌ایم. تخلفاتی در حال انجام است. اینها یک باند هستند و از دید ما این یک دزدی آشکار است. زمانی که به قطعیت برسیم گزارش داده و شکایت می‌کنیم که البته این فرآیند نیاز به پیشروی گام به گام دارد.

منظور از دولت الکترونیک، حاکمیت الکترونیک است

رضا رشیدپور عنوان کرد: به بحث دولت الکترونیک بازگردیم کدام دستگاه‌ها هستند که دولت را در ایجاد دولت الکترونیک همراهی نمی کنند؟

آذری جهرمی در پاسخ بیان کرد: برخی تصور می‌کنند دولت الکترونیک فقط شامل دولت می‌شود اما دستگاه‌های مختلف باید همکاری کنند و منظور از دولت الکترونیک حاکمیت الکترونیک است. در حال حاضر بیشترین استعلام‌ها مربوط به قوه قضائیه است و 27 درصد نیاز به استعلام مربوط به این نهاد است. در دوره آقای آملی لاریجانی کل مکانیزم‌های قوه قضائیه الکترونیکی شده است اما این کافی نیست و لازم است قوه قضائیه به دولت الکترونیک وصل شود. استدلال قوه قضائیه این است که ما دارای استقلال هستیم و نمی‌توانیم به دولت الکترونیک متصل شویم. نیروی انتظامی هم می‌گوید من زیرمجموعه دولت نیستم تا به دولت الکترونیک متصل شوم. البته نیروی انتظامی در زمینه‌های الکترونیکی پیشرو است اما این زمانی معنا می‌دهد که به سیستم جامع متصل شود.

رضا رشیدپور اظهار داشت: شما می‌توانید همین دولت الکترونیک را در دولت و زیرمجموعه‌های آن ایجاد کنید و بعد از سایر دستگاه‌ها توقع کنید.

آذری جهرمی عنوان کرد: این سخن عوامانه است. ابتدا باید فرآیندها اصلاح شود. در نظام ارتباط سنجی اینها با هم معنا می‌دهند البته گناه دستگاه‌های داخلی دولت بیشتر است اما برای ایجاد دولت الکترونیک همه دستگاه‌ها باید به هم متصل شوند.

وی در خصوص دستگاه‌هایی که در زمینه دولت الکترونیک غایب هستند و همکاری نمی‌کنند،گفت: دستگاه قضائی اولین غایب دولت الکترونیک است که البته بیشتر سازمان ثبت اسناد آن در این زمینه مطرح است. همچنین سازمان امور مالیاتی، روزنامه رسمی، شهرداری‌ها، بانک مرکزی، وزارت علوم و بیمه سایر دستگاه‌های غایب هستند. البته ما کل لیست را با شاخص‌های آن روی سایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر می‌کنیم.

رضا رشیدپور در بخش بعدی برنامه «حالا خورشید» از وزیر ارتباطات درخصوص پوشش او در زمان تقدیر از کیمیا علیزاده سوال کرد و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ اظهار کرد: هر اقدامی که ما انجام می‌دهیم می‌گویند برای آینده برنامه‌ای داریم اما من تلاش کردم در زندگی خودم باشم من بین مردم می‌روم و مثل آنان زندگی می‌کنم از نظر من وزیر باید بین مردم ابدش در رابطه با تقدیر از کیمیا علیزاده، آقای صالحی امیری رئیس کمیته المپیک تماس گرفت و از ما درخواست کرد از ایشان قدردانی کنیم. من آن روز با خانواده خود به کوهنوردی رفته بودم و 40 دقیقه هم دیرتر به وزارتخانه رسیدم. به همین دلیل پوششم پوشش رسمی نبود.البته بنا نبود قدردانی ما از کیمیا علیزاده رسانه‌ای شود و عکس آن منتشر شود اما عکس توسط دوستان خودمان درز کرد. من روزهای تعطیل با همین تیپ بیرون می‌روم.

رضا رشیدپور گفت: شنیده‌ایم که هفته‌ای دو بار هم با معاونین خود به فوتبال و استخر می‌روید. این درست است؟

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: توصیه می‌کنم مردم به همه چیز به چشم سیاسی نگاه نکنند. ما بعد از ساعات اداری با معاونین خود به اینگونه ورزش‌ها می‌رویم.

در پایان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این قول را داد که برای پاسخگویی به الباقی پرسش‌ها یک نوبت دیگر در برنامه حالا خورشید حضور یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز