خبرگزاری کار ایران

ناگفته‌های طراحی موزه لوور ابوظبی+عکس

asdasd
کد خبر : ۶۶۴۳۵۵

موزه لوور ابوظبی یکی از جذاب‌ترین موزه‌هایی است که طی سال‌های اخیر ساخته شده‌. در این میان؛ یکی از طراحان ایرانی در حوزه طراحی نورپردازی این موزه حضور داشت که ناگفته‌هایی از رقص نور و ستارگان در این موزه را بیان کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شاید به جرات بتوان گفت که طراحی و ساخت موزه لوور ابوظبی یکی از خبرسازترین موضوعاتی است که طی سال‌های گذشته مطرح شده‌ است. این موزه که در شمال‌غربی جزیرۀ سعدیات، در محل تلاقی زمین، دریا و آسمان واقع شده است، یک موزۀ جهانی قرن بیست و یکمی است که میزبان کارهای هنری از سراسر جهان خواهد بود. با این وجود همچنان ناگفته‌هایی از چگونگی مراحل طراحی و ساخت این موزه وجود دارد.

ناگفته‌های طراحی موزه لوور ابوظبی+عکس

محمدرضا موحدی (مشاور و طراح یکی از بخش‌های موزه لوور ابوظبی) درباره شکل گیری این موزه به خبرنگار ایلنا گفت: شکل‌گیری موزه‌هایی که در خاورمیانه و کشورهای حاشیه خلیج فارس محقق می‌شود، روندی متفاوت دارند. البته ساخت موزه شماره ۲ لوور در ابوظبی یا همان موزه لوور ابوظبی ژان نوئل؛ زیر نظر مجموعه‌ای در فرانسه که موزه لوور را اداره می‌کند انجام شد. در این راستا دولت امارات سفارش موزه‌ای را به آنها داد. این پروژه با برآورد هزینه‌ای در حدود۵۰۰ میلیون یورو آغاز و با یک و نیم بیلیون یورو به پایان رسید. اتفاقی که فقط می‌تواند در کشورهایی مانند کشورهای حاشیه خلیج فارس بیفتد چراکه در اروپا با چنین مواردی روبه رو نمی‌شویم.

او ادامه داد: طراحی این موزه براساس نظرات کارگروه‌های متعددی شکل گرفت که توسط ژان نوئل همانگ و طراحی شد. ساختار موزه نیز بسیار پیچیده بود. من نیز از طریق شرکتی که برای آن کار می‌کردم، برای طراحی نورپردازی این موضوع دعوت شدم.

ناگفته‌های طراحی موزه لوور ابوظبی+عکس

موزه لوور ابوظبی با همکاری وزارت فرهنگ و گردشگری و شرکت توسعه و سرمایه‌گذاری گردشگری (TDIC) ساخته شد که شامل ۲۳ گالری دائمی، فضاهای نمایشگاهی ویژه، موزه کودکان، سالن نمایش ۲۷۰ صندلی، رستوران، خرده‌فروشی، مرکز پژوهشی، بوتیک و کافه در اطراف دریا است و ساختمان‌ها در امتداد خط ساحلی زیر گنبد خیره‌کننده موزه متصل می‌شوند.

مجموعه‌های آن از ساختمان‌های سفید و شهرهای اسلامی و بخصوص سکونتگاه‌های شهرهای جنوبی کشورهای عربی الهام گرفته است. در مجموع این موزه از ۵۵ ساختمان، ازجمله ۲۳ گالری، تشکیل شده است. نمای ساختمان‌ها از ۳۹۰۰ پانل از الیاف بتن فوق‌العاده محکم (UHPC) ساخته شده‌اند.

ناگفته‌های طراحی موزه لوور ابوظبی+عکس

لوور ابوظبی - پیاده راه موزاییک عثمانی

همچنین مانوئل رباطی (مدیر لوور ابوظبی) گفته است: لوور ابوظبی، معیاری برای منطقه را تعیین می‌کند و نسل بعدی متخصصان باتجربه در عرضه طراحی موزه‌ و موزه‌داری را جذب می‌کند. این مهم برای مواضع مخاطب معاصر درخواست شده است. در یک دنیای پیچیده چند روایی، این ایده‌ها هستند که از همیشه مهم‌ترند. با نمایش آثار از فرهنگ‌های گوناگون در یک فضا، ارتباط روحیه ما بین ایدئولوژی‌ها، زیبایی‌شناسی و تکنیک‌های هنری برقرار می‌شود.

موزه لوور ابوظبی دارای گنبد وسیعی است که قطر آن ۱۸۰ متر است و اکثریت شهر موزه را پوشش می‌دهد و از دریا، مناطق اطراف آن و شهر ابوظبی قابل مشاهده است. این گنبد توسط شرکت Waagner Biro اتریش ساخته شده است که متخصص در ساخت فولاد است.

گنبد شامل هشت لایه متفاوت است؛ چهار لایه بیرونی از فولاد ضد زنگ پوشیده شده و چهار لایه داخلی که در آلومینیوم پوشانده شده‌اند و توسط یک قاب فولادی ۵ متر ارتفاع دارند. قاب از ۱۰،۰۰۰ اجزای سازنده پیش ساخته شده به ۸۵ عدد فوق‌العاده اندازه‌گیری شده است که هر یک تا ۵۰ تن وزن دارند.

ناگفته‌های طراحی موزه لوور ابوظبی+عکس

لوور ابوظبی - نمای داخلی

گنبد تنها توسط چهار پایه دائمی پشتیبانی می‌شود که هر  کدام ۱۱۰ متر فاصله دارد. البته این پایه‌ها در داخل ساختمان موزه پنهان شده‌اند تا بیننده تصور کند که گنبد شناور است. ارتفاع گنبد داخلی ۲۹ متر از سطح زمین تا سطح زیرین روکش فاصله است. بالاترین نقطه گنبد ۴۰ متر بالاتر از سطح دریا و ۳۶ متر بالاتر از سطح زمین است.

به گفته موحدی، باتوجه به آنکه این گنبد هشت لایه دارد، هر اشعه نور باید قبل از ظاهر شدن و سپس ناپدید شدن، از هشت لایه نفوذ کند. نتیجه این روند، نمایشی از یک اثر سینمایی خواهد بود چراکه خورشید در طول روز مسیری را طی می‌کند که می‌توان به نظاره رقص نور در سالن نشست. در شب، نیز ۷،۸۵۰ ستاره از داخل و خارج قابل مشاهده است. نام "باران نور" برای این اثر نیز از این مهم نشات گرفته است.

ناگفته‌های طراحی موزه لوور ابوظبی+عکس

طراحی موزه براساس تعامل بین طراحی سنتی و تکنیک‌های ساخت و ساز مدرن انجام شده‌است. محیط آرام بازدیدکنندگان را تشویق به لذت بردن از روابط همیشه در حال تغییر بین خورشید و گنبد و بین دریا، ساختمان‌ها و زمین می‌کند. مفهوم پیچیده مهندسی لوور ابوظبی یکی از پروژه‌های نوآورانه و چالش برانگیز موزه را در چندین سال اخیر ساخته است.

موحدی با اشاره به آنکه در این راستا نورپردازی‌های خاصی صرفاً برای موزه لوور ابوظبی طراحی کردیم، گفت: در حوزه برنامه‌ریزی اولیه بیش از ۱۵۰ نفر در کارگروه مختلف فعال بودند که ۶ ماه به طول انجامید. شکل‌گیری موزه لوور ابوظبی برای نشان دادن شیء خاصی نبود و صرفاً به منظور فضای موزه‌ای طراحی شد.

این طراح ادامه داد: همیشه برایم جذاب بود که موزه لوور که در خاورمیانه شکل می‌گیرد، قرار است چه ویژگی‌هایی داشته باشد. صحبت در خصوص تاریخ تحول خاورمیانه از زوایای مختلف می‌تواند انجام شود. از این رو رویکرد تاریخی برای طراحی این موزه مدنظر قرار داشت که در حوزه تمدنی رقم می‌خورد. در عین حال از زوایای هنری نیز ساخت این موزه  مورد توجه بود. قرار نبود موزه لوور ابوظبی شبیه موزه لوور پاریس باشد. حتی برای ۲ ساله بعد از افتتاح نیز برنامه‌ریزی شد و می‌دانستند چه آثاری قرار است به نمایش گذاشته شود. در عین حال چگونگی نمایش آثار و چرایی آن نیز مدنظر قرار گرفت. می‌توان گفت، یک برنامه فرهنگی بلند پروازانه برای قرن بیست و یکم درحوزه معرفی فرهنگ جهانی مدنظر است. همچنین جذب مهمان‌های محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی با نمایش‌های منحصر به فرد، مجموعه‌های دائمی، تولید و اجرا در نظر گرفته شده است.

ناگفته‌های طراحی موزه لوور ابوظبی+عکس

البته او از اجرای پروژه‌ای دیگر توسط ژان نوول نیز خبر داد و گفت: یکی دیگر از پروژه‌های فرهنگی که توسط ژان نوول برای موزه ملی قطر پیش بینی شده، ساخت یکسری دیسک‌های متصل به هم است که در حال حاضر در دست ساخت است. انتظار می‌رود که در ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ در معرض دید عموم قرار گیرد.

ناگفته‌های طراحی موزه لوور ابوظبی+عکس

ناگفته‌های طراحی موزه لوور ابوظبی+عکس

ناگفته‌های طراحی موزه لوور ابوظبی+عکس

ناگفته‌های طراحی موزه لوور ابوظبی+عکس

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز